nieuwe vga kabel - geen 1680x1050 meer mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• non viam est
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-03 19:32
Hallo,

ik heb een nieuwe vga-kabel gekocht voor bij mijn 22" scherm (m'n oude is te kort om netjes weg te werken achter m'n nieuwe bureau, vandaar). maar wanneer ik deze nieuwe kabel aansluit kan ik ineens maar een maximale resolutie van 1600x1200 kiezen, terwijl mijn scherm een resolutie heeft van 1680x1050. met de oude kabel ging dit altijd wel (vanzelf) goed.
Wanneer ik de oude kabel ertussen zet, springt ie gewoon automatisch naar 1680x1050, maar als ik de nieuwe kabel ertussen zet kom ik niet verder dan 1600x1200.

ik heb al de drivers voor de videokaart opnieuw geïnstalleerd (nieuwste gedownload uiteraard) en ook de drivers voor de monitor heb ik geïnstalleerd, maar dit wil allemaal niet helpen.

heeft iemand een idee hoe ik dit op moet lossen? volgens de winkel waar ik de kabel gekocht heb kan het niet aan de kabel liggen, deze moet volgens hun veel hogere resoluties aankunnen, maar ik vind het wel bijzonder vreemd dat het met de oude kabel wel gewoon werkt en met de nieuwe niet.

iemand een verklaring? alvast mijn hartelijke dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Nieuwe kabel erin. Dan opnieuw opstarten. Dan is kijken wat ie ervan zegt :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• non viam est
Jim423 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 17:59:
Nieuwe kabel erin. Dan opnieuw opstarten. Dan is kijken wat ie ervan zegt :)
dat had ik ook al geprobeerd, was ik vergeten te vermelden. maar ook dit helpt dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:18

BCC

Lijkt me duidelijk dat het aan de kabel ligt. Of brakke ader of algeheel goedkope kabel. In ieder geval gewoon vervangen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

aangezien kabels geen verschil kunnen maken volgens diverse topics hier :) zal het daar niet aan liggen..... persoonlijk lijkt het me echter duidelijk. met kabel a = goed met kabel b = werkt niet. Het ligt dus gewoonweg aan de kabel. Probeer een andere van de juiste lengte en investeer eventueel in betere afscherming want ik denk dat daar het probleem zit (of natuurlijk een gebroken / slechte ader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:18

BCC

VGA maakt natuurlijk wel een stuk meer uit omdat het een analoog signaal is. Afscherming e.d. zijn dan een stuk meer van toepassing dan bij bijv. een DVI kabel.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:11

KneoK

Not in a million lightyears

Welke videokaart heb je ? Als je een Ati videokaart hebt dan kun je eens proberen de EDID te omzeilen (Catalyst Control Center >>> Monitor Properties >>> Attributes >>> Use Extended Display Identification Data uitvinken (vertalen mag je zelf doen als je een NL driver hebt geinstalleerd ;) ). Daarna in de combobox daaronder 1680x1050x60Hz kiezen.

Ik heb dit probleem ook zo nu en dan, met DVI kabel uiteraard niet, maar als ik mijn VGA kabel aansluit (X360 op DVI, pc op VGA) dan kan het weleens voorkomen dat ik maximaal 1440x900 kan instellen. Rebooten of drivers opnieuw installeren wil weleens helpen (en als het helpt dan blijft het ook werken totdat ik weer met de kabels ga klooien), de EDID info omzeilen werkt altijd.

Ook booten met je monitor op de tweede aansluiting van je videokaart wil nog weleens helpen.

Zat te doen dus ;)

• non viam est
hmm, ik kan die EDID uitzetten en dan heb ik idd een aantal opties bij max resolutie, maar 1680x1050 staat daar niet tussen...

ik heb inmiddels een tweede kabel (derde dus als je de eerste, werkende kabel meetelt) die precies hetzelfde mankement vertoont, dus nu twijfel ikzelf weer of het zeker wel aan de kabel ligt.

Ik heb even met een ubuntu live-cd de pc geboot in ubuntu, maar ook in linux heb ik precies hetzelfde; als ik de originele kabel aansluit snapt ie zelfs het merk en zo (samsung 22") en als ik de nieuwe kabel ertussen zet zegt ie "unknown" en kan ik wederom geen grote resoluties kiezen.

ik snap er echt niets meer van. dus alle ideeen zijn welkom.
iig bedankt voor de reeds gegeven adviezen!

oh en booten met de kabel reeds verbonden had ik al eerder gedaan

[ Voor 4% gewijzigd door non viam est op 12-02-2009 19:38 . Reden: boot opmerking toegevoegd ]

• non viam est
Ik heb nu de werkende kabel aangesloten, vervolgens EDID uitgezet en max resolutie ingesteld op 1680x1050. toen nieuwe kabel ertussen en dat lijkt te werken, ik kan nu (weliswaar handmatig maar t is in ieder geval wat) de resolutie op 1680x1050 zetten...
maar als ik de laptop boot zonder de monitor aangesloten en vervolgens de monitor aansluit, begint het verhaal dus weer opnieuw; ik moet eerst de originele kabel aansluiten, dan de resolutie goed zetten en dan de nieuwe kabel aansluiten en dan uiteraard EDID uithouden.

wat me opviel is dat bij DDC (display data channel) bij de originele kabel gewoon netjes alle data gestuurd wordt (merk en max resolutie en zo en dat dit bij de nieuwe kabel allemaal op not supported staat.
ook valt me op dat de originele kabel alle pootjes heeft en dat de nieuwe kabel één pootje mist (middelste rij, tweede van rechts, volgens mij pin 9 als ik het goed op internet gevonden heb).
kan het hier iets mee te maken hebben??

dit is dus geen werkende oplossing; steeds als ik de laptop reboot moet ik "goochelen" met kabels om die resolutie goed te krijgen :?

[ Voor 24% gewijzigd door non viam est op 12-02-2009 20:03 . Reden: Ik dacht dat het werkte, maar na reboot bleek het toch niet helemaal ideaal te zijn ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Inderdaad, een VGA kabel zelf heeft geen speciale invloed op resolutie. Goed afgeschermd kan tot 2048x1548 of zo gaan. Er blijven dan twee zaken over:

- verouderde drivers, die nieuwe breedbeeld resoluties nog niet kennen
- verkeerde monitor herkenning waardoor goed instellen niet mogelijk is

Met DVI heb je deze problemen niet :) Als die monitor DVI heeft, en je videokaart heeft ook eentje, kun je eigenlijk die meteen nemen, omdat het ook scherper beeld oplevert.

• non viam est
MrDummy schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 20:37:
- verouderde drivers, die nieuwe breedbeeld resoluties nog niet kennen
- verkeerde monitor herkenning waardoor goed instellen niet mogelijk is

Met DVI heb je deze problemen niet
drivers lijken me niet het probleem; ik heb de nieuwste gedownload en geinstalleerd en bovendien werkt het met de originele kabel wel, dus blijkbaar wordt de resolutie wel ondersteund door de drivers.

die conclusie van verkeerde monitor herkenning heb ik ook al min of meer gegeven in mijn vorige post, op dit moment denk ik persoonlijk dat het iets met die DDC te maken zou kunnen hebben, maar hoe of wat heb ik geen idee van (en belangrijker; hoe het op te lossen is...)

dvi is geen optie; scherm heeft wel dvi, maar m'n laptop niet... anders had ik dit uiteraard al lang gedaan :+

[ Voor 7% gewijzigd door non viam est op 12-02-2009 22:52 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

dan lijkt het erop dat kabel 1 volledig bekabeld is en de andere kabels niet. zoals je ook wel eens bij scart ziet. nou ben ik niet zo goed van vga op de hoogte of dit invloed kan hebben maar als ik je bevindingen lees, het niet herkennen etc, lijkt het erop dat het misschien daaraan ligt. Dus zoek eens een kabel met de juiste lengte die 'full connecte' is. dan zou het moeten werken.......

• roxy707
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-05 20:56
Volgens mij kan het toch aan de kabel liggen. Over de pennen 12 en 15 met I2C gecommuniceerd tussen monitor en videokaart. Er wordt het eea aan data heen en weer gestuurd, waaronder ook een aantal parameters van de monitor. (http://www.hardwarebook.info/VGA_%28VESA_DDC%29).

Waarschijnlijk zijn niet alle pinnen op de nieuwe videokabel aangesloten.

• non viam est
okee, klinkt idd aannemelijk, maar hoe en waar vind ik een kabel waarvan ik zeker weet dat alle pinnen daadwerkelijk verbonden zijn?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
non viam est schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:51:
ook valt me op dat de originele kabel alle pootjes heeft en dat de nieuwe kabel één pootje mist (middelste rij, tweede van rechts, volgens mij pin 9 als ik het goed op internet gevonden heb).
kan het hier iets mee te maken hebben??
Pin 9 is volgens deze site gewoon een lege pin, dat zal niets uitmaken. Ik zou ergens anders een nog een derde kabel vandaan toveren en daarmee kijken of het werkt. Ook zou ik even de multimeter erbij pakken en de pinnen één voor één door gaan meten. Post dan ook even hier je resultaten. Ik denk dat je zo tot een veel betere conclusie kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• non viam est
Ik heb met Samsung gebeld en die beweren dat het komt doordat de originele kabel 1.8 meter is en de vervangende kabel 2 m. ik heb deze 20 cm net nodig om het geheel netjes weg te kunnen werken, maar zij beweren dat deze 20 cm er voor zorgt dat het signaal te zwak wordt...

De man aan de telefoon zei dat ze aanraden om kabels van max. 1.5m te gebruiken; wat ik een vreemd verhaal vind omdat ze zelf een kabel van 1.8m meeleveren.

Kan dit echt de oorzaak zijn? zoals aangegeven kan ik met de tip van KneoK wel de resolutie goed krijgen, maar houdt dit in dat ik steeds met wat kabels moet goochelen. het enige wat niet doorkomt zijn de DDC gegevens.

persoonlijk vind ik het een vreemd verhaal; ze leveren zelf blijkbaar kabels die ook te lang zijn en deze lengte kan dus inhouden dat de DDC gegevens onderweg gewoon verdwijnen, en dat alles door 20 cm extra. maar als jullie ook zeggen dat dit absoluut het probleem is dan zal ik me er bij neer moeten leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11-2023
Welk scherm is dit, en is hier nog een driver voor beschikbaar?
Dat kan namelijk ook wel helpen als die niet goed herkend wordt.

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roxy707
Bitage schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:50:
[...]

Pin 9 is volgens deze site gewoon een lege pin, dat zal niets uitmaken. Ik zou ergens anders een nog een derde kabel vandaan toveren en daarmee kijken of het werkt. Ook zou ik even de multimeter erbij pakken en de pinnen één voor één door gaan meten. Post dan ook even hier je resultaten. Ik denk dat je zo tot een veel betere conclusie kan komen.
Pin 9 wordt in de originele VGA versie inderdaad niet gebruikt, maar bij de DCC2 versie wel. Daar is het +5VDC. Somige monitor kijken naar dit signaal om de videokaart te detecteren. Bij het ontbreken van het signaal wil zo'n monitor niet goed starten. In dit geval denk ik ook dat het niet uitmaakt, want de monitor gaat wel aan.

Met een 3e kabel waarvan alle pinnen zijn aangesloten, proberen lijkt me inderdaad de beste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roxy707
non viam est schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 13:51:
Ik heb met Samsung gebeld en die beweren dat het komt doordat de originele kabel 1.8 meter is en de vervangende kabel 2 m. ik heb deze 20 cm net nodig om het geheel netjes weg te kunnen werken, maar zij beweren dat deze 20 cm er voor zorgt dat het signaal te zwak wordt...
Naar mijn mening zou die 20 cm extra niet die problemen mogen geven. Probeer een kabel te vinden waarvan alle pinnen zijn aangesloten, dan denk ik dat je van het probleem af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198244

Indien je een 226BW hebt van Samsung; Ik heb zojuist een 3 meter lange VGA kabel op een NVIDIA Geforce 7600GT er aan gezet en heb niet hetzelfde probleem. Werkt zonder problemen op 1680x1050.
Helaas geen ATI hier die ik kan testen; mocht het daar uberhaupt aan liggen.

De kabel die ik gebruik is hartstikke dun en mist ook een pinnetje (echter is het bij mij pin 6)
Ik gebruik deze zelfde kabel ook voor m'n 37" Samsung TV en daarbij zelfs een 1920x1080 resolutie.
Allemaal zonder problemen.

Maar aan die extra 20cm kan het dus echt niet liggen. Terugbrengen naar de winkel die vga kabel meuk zou ik zeggen. Geen idee waar ik mijn kabeltje vandaan heb trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:49
Ik gebruik hier een HD3870 met een Samsung 2053BW en de kabel is langer dan 2 meter (ga niet helemaal meten maar schat iets van 2.5 - 3m) en totaal geen problemen mee. Volgens mij schepen ze je af. Ga anders eens langs de lokale computerboer en vraag om zo'n kabel met pin9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• non viam est
De monitor is een Samsung 2243BW. ik zal morgen of zo eens langs m'n computerboer gaan om te kijken of ie nog een beter kabeltje heeft, in ieder geval bedankt voor al jullie hulp tot nu toe.

@tjtristan; drivers zijn zoals gezegd up-to-date voor zowel videokaart als monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• non viam est
Ik heb inmiddels deze kabel gekocht:
http://www.kabelsenmeer.n...ron_VGA_MM_MD_Series.html

en dat werkt perfect.

Hartelijk dank voor al jullie hulp.
Pagina: 1