Toon posts:

Zwart scherm na insteken nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

Vandaag mn nieuwe GTX 260 c216 van XFX binnen gekregen.
Ik steek hem in mijn pc (heb overigens hiervoor wel de HD moeten verplaatsen) en als ik hem nu opstart krijg ik bijna gelijk een zwart scherm.
Ik kan nog net naar de bios maar verder komt hij niet. Hij komt nieteens zo ver dat f8 zin heeft en als ik wil booten van de cd komt hij niet verder dan het stukje ''druk op een toets als u van de cd wilt booten''
Daarna blijft het scherm gewoon compleet zwart, opnieuw windows installeren kan dus al niet:s
Mijn oude videokaart ligt al n paar daagjes bij een vriend dus die kan ik er niet even insteken om te checken of hij dan wel werkt..

Hier wat info over het systeem
Core2Duo E6600 (@ stock)
2048 mb ram
EVGA 680i mobo
Enermax liberty 500w powersupply (zou volgens de info genoeg moeten zijn)

Volgens mij zitten gewoon alle stekkers goed vast op zowel hardware als moederboard.
Heeft iemand een idee waarom het scherm al zo snel zwart wordt en bijv. nieteens een cd kan booten?

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Voeding zou inderdaad goed genoeg moeten zijn. Het lijkt mij niet direct een hardware probleem, aangezien de bios wel gewoon te zien is. probeer eens alle uitgangen van je videokaart, misschien dat het signaal gewoon naar de verkeerde gestuurd wordt.

Probeer ook eens je bios in te stellen om automatisch van floppy te booten en dan van een ouderwetse bootdisk te booten. Dan weet je in ieder geval of hij echt helemaal niet meer wil booten.

Als laatste zou ik toch voorstellen om je oude kaart weer even terug te vragen van die vriend van je. Wat je ook kunt doen is deze kaart testen in een andere computer. Dat zou wel wat meer informatie geven over wat nou het probleem is.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je advies, ik ga vanavond even aan de slag..
Wat wel eigenaardig is, ik kwam per ongeluk in het bios flash menu.. Daar zag je gewoon alle kleurtjes enzo goed.. Verder geen strepen of balken door het beeld dus het kan toch haast niet zijn dat de kaart stuk is?
Hij gaf wel een error in het flashmenu en zei dat ik moest controleren of mijn HD wel goed was..
Echter, hij herkent hem wel (als sata6) ofzo.. Kan deze dan toch stuk zijn oid? Ik kan zoals eerder genoemd geen nieuwe windows installeren omdat hij gewoon niet verder komt door het zwarte scherm:(

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Probeer eerst eens je BIOS te resetten, en daarna op te starten met zo min mogelijk hardware, dus gewoon alleen mobo+cpu+videokaart+1 reep geheugen. Het kan ook helpen om alles even uit de kast te slopen en op een niet-geleidend oppervlak te leggen (houten tafel bijvoorbeeld)
Werkt dat, dan kan je een Linux Live CD proberen, en langzaam andere hardware gaan toevoegen.

Zie ook:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 13% gewijzigd door Kawaii op 11-02-2009 16:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist uit de pc van mijn broer een 9600 GT gehaald en in mijn pc gedaan. Ook met deze kaart doet hij precies hetzelfde, dus de optie dat de GTX 260 kapot is, is niet van toepassing.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

boesOne

meuh

Je kan dus wel de bios in, maar zodra er geboot moet worden wordt het beeld zwart.
Kan je nog booten van de een of andere live cd?
Zo ja, dan is je bootrecord corrupt zo lijkt het.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Er zitten nogal wat haken en ogen aan dit verhaal. Ik kan er niet echt een vinger op leggen, althans nog niet.

Je had er al een videokaart in zitten. Was dit toevallig PCI? Dan zou het kunnen dat je moederbord nog probeert te starten met de PCI kaart, ipv de pci express kaart. (of onboard)
Heeft je moederboard een onboard videokaart? Zo ja probeer eens te booten met deze videokaart.
Probeer een complete CMOS reset zodat je bios weer op "default" staat.

Maak het systeem kaal zodat je alleen het moederbord, geheugen, cpu en videokaart hebt. Boot dit wel?
Haal de videokaart uit de machine en boot de machine. Gaat de machine piepen omdat er geen videokaart aanwezig is?

Zelf heb ik nog nooit geformatteerd voor het replacen van een videokaart. Meestal volstaat Driver Deinstalleren > PC Uit > Vervangen > Aanzetten > Driver installeren. Het lijkt mij dan ook dat het niet de videokaart is die de boel tegen houdt. Eerder het feit dat je aan de hardeschijf hebt gezeten, weet je zeker dat alles op de juiste volgorde terug is gegaan?

Werkt het systeem wel stabiel in de bios? Of crashed dat ook na X minuten idle?

Verwijderd

Topicstarter
Er zat oorspronkelijk een 8800 GTS in, die is kapot gegaan.. Toen zat er eventjes ter vervanging een 7600GT in, die was van een vriend die hem terug moest hebben voor een ander systeempje. Daarvoor is dus de GTX 260 in de plaats gekomen. Heb net ook nog even gekeken met de 8800 GTS EN de 7600 GT. Met alle 4 de kaarten die hierboven genoemd zijn doet hij precies hetzelfde, een zwart scherm nog voor ik echt iets van betekenis kan doen. Bios blijft gewoon stabiel draaien maar komt gewoon niet verder dan dat...
Ik denk dat het haast wel mijn HD moet zijn die gecrashed oid is? Ik heb nog eens nagedacht en mijn moeder zei laatst nog (vlak voor ik de 7600 GT eruithaalde) dat ze de pc had uitgezet omdat hij updates wilde installeren (moeders ;) ) Zou dit het kunnen zijn? Hoe krijg ik mijn HD weer op orde? Hij komt namelijk niet in het scherm voor een (nieuwe) windowssetup...

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:28
Als hij dat ook niet doet zonder dat je harde schijf aangekoppeld is dat in ieder geval niet het probleem ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist mijn HD losgekoppeld en nu kan ik wél de Windows XP cd starten, betekent dit dat hij nu gecrashed is? Ik had nl. gister een volle systeemcheck gedaan met een cd van Eurosoft(die opende hij gelukkig wel) en die gaf aan dat de hardeschijf gewoon in orde is.
Pagina: 1