PC hangt telkens bij 3DMark & Grafische applicaties

Pagina: 1
Acties:

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:28
Het betreft hier een:
ASUS P5PL2 Moederbord
Intel Pentium IV 3000 MHz
512 Mb DDR RAM
ATi Radeon 2600 GPU

Wat is het probleem:
- Afspelen van opsporing verzocht resulteerd in rare kleuren of BSOD
- 3DMark05 draait niet (systeem hangt bij het laadscherm)
- Soms herstart hij tijdens het opstarten en dan krijg je de melding dat er een fout opgetreden is (je kent het wel, schermpje van 'Normaal opstarten', 'Veilige modus', 'Veilige modus met netwerk')

Wat ik heb geprobeerd:
- Nieuwe drivers installeren
Geen verschil
- Laatste versie DirectX (9.0c) installeren
Geen verschil
- Andere voeding (Antec SmartPower 350 Watt maakte piepgeluid, zit nu Antec Basic 500 Watt in)
Geen verschil
- Andere videokaart (ATi Radeon 3650)
Geen verschil
- DirectDraw uitschakelen
Afspelen van opsporing verzocht werkt nu wel, maar (natuurlijk) werkt 3DMark06 hierdoor niet meer. Niet dat het met ingeschakeld wel werkt.
- DirectX 9.0b proberen
Geen verschil
- Memtest86
Circa 20 minuten laten lopen, vaak komen de problemen binnen 15 minuten naar voren, hij heeft niets gevonden. Het systeem is dan ook stabiel (behalve dat hij soms overnieuw start tijdens het booten), behalve als je iets met 3D/DirectX/Video gaat doen. Als zometeen nog niet lukt laat ik hem de hele nacht draaien ;)
- PassMark BurnInTest
Ik heb het 15 min gedraait (trial), geen foutmeldingen. Hij haalde 1 tot 2,5 Mb schrijven, dus de volgende stap is HDTune :+
- HDTune
Normale snelheden, maar zakt af naar <2 Mb/sec voor een bepaalde periode. Ik hang er nu een gloednieuwe WD 500 GB met 32 Mb cache aan en kijk hoe die reageert (of de metingen wel kloppen).

Todolist:
- Alle drivers er af slopen
- Oude(re) drivers er op

[ Voor 142% gewijzigd door Red-Front op 11-02-2009 16:12 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:08
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en resultaten hier posten. Iets meer info in je TS graag :+

Ok, nu met meer informatie :)
Andere voeding (Antec 350 Watter maakte piepgeluid, zit nu 500 Watt in)
Merk van nieuwe voeding?

Ook RAM testen etc ;)

[ Voor 39% gewijzigd door asfaloth_arwen op 11-02-2009 14:37 ]

Specs

• Red-Front
asfaloth_arwen schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 14:34:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en resultaten hier posten. Iets meer info in je TS graag :+
Done that

Over het iets meer info, ik drukte perongeluk op post ;(
Nu is het aangepast met meer informatie ;)

@ Boven
Oude voeding: Antec SmartPower 350 Watt
Nieuwe voeding: Antec Basic 500 Watt

Mem zal ik d'rek testen ;)
Draai nu Memtest86 ;)

Had dat nog niet gedaan omdat ik zo'n 90% verwacht dat het software/driver gerelateerd is ;)

Ik kan zometeen ook ander werkgeheugen proberen, maar ik ga niet alles vervangen.. niet helemaal de bedoeling.

[ Voor 36% gewijzigd door Red-Front op 11-02-2009 15:13 ]

• Depep
  • Laatst online: 27-07-2025
Als je denkt dat het software gerelateerd had, lijkt windows opnieuw installeren me een vrij zekere optie.

Heb je onderdelen overgeklokt? Zo ja, probeer ze eens terug te klokken.

Verder lijkt het erop dat je systeem vaak onder load problemen vertoont. Misschien worden er onderdelen te heet? Heb je al eens naar de temperatuur van je CPU en GPU gekeken?

specs

• Red-Front
Depep schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:27:
Als je denkt dat het software gerelateerd had, lijkt windows opnieuw installeren me een vrij zekere optie.
Niet echt een optie waar ik graag voor kies. Meer een laatste optie.
Heb je onderdelen overgeklokt? Zo ja, probeer ze eens terug te klokken.
Nee, dat is niet het geval.
Verder lijkt het erop dat je systeem vaak onder load problemen vertoont. Misschien worden er onderdelen te heet? Heb je al eens naar de temperatuur van je CPU en GPU gekeken?
Alles in orde, heb ook al andere videokaart gedaan zei ik ;)
CPU is stabiel en de temps zijn in orde.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:54

Zerora

Ik Henk 'm!

- Duurt het laden ook lang bij grote bestanden? Scan eens je harddisk.

- Virusscanner al gedraait?

- Probeer ook eens oudere of alternatieve of zonder drivers van je videokaart, moederbord, geluidskaart etc...

- Heb je misschien software geïnstalleerd staan die conflicten met andere media/video resources heeft. Kijk hiervoor bijvoorbeeld eens in je eventviewer of daarvan iets bekend is. Of (de)installeer eens wat codecpaketten.

[ Voor 4% gewijzigd door Zerora op 11-02-2009 15:41 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Red-Front
Zerora schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:40:
- Duurt het laden ook lang bij grote bestanden? Scan eens je harddisk.
Klopt, was ik ook al van plan. Bedankt voor de opmerking :)
- Virusscanner al gedraait?
Ja, hielp niets. Ik voeg het toe aan mijn lijstje
- Probeer ook eens oudere of alternatieve of zonder drivers van je videokaart, moederbord, geluidskaart etc...
Had ik zelf ook al aan gedacht, ga dat doen na BurnInTest & HDTune test. Wederom bedankt!
- Heb je misschien software geïnstalleerd staan die conflicten met andere media/video resources heeft. Kijk hiervoor bijvoorbeeld eens in je eventviewer of daarvan iets bekend is. Of (de)installeer eens wat codecpaketten.
Will do that
Pagina: 1