[Excel 200x] Grafiek alleen waarden > 0 laten weergeven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-07 08:26
Ik zit al een tijdje te zoeken naar een oplossing voor het volgende probleem:

Voor een urenregistratiesysteem ben ik bezig om een grafiek te maken waarin de tijdsbesteding per project wordt weergegeven.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Project      uren

Project 01     4
Project 02     8
Project 03     0
Project 04     6
Project 05     0
Project 06     0
Project 07     4
...

Bovenstaande gegevens trekt hij uit andere excelbestanden.

Nu wil ik in een grafiek alleen de projecten laten zien waar uren op zijn geschreven. Er zijn >100 projecten, dus als ik het bovenstaande bereik gebruik krijg ik alle projecten te zien (>100) inclusief de projecten waar 0 uren op zijn geschreven. Dit maakt de grafiek onleesbaar.

In het bovenstaande voorbeeld zou de grafiek dus alleen de projecten 01, 02, 04 en 07 moeten laten zien.

Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

nb. Het is een grafiek die ik elke week ga uitdraaien, het moet dus automatisch doorberekend worden

[ Voor 6% gewijzigd door funk-e op 11-02-2009 14:13 ]

...less is more

• funk-e
niemand?

...less is more

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Tweede (onzichtbare) kolom maken met volgende functie:

c1:
=als(b1>0;b1;"");

Als het goed is komt er dan een soort van null te staan en pikt excel dit niet op.

• funk-e
NickH schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 14:13:
Tweede (onzichtbare) kolom maken met volgende functie:

c1:
=als(b1>0;b1;"");

Als het goed is komt er dan een soort van null te staan en pikt excel dit niet op.
nee werkt helaas niet:
hij neemt die lege plekken ook mee in de grafiek.

...less is more

Verwijderd

je zet een autofilter "niet gelijk aan 0" op de kolom uren. bij wekelijkse bijwerking moet je autofilter handmatig verversen, maar dat zijn maar een paar acties (die je eventueel kan opnemen in een macro).

ik had liever gezien wat je zelf al gezocht had, in plaats van domweg een "cold kick" te geven exact 24 uur na de TS. let hier in het vervolg op!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:21
Ik denk dat je met een draaigrafiek ook een heel eind moet komen.

• funk-e
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 14:25:
je zet een autofilter "niet gelijk aan 0" op de kolom uren. bij wekelijkse bijwerking moet je autofilter handmatig verversen, maar dat zijn maar een paar acties (die je eventueel kan opnemen in een macro).

ik had liever gezien wat je zelf al gezocht had, in plaats van domweg een "cold kick" te geven exact 24 uur na de TS. let hier in het vervolg op!
Bedankt voor het meedenken!
Maar met deze oplossing moet ik dus ook elke keer het bereik aanpassen omdat er anders alsnog lege waarden in de grafiek ontstaan.

Ik ga met je mee in je opmerking dat ik in de startpost iets meer info had vermeld over de oplossingen die ik zelf had gevonden. Ik zie alleen niet in wat dat met mijn kick te maken heeft

...less is more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivootje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-03-2022
Een probleem waar op verschillende fora maanden lang wordt gediscussieerd tot ruzie aan toe, omdat vaak het probleem niet helemaal goed begrepen wordt... Maar de oplossing is simpel:

Zorg dat de formule een #N/B teruggeeft in het geval leeg of nul, want dan wordt de waarde niet meegenomen in de grafiek. Concreet zou de formule kunnen luiden:
=ALS(AI8="ja";R8-X8;NB())

In kolom heb AI heb ik een formule neergezet die bepaalt of de waarde wel of niet moet worden weergegeven in de grafiek, op basis van een tijdvergelijking:
=ALS(P8>P1;"nee";"ja")

Ofwel als de maand in deze regel (8) later is dan de maand in cel P1, dan moet de berekende waarde in deze regel niet weergegeven worden.

Indien je de tabel ook wilt printen, dan staan al die NB's niet zo fraai, in dat geval moet je even een hulptabelletje maken buiten het printbereik die je weer laat geven in de grafiek.

Groet, Ivo
Pagina: 1