Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Beste (con-)collega's,

Als BI Consultant (SAS masterclass) wil ik mijzelf gaan verdiepen in de (nieuwe) wereld van Microsoft BI.

SharePoint wordt/is HUGE en wordt alleen maar populairder indien men alleen al kijkt naar de gebruikersgemakken zoals een bekend GUI, MS Office integraties, etc etc.
Rapportages welke direct geintegreerd kunnen worden met Sharepoint/Excel enzovoorts zijn natuurlijk super.

Nu heb ik een aantal video's en webcasts bekeken op de Microsft website, tevens heb ik al een aantal (gratis) e-learningprogramma's gezien om eerst eens te kijken wat het allemaal inhoud.
Vooral deze is helemaal top (http://www.microsoft.com/bi/resourcecenter/demos.aspx)

Als Junior BI Consultant bij een grote IT Detacheerder ben ik vrij bekend in de wereld van BI en ben dus alleen op zoek naar geschikte Tool-trainingen voor Microsoft BI zoals voor:

- Algemene basis training SS 2005/2008 en de bijkomende integraties??
- SQL Server Integration Services (SSIS - ETL)
- SQL Server Analyse Services (SSAS)
- SQL Server Reporting Services (SSRS)

Biedt Microsoft een soort 'Microsoft BI Masterclass-pakket aan of zijn het een aantal afzonderlijke trainingen?
(Graag voluit geschreven, ik ben namelijk niet thuis in de Microsoft certificering en afkortingen).

Buiten dit vraag ik me af waarom deze trainingen voor SQL Server 2005 nog aangeboden worden, je zou toch zeggen doe meteen die van SS 2008? :)

Iemand die ook de stap naar Microsoft BI heeft genomen? Tips? Wat is je tegengevallen?

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik heb zelf die drie tooltrainingen gedaan bij Infosupport en kan ze je alleen maar aanraden. Je leert in 3 dagen de basisdingen, daarna moet je zelf ervaring gaan opdoen. Ik zou je eerst 070-431 aanraden voor de basis van SQL Server. Zodra je die onder de knie hebt kun je die drie tooltrainingen doen. Ik zou ze niet te snel achter elkaar doen. Het beste is een training, twee maanden ermee werken en dan de volgende.

Verder het boek van Kimball lezen en de Microsoft DWH toolkit :-)

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Trainingen voor 2005 worden aangeboden omdat er nog zat organisaties op die versie zitten. Een reporting/ETL omgeving zet je niet even om naar een hogere versie.

Ik weet niet precies welke trainingen je moet volgen, maar ben het wel eens met kraaitje. Zorg ook dat je algemene kennis rondom achterliggen principes en technieken in orde is. Om heel eerlijk te zijn is het zeker rondom ETL slechts een andere tool en leer je het gauw. Reporting is ietsje anders omdat het grafisch in elkaar zetten van een rapport meer toolafhankelijk is.

Zorg ook dat je een eigen omgeving hebt waar je wat kan rondklooien. Niets werkt zo goed bij het leren van een nieuwe tool als het werken met de tool. Zelfs alleen al de installatie en configuratie kan nuttig zijn. Ik heb ooit een compleet nieuwe ETL omgeving van de grond af moeten opbouwen en was op dat moment de enige die wist hoe de tool zelf geconfigureerd moest worden. Het leert je daarnaast ook performanceinstellingen of vage dingen die - naar blijkt later - in de manier van configuratie zat.

offtopic:
@kraaitje
Ik heb je blog gebookmarked. Moet het nog doorspitten, maar ziet er interessant uit. Misschien dat ik me aanmeld, misschien ook niet. Ik speel al langer met het idee om een paar veel voorkomende problemen online te zetten als het gaat rondom dataschoning en laden/verplaatsen van gegevens.

Ik neem contact met je op als ik er zelf uit ben. Ik werk alleen niet met MS SQL :P

[ Voor 20% gewijzigd door Motrax op 12-02-2009 13:41 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• kraaitje
Motrax schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 13:38:
offtopic:
@kraaitje
Ik heb je blog gebookmarked. Moet het nog doorspitten, maar ziet er interessant uit. Misschien dat ik me aanmeld, misschien ook niet. Ik speel al langer met het idee om een paar veel voorkomende problemen online te zetten als het gaat rondom dataschoning en laden/verplaatsen van gegevens.

Ik neem contact met je op als ik er zelf uit ben. Ik werk alleen niet met MS SQL :P
offtopic:
@Motrax
Stuur maar een e-mailtje als je wilt bloggen, is altijd leuk om de site te verbeteren en het is ook leuk voor jezelf om je kennis te delen info at sqlblog punt nl

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:46

Ryceck

Constants and Variables

Voor wat betreft de cursussen zijn inderdaad de Infosupport-cursussesn zeer waardevol maar zoals al aangekaart kun je het beste gewoon zelf gaan spelen met de Microsoft-spullen.
Een paar uur prutsen in SSIS en SSRS levert je vaak meer kennis en informatie op dan dat een cursus je in 3 dagen kan leren.

Een interessante resource overigens met betrekking tot SSIS is de SSIS-junkie blog van Jamie Thomson. Problemen waar je ongetwijfeld ooit tegenaan gaat lopen heeft hij ook meegemaakt, echter heeft hij ze gelijk geblogged inclusief oplossingen :)
http://blogs.conchango.com/jamiethomson/default.aspx

offtopic:
En zo kom je spontaan mensen tegen welke je bij InfoSupport tegen het lijf loopt in de cursussen.

/wave @ Kraaitje, Mark hier :P

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• kraaitje
Die site van Jamie ken ik inderdaad en heb daar ook regelmatig nuttige tips gevonden. Zo zijn er wel meer dudes die leuke blogjes schrijven, help the world.

Klooien met de tools is het leukste en leer je inderdaad het meeste van. Toch is een cursus wel goed voor de basis, een boek kan nogal saai zijn. Microsoft heeft ook wat tutorials maar die zijn erg karig.

Hey Mark ouwe rukker, wat een toeval!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Kimball is inderdaad bekend, ook alles omtrent DWH's (tijdens mijn BI masterclass gehad).
Zelfs ook nog 3 dagen training van Harm v/d Lek gehad met zijn BI Ready :D (ging dan ook nergens anders over haha)

Ik heb net de preparation 07-445 besteld en kreeg als tip van mijn collega om op microsoft.com/VHD(?) een complete VM image te downloaden om mee te spelen.

070-431 (Basis SS2005) zal ik ook eens bekijken.

• kraaitje
Je moet deze ff downloaden:
http://www.microsoft.com/...6e90a2616e&DisplayLang=en

Complete virtual pc met alle BI-tools (2005 versie), have fun.
Pagina: 1