[RAID] Failed raid1 array (ICH9R)

Pagina: 1
Acties:

• koenevers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-04-2021
Vanochtend startte ik mijn computer op en kreeg mijn gehele OS_RAID (raid1 met 2 x WD raptor) de status failed. Beide member disks kregen de melding error occured(1).

De problemen zijn ontstaan nadat ik mijn losse 250 gyg (non-raid) ging vervangen voor twee samsung spinpoint F1 1 TB schijven. Ik heb toen de 250 gyg schijf verwijderd en de samsung schijven eveneens in RAID1 (DATA_RAID) geplaatst.

Ik had dus 2 raid1 array's (OS_RAID, DATA_RAID)

Nu heb ik gelezen dat samsung spinpoint schijven niet ideaal zijn om raid configuraties mee op te zetten.
Nu heb ik een aantal vragen:

1. Zou het aan deze samsung schijven kunnen liggen dat mijn OS_RAID (met 2x WD raptor) eruit vliegt?
2. Is het zowieso verstandig om 2 raid1 arrays naast elkaar te draaien?

Tot slot moet ik ook opmerken dat mijn moederbord al vanaf het begin af aan zeer langzaam afsluit. Het afsluiten van windows gaat goed, de schermen gaan op standby, echter duurt het nog +/- 3 minuten voordat de pc ook daadwerkelijk uitgaat. Zou dit kunnen duiden op een defect moederbord? Voordat ik de samsung schijven installeerden had ik behalve dit afsluit probleem nooit geen problemen.

Bedankt voor jullie reacties.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29
1. Lastig te beantwoorden, echter denk ik niet dat je Samsung array direct ermee te maken heeft. Wat wel zou kunnen, is dat de voeding het niet meer helemaal trekt met de nieuwe schijven in het systeem. Check de voltages eens en post de specs van de rest van je hardware.
2. Als jij zowel je OS-gegevens als data wilt mirroren is de huidige oplossing prima.

Los van dit alles: check de kabels die naar je schijven lopen, zowel voeding als data.

• koenevers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-04-2021
De kabels ga ik checken. Ik heb 620 watt voeding in mijn systeem. Dat zou voor de volgende specs goed moeten zijn denk ik.

Mijn systeem:

Moederbord: Gygabyte P35-DS3R
Processor: Intel Core2Duo E6850
Geheugen: 2x 2gb OCZ platinum
Videokaart: XFX 8800gt
Voeding: Coolermaster 620watt modulair.
Harddisks: 2x 75gb raptor, 2x samsung f1 spinpoint 1TB
DVD: 1x Sony blue-ray, 1x NEC DVDRW