Synchro-hell: Contact/kalender synchen (Google, Live, phone)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Okee, ik wil mijn contactgegevens en kalenders synchroniseren, zodat ik online, op de computer en op mijn telefoon overal hetzelfde heb.

Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Om te beginnen met de contacten, deze zijn nu verspreid als volgt:
• Gmail contacten
• Windows Live contacten
• Telefooncontacten/Pocket Outlook

En mijn kalenders zijn als volgt verspreid:
• Google Calendar
• Windows Live Calendar
• Pocket Outlook op mijn telefoon

Wat zijn handige tooltjes om dit te synchroniseren?
Mijn Windows Live contacten heb ik op zich het meest netjes, dus dat zou ik als basis willen gebruiken, deze uitbouwen en dan exporteren naar Gmail en telefoon.
Helaas kan ik geen manier vinden om dit te bewerkstelligen.
Met Outlook kan het, geloof ik, wel (in ieder geval synchen met telefoon), maar ik heb geen Office.

En voor de kalenders geldt hetzelfde. Om een of andere reden kan ik Google Calendar niet importeren in Windows Live Calendar, dat zou al het halve werk zijn.
Ik heb ook nog geen manier gevonden om Windows Live Calender met Pocket Outlook te synchroniseren.

Ik ben dus op zoek naar een manier of tooltje die me op weg kan helpen. Heeft iemand suggesties of punten? Misschien denk ik te moeilijk?
Wie heeft ervaring met zoiets soortgelijks? :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 22:20
Ik heb hier ook erg lang mee geworsteld. Ikzelf gebruik privé alles van Google. Dus zowel mail, calendar, reader, etc. Op mijn werk gebruik ik Microsoft Outlook. Deze twee zijn simpel te synchen door gebruik te maken van Google's "sync" tooltje. Enige nadeel hiervan is dat het tooltje alleen maar de Primary calendar kan synchen. Binnen Google heb ik echter drie calenders: prive, gezamenljk en vriendin. Ik wil ze eigenlijk alle drie syncen, wat helaas niet mogelijk is.

Om naar mobiel te syncen heb je meerdere opties:
  1. Je koopt een Android Phone: daarmee ben je in één keer klaar
  2. Je synct met een 3rd party zoals Goosync
  3. Je maakt gebruik van de webbased mobile google pagina's. Helaas is de agenda functionaliteit op je phone dan buiten gebruik.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 22:20
Niemand die z'n ervaringen qua synchroniseren wil delen?

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-06 22:18
Ik synchroniseer ook sinds 2 weken:
  • Google speelt de centrale rol, ik gebruik enkel de calendar functionaliteit (omdat contacts nog niet probleemloos werkt.
  • Op mijn desktop gebruik ik Mozilla Thunderbird die synct met Google Calendar en via IMAP mail ophaalt van GMail en andere.
  • Op mijn telefoon, een Nokia 9300, gebruik ik de standaard ingebouwde synchroniseer tool SyncML. Dmv GnuBox kan ik via Bluetooth synchroniseren.
Niet dat dit veel helpt bij jouw probleem. ;)

Wat ik zou doen is: alles eenmalig samenbrengen op 1 plaats (Google bij voorkeur) dmv diverse Sync Tooltjes die op en via Google te vinden zijn. Desnoods schrijf je ze zelf als je over wat programmeerkennis beschikt.

Verder lijkt het me handig om Outlook te gebruiken aangezien die met de meeste applicaties kan synchroniseren.

Waarschijnlijk zul je een vd applicaties moeten laten vallen wegens incompatibiliteit, zoals in de informatica geldt: niets voor niets
Als het eenmaal werkt, wordt je er echt wel vrolijk van, ICT op z'n top! 8)

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Windows Live lijkt me niet handig om als basis te nemen. Google is volgens mij harder bezig met het beschikbaar maken voor synchronisatie van je gegevens daar.

Voor je mobiel is er nu Google Mobile Sync.
Op je desktop kan je dan Mozilla Thunderbird met Lightning-addon gebruiken om op je desktop te syncen.

Je blijft dan zitten met je Live gegevens. Ik heb nog niets kunnen vinden over welke standaard dan ook die Live zou gebruiken (CalDav, SyncML of wat dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
mr_obb schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 17:05:
Windows Live lijkt me niet handig om als basis te nemen. Google is volgens mij harder bezig met het beschikbaar maken voor synchronisatie van je gegevens daar.
Dat is vooral omdat ik Windows Live Mail gebruik, die werkt prima met de IMAP van Gmail.
Deze sorteert mijn berichten netjes op berichten die wel en niet van mijn contacts komen.
Mijn Windows Live contacts dus, iets wat ik best handig vind.
Maar misschien moet ik inderdaad even verder kijken?
Voor je mobiel is er nu Google Mobile Sync.
Dat is iets waar ik inderdaad ook naar zat te kijken.
Op je desktop kan je dan Mozilla Thunderbird met Lightning-addon gebruiken om op je desktop te syncen.
Dat is inderdaad ook een manier, dat zou dan Windows Mail Live moeten vervangen.
Ik zou het op die manier op zich wel willen doen, maar het liefste blijf ik bij Windows Live Mail, lekker straightforward en integreert prima met Windows (maar niet met Activesync :/ ).
Je blijft dan zitten met je Live gegevens. Ik heb nog niets kunnen vinden over welke standaard dan ook die Live zou gebruiken (CalDav, SyncML of wat dan ook).
Ik geloof dat-ie SyncML gebruikt.
Maar Google Calendar schijnt geblokkeerd te worden, ook al gebruikt-ie ook SyncML.
Mind you, dit heb ik niet zelf geprobeerd, maar begrepen uit de dingen die ik op internet rond dit probleem gevonden heb.

Maar om jouw manier samen te vatten:
Google Contacts en Google Calendar gebruiken als basis. Google Mobile Sync om dat te synchen met mijn telefoon. Thunderbird en Lightning op mijn desktop voor mijn mail en kalender.
Maar alvorens mijn Google Contacts eerst (handmatig? :s) synchroniseren met mijn Windows Live Contacts?

Waarschijnlijk werkt het wel, maar liever behoud ik het gebruik van Windows Live Mail voor desktop gebruik.
Maar er zijn geen tools dus om dat syncen met telefoon?
Ik hoopte eigenlijk dat misschien iemand met een magisch tooltje kwam :P

Nog andere suggesties? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Hmm.. Ik heb zelf al iets gevonden, namelijk Microsoft Phone Data Manager Beta
Hiermee kan je wél Windows Live Contacten synchroniseren met je telefoon, zónder dat je Outlook nodig hebt :)

Helaas nog beta, en beta 2 begint pas in maart, dus echt veel heb ik er niet aan.
Blijkbaar loop ik op de feiten vooruit :P

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 14-02-2009 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Okee. het is gelukt om Google Calendar in Windows Live Calendar te krijgen.

Je moet naar de online Live kalender, en daar kan je aan de hand van de private iCal-link van Google Calendar subscriben.
Daarna duurt het even tot het 'opgenomen' is in de kalender. daarna is-ie ook gewoon te zien in Windows Live Calendar op de desktop :)

Maarja, Windows Live Calendar synchroniseert weer niet met de telefoon (itt Google), en Google Calendar kan wel opgenomen worden in de Windows Live Calendar, maar de andere kant op werkt volgens mij niet. Eenrichtingsverkeer dus, afaik.

En qua contacts, ik heb gekeken naar de Google Contacts, maar die bieden te weinig opties (bijvoorbeeld geen verjaardagen), dus dan blijf ik weer liever bij Windows Live Contacts (welke wél verjaardagen heeft én deze intergreert in de Windows Live Calendar).

Pfff :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

anandus schreef op zondag 15 februari 2009 @ 12:57:
Okee. het is gelukt om Google Calendar in Windows Live Calendar te krijgen.

Je moet naar de online Live kalender, en daar kan je aan de hand van de private iCal-link van Google Calendar subscriben.
Daarna duurt het even tot het 'opgenomen' is in de kalender. daarna is-ie ook gewoon te zien in Windows Live Calendar op de desktop :)

Maarja, Windows Live Calendar synchroniseert weer niet met de telefoon (itt Google), en Google Calendar kan wel opgenomen worden in de Windows Live Calendar, maar de andere kant op werkt volgens mij niet. Eenrichtingsverkeer dus, afaik.

En qua contacts, ik heb gekeken naar de Google Contacts, maar die bieden te weinig opties (bijvoorbeeld geen verjaardagen), dus dan blijf ik weer liever bij Windows Live Contacts (welke wél verjaardagen heeft én deze intergreert in de Windows Live Calendar).

Pfff :P
Voor zover ik weet is iCal inderdaad eenrichtingsverkeer, dus daarmee zal je nooit je kalendergegevens in Google krijgen.

Ik zit zelf ook met een lastige situatie. De Google Contacts zijn niet (automatisch) te synchroniseren met Outlook. Daarom wilde ik dan weer Thunderbird met Lightning gebruiken, maar dan lukt het mij weer niet om mijn Nokia 6230i via BT te synchroniseren. Diezelfde Nokia kan wel weer met Outlook syncroniseren. Ik zit dus ook nog met een lastig puntje. Gelukkig heb ik dan wel weer maar 1 online kalendar/mailclient, dus dat maakt de boel aan die kant makkelijker.

Weet je of Windows Live Calendar ook CalDav ondersteunt? Hiermee zou je wel tweerichtingsverkeer kunnen opzetten met je Google Calendar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
mr_obb schreef op maandag 16 februari 2009 @ 11:05:
[...]

Voor zover ik weet is iCal inderdaad eenrichtingsverkeer, dus daarmee zal je nooit je kalendergegevens in Google krijgen.
Ah, wist ik niet, thanks! :)
Ik zit zelf ook met een lastige situatie. De Google Contacts zijn niet (automatisch) te synchroniseren met Outlook. Daarom wilde ik dan weer Thunderbird met Lightning gebruiken, maar dan lukt het mij weer niet om mijn Nokia 6230i via BT te synchroniseren. Diezelfde Nokia kan wel weer met Outlook syncroniseren. Ik zit dus ook nog met een lastig puntje. Gelukkig heb ik dan wel weer maar 1 online kalendar/mailclient, dus dat maakt de boel aan die kant makkelijker.
Hmm.. Er zijn wel wat sites en tooljes voor (al dan niet betaald) om google contacts te synchen met Outlook, maar het ziet er allemaal maar so-so uit. (Zie Google)

Misschien is het mogelijk (eerst backuppen :P ) om je contacts eerst met je telefoon te syncen met Google Mobile Sync (ondersteunt jouw telefoon dat?) en dan je telefoon te syncen met je desktop?
Moet je wel zorgen dat de activesync-settings goed staan (dus dat je telefoon nieuwere data heeft dan je desktop).
Weet je of Windows Live Calendar ook CalDav ondersteunt? Hiermee zou je wel tweerichtingsverkeer kunnen opzetten met je Google Calendar.
Helaas, Windows Live Calendar ondersteunt nog? geen Caldav ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Een beetje twijfelgeval, toch maar CSA => OFF.

En je zou haast denken dat Google en MS niet willen dat je nooit hun advertenties ziet bij hun gratis diensten. raar zeg :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

F_J_K schreef op maandag 16 februari 2009 @ 11:30:
offtopic:
Een beetje twijfelgeval, toch maar CSA => OFF.

En je zou haast denken dat Google en MS niet willen dat je nooit hun advertenties ziet bij hun gratis diensten. raar zeg :+
Je zou het bijna denken, maar ik moet zeggen dat Google al redelijk ver is. In Thunderbird + Lightning kan je nu alles al gesynchoniseerd houden met Google, met IMAP, CalDav en de Google Contacts API. Voor Outlook heeft Google de Calendar Sync uitgegeven. Daar kan je alleen de contacten nog niet syncen. Ik moet wat dat betreft zeggen dat ze goed bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:07

robertwebbe

Robert Webbe

Ik ben ook al een tijdje het SyncML aan het volgen maar het uiteindelijke eindbeeld is me nog niet helemaal duidelijk. Volgens mij is het basisidee (dat in 2000 al is bedacht) dat ieder apparaat (pc, telefoon, pda) altijd en overal over dezelfde informatie zou moeten kunnen beschikken. Met "informatie" wordt dan bedoeld:

- contactpersonen
- agenda (incl. taken)
- notities
- synchronisatie berichten (is dit e-mail?)
- multimedia (muziek, video, ringtones, voicenotes, etc)
- favorieten
- bookmarks
- multimedia berichten (MMS)
- Contactpersoon groepen
- SMS berichten

Juist door middel van (mobiele) internetverbindingen naar een centrale SyncML server zou de hele bende opgeslagen moeten worden. De eerste stappen waren natuurlijk lokale sync met een PC maar die laat ik nu maar even buiten beschouwing, dat zie ik als tussenstappen.

Al jaren zie je de term SyncML bij fabrikanten zoals Nokia en Microsoft voorbij komen maar tot nu toe was er altijd wel iets waardoor ik vond dat het gewoon nog niet praktisch toepasbaar was. Het zwaarste argument was wel de beschikbaarheid en prijs van een mobiele internetverbinding maar deze is de laatste tijd inmiddels opgeheven. Je ziet nu ook dat allerlei grote partijen bezig zijn met SyncML.

Nokia met OVI
Via een SMS krijg je instellingen voor de standaard aanwezige SyncML functie op het toestel.
De gehele bovenstaande lijst is aanwezig in het toestel maar de server verwerkt alleen nog maar de contactpersonen, de agenda (incl. taken) en notities.

Google Sync
Ook hiervoor kun je voor je Nokia via SMS instellingen krijgen voor de standaard aanwezige SyncML functie op het toestel. Helaas worden alleen nog maar de contactpersonen gesynchroniseerd.

Windows Live
Via een Windows Live applicatie kun je op een Nokia alleen de contactpersonen synchroniseren. Deze applicatie maakt overigens keurig een aparte database aan welke je weer kunt selecteren in de Nokia SyncML functie.
In het geval van een Windows Mobile kun je bijvoorbeeld ook al de Agenda en favorieten syncroniseren mits je de Windows Live toepassingen gebruikt.

Windows Exchange
Het zakelijke platform waar het allemaal mee begonnen is. Inmiddels zijn de volgende zaken al mogelijk op de wat uitgebreidere telefoons: (push) e-mail, contactpersonen, contactpersoongroepen, agenda en taken.

Wat je nu ziet gebeuren is dat iedere partij "iets" hierin aan het bouwen is dat je straks hier je hele bende naar toe kun syncen. Maar wat ik nog niet helemaal snap, wat moet je nu straks kiezen als consument?

Wat nu als je zowel over een Microsoft, een Google, een OVI en wat allemaal nog meer account beschikt? Het lijkt erop dat iedere partij iets bouwt voor hun eigen product en dat ze de poorten naar de concurrent dicht willen houden. Liggen de kansen hier juist bij de externen die weer een overkoepelende service maken die dat weer gaan syncen? Of gaan alle partijen uiteindelijk gewoon alle diensten op alle platformen bieden?

Als dat laatste het geval is dan zou ik dus in theorie ergens op een sever al mijn data hebben staan, koop een Android, Symbian en Windows Mobile telefoon, een Windows en Mac pc en zou dan de hele boel moeiteloos in een keer kunnen inladen. En vervolgens synchroon kunnen houden.

Ik hoop dat iemand hier over mee kan en wil discuseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervanzijl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 18:59
mijn oplossing:

ik gebruik outlook.

eerst outlook connector geinstalleerd.
als je nu je hotmail als primaire databestand opgeeft, dan kun je je agenda synchroniseren met outlook.
dit werkt voor elke computer waarop je dit doet. dus zowel op mijn werk als thuis heb ik nu toegang tot dezelfde agenda! voor ik iets op mijn werk in, dan staat het er thuis ook al in.

mijn mobiel synchroniseer ik nu met activesync. dan staat alles ook in mijn windows mobile outlook.
hiervoor wil ik eigenlijk nog een losse mogelijkheid. dus dat ik via internet ook deze agenda kan suncen.
dit zijn ook alle contacten. dus een contact op mijn live mail, is nu ook een contact op mijn telefoon.

de agenda van mijn vriendin staat ook gedeeld en outlook connector download die vrolijk mee.
activesync niet natuurlijk.
Pagina: 1