Toon posts:

HDD Samsung zorgt voor automatische reboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb al enige tijd last van een harddisk (c:) die ervoor zorgt, dat mijn pc op onverwachte momenten gaat rebooten.

Nu had ik dit probleem al eerder bij een andere schijf en heb die toen vervangen voor deze. Het nare is alleen, dat ook deze hetzelfde probleem heeft.

Nu heb ik na lang zoeken een test tool gevonden en deze losgelaten op de HD.

Elke test die ik uitvoer, wordt na een aantal seconden al onderbroken door een reboot van mijn pc. Het enige wat geen reboot veroorzaakt is de SMART test. Deze test wordt alleen na enkele seconden al afgebroken.

Wanneer Smart wordt onderbroken, geeft deze als resultaat de volgende melding:

Self-test execution status: error with read element failed.

Is dit iets wat "eenvoudig" verholpen kan zonder de drive te hoeven vervangen? Of kom ik er niet onderuit om een nieuwe disk aan te schaffen.

Tevens zou ik graag indien mogelijk een uitleg willen hebben wat deze melding inhoud. Is het de lesskop die beschadigd is ofzo of is er meer aan de hand?

Wat ook redelijk vreemd is, is dat zolang ik met de pc werk, is er niks aan de hand. Laat ik de pc met rust en ga ik bijvoorbeeld even tv kijken, dan gaat hij na een tijdje dus rebooten.

Nu heb ik geen zin om een nieuw record te vestigen door zolang mogelijk achter mijn pc te werken, dus non-stop gamen/internetten/downloaden etc. is geen optie 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2009 11:48 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12
Doet het probleem zich ook voor als je de tool van je HD-fabrikant gebruikt? Zet in Windows ook eens de optie uit dat je PC zich automatisch reboot bij een BSOD. Dan kun je de betreffende foutmelding wat makkelijker uitlezen en zo gericht gaan zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:19:
Doet het probleem zich ook voor als je de tool van je HD-fabrikant gebruikt? Zet in Windows ook eens de optie uit dat je PC zich automatisch reboot bij een BSOD. Dan kun je de betreffende foutmelding wat makkelijker uitlezen en zo gericht gaan zoeken.
Had al eens eerder op de site van samsung gekeken, maar kon zo 123 geen tool vinden. En mijn pc krijgt geen BSOD, dus zou niet weten wat dit zou helpen.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Nouja omdat je het met een andere schijf hetzelfde probleem hebt gok ik zo dat het probleem niet bij je schijf ligt maar eerder bij de controller van de schijf (je moederbord waarschijnlijk)
Indien je een SATA schijf hebt, forceer deze eens op SATA150 (zie jumper settings van je schijf)
Probeer ook eens een andere poort.

Geeft ook eensch de specificaties van uw computer, zoals het moederbord en schijf en andere relevante componenten. (merk + type)

Verwijderd

Topicstarter
Moning2 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 00:38:
Nouja omdat je het met een andere schijf hetzelfde probleem hebt gok ik zo dat het probleem niet bij je schijf ligt maar eerder bij de controller van de schijf (je moederbord waarschijnlijk)
Indien je een SATA schijf hebt, forceer deze eens op SATA150 (zie jumper settings van je schijf)
Probeer ook eens een andere poort.

Geeft ook eensch de specificaties van uw computer, zoals het moederbord en schijf en andere relevante componenten. (merk + type)
Je hebt helemaal gelijk. Zal thuis ff een blik werpen in de kast want zo uit mijn hoofd weet ik de specs niet meer (proc., geheugen, voeding, moederbord (Asus P5ND2-SLI)). Beide schijven zijn Samsung 320Gb (type moet ik ff opzoeken).

• Moning2
Als het type ook nog eens hetzelfde is kan het op incompatibiliteit duiden. De problemen die je omschrijft zijn wat moeilijk te reproduceren als je de schijf in een andere computer doet. Heb je misschien de beschikking over een andere schijf? (ander merk/type)

Verwijderd

Topicstarter
Moning2 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 12:43:
Als het type ook nog eens hetzelfde is kan het op incompatibiliteit duiden. De problemen die je omschrijft zijn wat moeilijk te reproduceren als je de schijf in een andere computer doet. Heb je misschien de beschikking over een andere schijf? (ander merk/type)
Specs van mijn pc zijn:

Proc: D930 3Ghz Dual core
Schijven: Samsung HD321KJ (beide schijven)
Videokaart: Asus GeForce 7600GS
Memory weet ik niet zo 123 Ik dacht Corsair 3 Gig in totaal (2x512Mb + 2x1Gb)

Vorige schijf waar ik het trouwens mee had was een Maxtor. Deze heb ik nog wel, maar vertoont dezelfde kuren.

Verwijderd

Topicstarter
Nog ideeen?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ja, :D Je geeft aan geen BSOD te krijgen, dat betwijfel ik. Een spontane reboot gaat veelal gepaard met een BSOD, maar omdat het vinkje aanstaat na een BSOD direct in de reboot te gaan zul je dit niet opmerkingen. Dus schakel deze optie eerst maar eens uit.

Tweede punt, heb je de Pc ook aangesloten op een wandcontactdoos met randaarde? Als dit niet het geval is zul je hier eerst mee moeten beginnen, alvorens je verder kunt kijken.

Overigens Samsung heeft weldegelijk tools om de hardeschijven te controleren, sla de FAQ's van dit subforum er maar eens op na.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:33
_Dune_ schreef op maandag 16 februari 2009 @ 09:58:
[...]

Ja, :D Je geeft aan geen BSOD te krijgen, dat betwijfel ik. Een spontane reboot gaat veelal gepaard met een BSOD, maar omdat het vinkje aanstaat na een BSOD direct in de reboot te gaan zul je dit niet opmerkingen. Dus schakel deze optie eerst maar eens uit.

Tweede punt, heb je de Pc ook aangesloten op een wandcontactdoos met randaarde? Als dit niet het geval is zul je hier eerst mee moeten beginnen, alvorens je verder kunt kijken.

Overigens Samsung heeft weldegelijk tools om de hardeschijven te controleren, sla de FAQ's van dit subforum er maar eens op na.
Is het belangrijk je pc aan te sluiten op een geaarde wandcontactdoos?....why?

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:12
lj_tree schreef op maandag 16 februari 2009 @ 10:11:
Is het belangrijk je pc aan te sluiten op een geaarde wandcontactdoos?....why?
http://gathering.tweakers...5Bboolean%5D=OR&where=GoT

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 16 februari 2009 @ 09:58:
[...]

Pc is aangesloten op een aarde stopcontact.

Tool zal ik eens naar kijken

BSOD uitvinken is dat in de BIOS of in XP? In XP? Waar? Ben het zelf namelijk nog nooit tegengekomen in XP.

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 15:04:
[...]
BSOD uitvinken is dat in de BIOS of in XP? In XP? Waar? Ben het zelf namelijk nog nooit tegengekomen in XP.
Volgens mij:

Eigenschappen van My Computer
Tabblad Advanced
Knopje Settings onder Startup & Recovery
Vinkje uitzetten bij Automatically Restart onder System Failure

Verwijderd

Topicstarter
itons schreef op maandag 16 februari 2009 @ 15:11:
[...]

Volgens mij:

Eigenschappen van My Computer
Tabblad Advanced
Knopje Settings onder Startup & Recovery
Vinkje uitzetten bij Automatically Restart onder System Failure
Inderdaad. Haha was me nog nooit opgevallen 8)7

Ben trouwens weer iets wijzer (althans hoop ik). Had even Chkdsk gedraaid. Bij 59% begon de disk al te tikken en kwam met de volgende melding:

File record segment 82360 (t/m 82435) is unreadable.

Nou wilde ik ook de samsung tool proberen, maar heb geen floppy drive. En om een cd te gebruiken voor 1 Mb vind ik ook weer overkill. Programma wil namelijk niet opstarten vanuit een ghostdrive. :'(

• Moning2
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 20:10:
[...]

Inderdaad. Haha was me nog nooit opgevallen 8)7

Ben trouwens weer iets wijzer (althans hoop ik). Had even Chkdsk gedraaid. Bij 59% begon de disk al te tikken en kwam met de volgende melding:

File record segment 82360 (t/m 82435) is unreadable.

Nou wilde ik ook de samsung tool proberen, maar heb geen floppy drive. En om een cd te gebruiken voor 1 Mb vind ik ook weer overkill. Programma wil namelijk niet opstarten vanuit een ghostdrive. :'(
CD kost 5 cent...

Of koop een floppy drive, altijd handig in deze situaties ;)
Maarja het lijkt me dan op 'bad sectors' en dus een gedeelte van je schijf naar de knoppen. Had precies hetzelfde gedoe met een pc die nu naast mij aan het installeren is ;) 2 schijven hadden beide allemaal lees en schijffouten en alles meer (een maxtor en een samsung), nu heb ik een seagate er in zitten en het werkt probleemloos 8)

Die 2 schijven die trouwens niet juist werkten in die PC werken prima en top in een andere, heel vreemd allemaal maar het werkt nu dus ik vind het wel best :7

[ Voor 7% gewijzigd door Moning2 op 16-02-2009 20:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Moning2 schreef op maandag 16 februari 2009 @ 20:28:
[...]

CD kost 5 cent...

Of koop een floppy drive, altijd handig in deze situaties ;)
Maarja het lijkt me dan op 'bad sectors' en dus een gedeelte van je schijf naar de knoppen. Had precies hetzelfde gedoe met een pc die nu naast mij aan het installeren is ;) 2 schijven hadden beide allemaal lees en schijffouten en alles meer (een maxtor en een samsung), nu heb ik een seagate er in zitten en het werkt probleemloos 8)

Die 2 schijven die trouwens niet juist werkten in die PC werken prima en top in een andere, heel vreemd allemaal maar het werkt nu dus ik vind het wel best :7
Damn dan voel ik toch een c-schijf nummer drie aankomen :D

Ach ja, kan er in deze kredietcrisis ook nog wel bij :X
Pagina: 1