redundant switch in netwerk geeft problemen.

Pagina: 1
Acties:

• ActualFantasy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03 10:24
Hoi allemaal,

Ik ben op mijn werk wat aan het knutselen met het opzetten van een NLB cluster voor onze toekomstige webservers. De bedoeling is dat ik een configuratie ga bedenken die er voor zorgt dat als er een netwerkverbinding uitvalt, het NLB cluster van webservers gewoon bereikbaar blijft.

Momenteel ziet mijn configuratie er als volgt uit.

[img=http://img13.imageshack.us/img13/9421/nlbwt8.th.jpg]

Even een kleine notitie, de kleurjtes zijn omgedraaid zie ik nu. Blauw is intern, rood is extern.

Dit lijkt redelijk goed te werken. Ik kan elke willekeurige stekker van het lokaal netwerk eruit trekken, en een willekeurige switch uitzetten en alle communicatie blijft netjes werken.

Toch gaat er nog 1 ding mis. Als ik de stekker van 1 van de switches naar het internet eruittrek, dan lijkt hij compleet de weg kwijt te zijn. Mijn eerste gedachte was, dat het komt omdat de switches onderling niet met elkaar verbonden zijn. Maar als ik die met elkaar verbindt, dan gaat het helemaal mis. dan werkt zelfs de communicatie lokaal niet meer.

Enig idee wat er hier mis gaat ? Kan het komen doordat ik in de test omgeving beide switches op 1 gezamelijk switch heb aangesloten om zo naar het internet te gaan ? Ik heb namelijk op de zaak geen twee internet verbindingen om het exact te testen zoals ik wil. Ik ben ff de weg kwijt waar ik nu moet beginnen met oplossen van dit probleem ;)

Mocht er iemand een antwoord weten, alvast hartelijk dank.

[ Voor 3% gewijzigd door ActualFantasy op 11-02-2009 09:39 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik weet niet wat voor switches je hebt maar als je een driehoek maakt en je hebt geen spanning-tree dan klopt het zeker dat alles helemaal mis gaat.

• ActualFantasy
TrailBlazer schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 09:42:
Ik weet niet wat voor switches je hebt maar als je een driehoek maakt en je hebt geen spanning-tree dan klopt het zeker dat alles helemaal mis gaat.
Bedankt voor je reactie.

Ik heb nu spanning tree aangezet op de twee switches. Het werkt nu een stuk beter. Ik kan nu de internet verbindingen 1 voor 1 verbreken, en hij blijft toch werken. Dit is eigenlijk wat ik zoek.

Wel duurt het nog vrij lang als echt de stroom van 1 van de switches afgaat. Dat duurt veel langer als ik alleen een netwerkstekker even eruithaal.

Alvast bedankt, ik ga weer verder testen.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

STP kan best wel lang duren zeker als je de standaard STP gebruikt.

• pouyann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 15:48
normale duurt het 30 tot 50 seconde tot STP reageert met volgende commando kan je het direct laten doorschakelen "spanning-tree portfast" misschien moetje nog meer bij doen als het om cisco routers gaat kijk effen op deze site

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Nee hoor dat doet dat commando helemaal niet. Dat commando zegt enkel dat een poort meteen gaat forwarden als die opkomt. Als je een switch eruit trekt zal het helemaal niks veranderen.

• pouyann
ok, maar kan dat dan niet voor zorgen dat je STP sneller reageert?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Nee enkel voor access-poorten naar clients wil dat wel eens handig zijn. Als je een PC opstart en de PC probeert een DHCP adres te krijgen. Dit lukt niet omdat de switchpoort nog niet in forwarding mode is en dus timed DHCP uit met gevolg dat je geen IP adres hebt.

• pouyann
weer is wat geleerd, bedankt! :P

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Uplinkfast daarentegen zal wel helpen. Een access-switch zal dan bijhouden wat alternatieve poorten naar de root zijn. Valt zijn root poort uit dan gaat de alternate poort meteen in forwarding mode.

Hoe gaat een PC trouwens doorhebben dat hij over moet schakelen naar zijn backup poort als de internetverbinding van zijn primaire verbinding down is? De link blijft namelijk gewoon op dan.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kijk even of je switches RSTP ondersteunen. Da's de 'Rapid' versie van STP, die reageert een flink stuk sneller.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Als de switch uitvalt is je link toch weg ?

Als er een software probleem met de switch is zal je een andere probleem hebben. Wanneer netwerkkaart iets kan pingen via de verschillende interfaces dan zou je dat kunnen gebruiken. Maar als je destination ip dan wegvalt heb je helemaal niks meer.

Je zou natuurlijk ook iets met heartbeat kunnen doen ? 2 clusters allebei met een eigen switch en dan onderling een heartbeat ?

• ActualFantasy
raymonvdm schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 21:51:
Als de switch uitvalt is je link toch weg ?

Als er een software probleem met de switch is zal je een andere probleem hebben. Wanneer netwerkkaart iets kan pingen via de verschillende interfaces dan zou je dat kunnen gebruiken. Maar als je destination ip dan wegvalt heb je helemaal niks meer.

Je zou natuurlijk ook iets met heartbeat kunnen doen ? 2 clusters allebei met een eigen switch en dan onderling een heartbeat ?
Daarom heb ik ook twee switches en loopt er vanaf elke server een netwerkteam met 1 verbindign naar elke switch. Ik kan dus de switch gewoon uitzetten, en dan lost het netwerkteam het automatisch op voor me.

Het lijkt nu goed te werken, Het uitgaan van de switch zorgt niet voor problemen, maar bij het aangaan van de switch, lijkt het alsof hij iets helemaal opnieuwe gaat opbouwen. De switch staat zeker 25 seconden te knipperen en aan en uit te gaan, voordat de verbindingen weer werken.

Dit is inmiddels wel met de snelle variant op spanning tree. Het was wel 1 minuut, maar nu is dat dus al veel sneller.

Allemaal bedankt voor het meedenken ;)
Pagina: 1