Welk vloeistof te gebruiken voor WC setup

Pagina: 1
Acties:

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-01 08:35

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Topicstarter
Hallo,
Op een of andere duistere manier heb ik een redelijke sliert alg in mijn systeem zitten, dit terwijl ik Feser ONE UV Red heb gebruikt. Mijn systeem was compleet nieuw dus geen andere vloeistoffen hebben in mijn systeem gedraaid.
Ik moet nu dus me systeem leeg halen, schoon maken en nieuwe vloeistof plaatsen.
Als ik dan toch bezig ben wil ik graag hele goede koelvloeistof. Uiteraard moet deze ook weer anti-alg zijn (een die wel langer dan ½ jaar werkt) en corrosie blokkerend zijn.

Ik zit zelf te twijfelen tussen de volgende opties:
  1. Feser One UV Red
  2. 100% Ethylene Glycol
  3. 90% Ethylene Glycol 10% demi water
  4. Auto koelvloeistof (goed merk)
Welke zouden jullie kiezen en waarom? Ik vind koelprestaties dus erg belangrijk en anti-corrosie/alg is ook een must.
Als hij niet in dit rijtje staat, welke dan??

Graag ook vermelden waar je dit kan halen.
Waar kan ik bijvoorbeeld Ethylene Glycol halen?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp.

ps. Ik heb het forum doorzocht, echter zijn de topics die hier over gaan erg oud. Ik neem aan dat er in die tijd veel veranderd is in de koel mogelijkheden.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-01 18:49
Ik draai mijn setup nu al 2 maanden met gewoon demi water(100%) en heb nog geen last van kalk/aanslag op de slangen. Ik raad zelf een kleurvloeistof af want de kleur zet zich af op slangen (mocht je de slangen willen hergebruiken) Het ziet er wel kick ass uit maar ik ben overgestapt op demi water wat mij erg goed bevalt.

Als ik jou was zou ik demi water icm water-wetter gebruiken. De hoeveelheid zou je zelf even moeten uitzoeken
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:31
Ik ga op 80% ethylene glycol en op 20% demi water draaien + uv blue spul.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
frank131331 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 11:22:
Ik draai mijn setup nu al 2 maanden met gewoon demi water(100%) en heb nog geen last van kalk/aanslag op de slangen. Ik raad zelf een kleurvloeistof af want de kleur zet zich af op slangen (mocht je de slangen willen hergebruiken) Het ziet er wel kick ass uit maar ik ben overgestapt op demi water wat mij erg goed bevalt.

Als ik jou was zou ik demi water icm water-wetter gebruiken. De hoeveelheid zou je zelf even moeten uitzoeken
Ik hoop dat je hier wat aan hebt
demi icm water-wetter is niet anti alg. dus dit is een no go.
Astratuner schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 20:22:
Ik ga op 80% ethylene glycol en op 20% demi water draaien + uv blue spul.
Dit is iets waar ik ook flink aan zit te denken. die 80/20 heb ik vaker gelezen op sites. echter ga ik eerst voor zonder uv spul, en alter misch voor rood ;)
Waar haal je die ethylene glycol?

Scientia Potentia Est

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-01 18:49
HellStorm666 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 22:40:
[...]

demi icm water-wetter is niet anti alg. dus dit is een no go.
Ik weet dat het niet anti alg is maar ik draai nu al 2 maanden zo, en heb nog geen last van alg.
Misschien komt die alg pas later? (moet trouwens wel zeggen dat er nog heel iets "oude koelvloeistof" in de pomp zat toen ik de vloeistof verwisselde voor demi-water waardoor het water iets roze is gekleurd:p)
De verhouding zal ong 1/10 zijn (demi-water + het restje koelvloeistof wat nog in de pomp zelf zat.)

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
aha... Ik denk dat algen idd later komen. ik heb er 5 maanden geen last van gehad, en nu ineens heb ik een flinke sliert.

Waar kan ik ethylene glycol halen?? de pure vorm..

Scientia Potentia Est

Verwijderd

In een goede batch demi water zit niets dan water. In gewoon water zit een hele bak met mineralen en andere zaken die algen zeker wel leuk vinden.
Als je systeem netjes alg-vrij is (oh, wacht dat is jouw systeem zeker niet) dan kom je met demi water (volgens mijn chemisch inzicht) dus uitstekend voor de dag.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:41:
In een goede batch demi water zit niets dan water. In gewoon water zit een hele bak met mineralen en andere zaken die algen zeker wel leuk vinden.
Als je systeem netjes alg-vrij is (oh, wacht dat is jouw systeem zeker niet) dan kom je met demi water (volgens mijn chemisch inzicht) dus uitstekend voor de dag.
In demi water zitten geen mineralen nee, maar omdat het in contact komt met je rad, waterblokken en pomp denk ik dat je op die mannier hoe dan ook mineralen er in krijg op den duur.

Scientia Potentia Est

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik draai hier met 60% gedestileerdwater en 40% Halfords koelvloeistof.

Draai nu zo'n 2 jaar met deze combi en ik hou het hier voorlopig zeker bij. Het is anti-alg. Het voorkomt corrosie, ik draai zelfs met een klein stulkje allu. En het smeert ook nog eens de pomp. Deze koelvloeistof is op glycol basis.

Ook is het behoorlijk goedkoop, dacht iets van 3 euro per liter. Het is er in roze en groen.

Edit: In mijn vorige PC zat gedestileerdwater en Water-Wetter. Daar heb ik dus enorm last van algen mee gekregen. Bij het doorspoelen van de rad kwamen er hele brokken alg uit.

Alleen draaien met gedestileerdwater is ook vragen om problemen.

Qua prijs en voordelen vind ik persoonlijk koelvloeistof icm gedestileerdwater het beste werken. In de loop der jaren heb ik met van alles gedraait, maar niets bevalt mij beter dan dat.

Enige nadeel is wel dat het afgeeft op de slangen. Mijn slangen worden dus wat rood/roze door de koelvloeistof. Als je de groene variant zou nemen worden de slangen uiteraard groen.

[ Voor 48% gewijzigd door PilatuS op 12-02-2009 15:38 ]

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
PilatuS schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 15:34:

Draai nu zo'n 2 jaar met deze combi en ik hou het hier voorlopig zeker bij. Het is anti-alg. Het voorkomt corrosie, ik draai zelfs met een klein stulkje allu. En het smeert ook nog eens de pomp. Deze koelvloeistof is op glycol basis.

Ook is het behoorlijk goedkoop, dacht iets van 3 euro per liter. Het is er in roze en groen.

Edit: In mijn vorige PC zat gedestileerdwater en Water-Wetter. Daar heb ik dus enorm last van algen mee gekregen. Bij het doorspoelen van de rad kwamen er hele brokken alg uit.

Alleen draaien met gedestileerdwater is ook vragen om problemen.

Qua prijs en voordelen vind ik persoonlijk koelvloeistof icm gedestileerdwater het beste werken. In de loop der jaren heb ik met van alles gedraait, maar niets bevalt mij beter dan dat.

Enige nadeel is wel dat het afgeeft op de slangen. Mijn slangen worden dus wat rood/roze door de koelvloeistof. Als je de groene variant zou nemen worden de slangen uiteraard groen.
Dan ga ik morgen even naar de halfords :D ik heb al UV Rode slangen, dus denk dat ik dat afgeven niet zal zien. ga dan voor de groene :D

Scientia Potentia Est

• PilatuS
  • Niet online
HellStorm666 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 17:10:
[...]

Dan ga ik morgen even naar de halfords :D ik heb al UV Rode slangen, dus denk dat ik dat afgeven niet zal zien. ga dan voor de groene :D
Je kan dan denk ik beter voor rood gaan. Anders kan het nog wel eens erg lelijk verkleuren. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een plaatje van mijn PC, van slang die naar de CPU toe gaat.

Als je dan groen gaat gebruiken krijg je rood/groene slangen. Kan je beter voor rood gaan wat de slangen iets roder maakt.

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
PilatuS schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 15:34:

Heb hier dezelfde ervaring (Nog bedankt destijds voor tip @PilatuS :) en draai er ongeveer net zo lang mee.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
PilatuS schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 18:41:
[...]

Je kan dan denk ik beter voor rood gaan. Anders kan het nog wel eens erg lelijk verkleuren. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een plaatje van mijn PC, van slang die naar de CPU toe gaat.

Als je dan groen gaat gebruiken krijg je rood/groene slangen. Kan je beter voor rood gaan wat de slangen iets roder maakt.
Maar rood is er niet ;) dus de roze dan nemen lijkt mij :D
Bollebout schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 18:55:
[...]

Heb hier dezelfde ervaring (Nog bedankt destijds voor tip @PilatuS :) en draai er ongeveer net zo lang mee.
Dan weet ik nu 100% zeker dat ik het zo oplos :D

Scientia Potentia Est

• PilatuS
  • Niet online
@WinnieXX.

Graag gedaan :) Ik had die tip ook weer van iemand hier op GoT.
HellStorm666 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 18:57:
[...]

Maar rood is er niet ;) dus de roze dan nemen lijkt mij :D

[...]

Dan weet ik nu 100% zeker dat ik het zo oplos :D
Ja rood/roze idd.

Het mooie van dit spul is dat het perfect werkt, en ook nog eens erg goedkoop is. Je hoeft het ook niet online te bestellen wat weer extra geld kost.

Al die speciale spullen laat ik lekker links liggen. Dit werkt gewoon het beste van alles dat ik geprobeerd heb. Water-Wetter met gedestileerdwater was al helemaal een ramp :(

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Ik heb ook nog 1½ liter Feser One UV Red liggen. alleen heb ik daar nu alg in gekregen.
Zal het dan aan de vloeistof liggen of had ik gewoon pech?

en hoe zal de combo Feser en koelvloeistof van halfords zijn?

Scientia Potentia Est

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

HellStorm666 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:33:
Ik heb ook nog 1½ liter Feser One UV Red liggen. alleen heb ik daar nu alg in gekregen.
Zal het dan aan de vloeistof liggen of had ik gewoon pech?

en hoe zal de combo Feser en koelvloeistof van halfords zijn?
in principe is antivries koelvloeistof algdodend..?

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-01 10:34
Demi water is trouwens corrosief. RVS heeft het geen invloed op dacht ik maar veel metalen kunnen er door op gevreten door worden. Lijkt me niet echt handig in een WC loop.

[ Voor 3% gewijzigd door DeKemp op 12-02-2009 22:58 ]

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
DeKemp schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 22:51:
Demi water is trouwens corrosief. RVS heeft het geen invloed op dacht ik maar veel metalen kunnen er door op gevreten door worden. Lijkt me niet echt handig in een WC loop.
Demi water icm koelvloeistof oid heeft daar toch geen last meer van? zolang die andere vloeistof maar niet corrosief is is het toch goed.. of zit ik hier mis?

Scientia Potentia Est

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Heeft er al iemand hier ervaring met het puur op 100% koelvloeistof (kant en klaar - voor moderne auto's) draaien van hun WC-setup?
(Demi water mengen is dan daarbij ongewenst en verminderd dan zelfs de goede eigenschappen van de koelvloeistof.)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• PilatuS
  • Niet online
AlexanderB schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 20:28:
[...]

in principe is antivries koelvloeistof algdodend..?
Koelvloeistof zorgt er idd voor dat algen geen kans krijgen.
HellStorm666 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:33:
[...]

Demi water icm koelvloeistof oid heeft daar toch geen last meer van? zolang die andere vloeistof maar niet corrosief is is het toch goed.. of zit ik hier mis?
Gedestileerdwater icm koelvloeistof voorkomt corrosie 100%. Het is de koelvloeistof die er voor zorgt dat er geen corrosie meer plaats vind. (Ook met allu en koper in 1 loop)
bitshape schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:55:
Heeft er al iemand hier ervaring met het puur op 100% koelvloeistof (kant en klaar - voor moderne auto's) draaien van hun WC-setup?
(Demi water mengen is dan daarbij ongewenst en verminderd dan zelfs de goede eigenschappen van de koelvloeistof.)
100% koelvloeistof is ook geen enkel probleem. Alleen gedestileerd water heeft betere eigenschappen dan koelvloeistof. Daarom is aanmengen met water beter dan alleen koelvloeistof.

De koelvloeistof stop ik er in om corrosie en algen te voorkomen. Puur qua koelen is alleen water beter. Daarom is het beste om maar een klein deel koelvloeistof te gebruiken, dat is namelijk beter voor de temps.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Zo, gisteren 5L demi water gehaald bij de kruidvat á € 0,54 per liter. Vandaag 1L halfords longlife koelvloeistof gehaald (roze) en een flessenwisser bij de blokker (om de slangen en het reservoir schoon te schrobben).
23 t/m/ 27 feb. heb ik vakantie dus ga ik er dan mooi mee bezig.

Scientia Potentia Est

• PilatuS
  • Niet online
Met algen in de setup zou ik de radiator ook even goed doorspoelen. Met wat water dat even van de kook af is gaat dat best goed. Het water mag best 70 of 80 graden zijn. Dan gewoon de rad vol gooien en even schudden. Op die manier heb ik toen complete brokken alg uit de rad gekregen. Ik zou het doorspoelen met heet water en schudden een keer of 5 doen.

Als algen ergens lekker gaan groeien is het in de rad. Nadat je de rad schoon gespoelt hebt daarna nog even doorspoelen met gedestileerdwater. Er mag op zich best iets van alg achter blijven, want met die koelvloeistof gaan ze toch allemaal dood. Alleen is het wel goed om er zoveel mogelijk uit te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 13-02-2009 17:23 ]

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 17:23:
Met algen in de setup zou ik de radiator ook even goed doorspoelen. Met wat water dat even van de kook af is gaat dat best goed. Het water mag best 70 of 80 graden zijn. Dan gewoon de rad vol gooien en even schudden. Op die manier heb ik toen complete brokken alg uit de rad gekregen. Ik zou het doorspoelen met heet water en schudden een keer of 5 doen.

Als algen ergens lekker gaan groeien is het in de rad. Nadat je de rad schoon gespoelt hebt daarna nog even doorspoelen met gedestileerdwater. Er mag op zich best iets van alg achter blijven, want met die koelvloeistof gaan ze toch allemaal dood. Alleen is het wel goed om er zoveel mogelijk uit te krijgen.
Dit was ik ook vanplan ;) maar thnx voor de tip. was eigenlijk met heet water en soda van plan. daarna goed doorblazen met de compressor en dan nog na spoelen met demi .

Scientia Potentia Est

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Hoe kan je de vloeistofslangen goed schoon krijgen?
Had een pijpenragertje gekocht, deze is alleen en te dik en te kort. Iemand nog tips?

Scientia Potentia Est

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:31
Waar kan je eigenlijk 100% ethylene glycol kopen?

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Astratuner schreef op zondag 22 februari 2009 @ 18:38:
Waar kan je eigenlijk 100% ethylene glycol kopen?
Geen idee, dat is iets waar ik ook nog steeds niet achter ben.

Scientia Potentia Est

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Zuivere ehtyleen glycol is erg lastig te bemachtigen, Ik kan er misschien wel aan komen maar in zeer beperkte eenheden.

Dit omdat het zeer giftig is, maar als je het al wil proberen doe het dan via een aircoboer.
Ik krijg het via een een verdeelpunt van chemische stoffen maar zelf krijg ik het niet mee, dus mijn zwagertje zijn werkgever (aircoboer) gaat het regelen voor mij.

Draai op het moment trouwens op pure koelvloeistof van de halfords, en wat betreft het temp verschil.
Ik merk er zeer weinig van, ongeveer 1 graadje.

Moet er wel bijzeggen dat ik enkelt de cpu koel.

Setup

Pa. 120.3
fuzion
mcp355
1/2 slang.
Pagina: 1