• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben ter aanvulling van mijn DSLR een klein, compact, steviger en waterdicht fototoestel aan het zoeken. Een vriendin van mij heeft de Pentax Optio W20. Dat was op 1 ding na het fototoestel wat ik zocht, ik kon namelijk niet handmatig de sluitertijd instellen.

Toen ben ik op zoek gegaan naar "normale" fototoestellen die onder water konden. Vele gevonden maar nergens kun je handmatig de sluitertijd instellen, zoals: Pentax Optio WP, WPi, W10, W20, W30, W60, Olympus Stylus 550WP, 790 SW, 770 SW en de 725 SW.

Is dit zo'n rare combinatie? is dit moeilijk/duur te bouwen??? Ik vind het maar vreemd.

Nu is de vraag... Weet iemand een "gewoon" toestel (dus niet een specifiek duik fototoestel) die dit beide heeft?

Verwijderd

Je zou natuurlijk een waterdichte behuizing kunnen kopen voor je DSLR. (ik weet niet of dit voor jouw toestel leverbaar is aangezien ik niet weet welk toestel je hebt. Maar het bestaat wel).

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:42

Zoefff

❤ 

Heel vreemd is het natuurlijk niet, als je op zoek gaat naar camera's die meer kunnen dan alleen de voorgeprogrammeerde programma modi kom je al snel terecht in het "consumer" gedeelte. De camera's die jij noemt zijn stuk voor stuk echte instap compacts.

Wat dacht je van een gemiddelde IXUS in combinatie met een waterbehuizing? Qua prijs ook goed te doen, en je hebt dan een echte degelijke onderwaterbehuizing, in tegenstelling tot de camera's die jij noemt. Die zijn vaak maar (gegarandeerd) waterdicht tot 3 of zelfs maar 1.5 meter, en dan ook nog maar eens voor een korte periode. Een onderwaterbehuizing is vaak al bruikbaar tot meer dan 30 meter, en houd het ook langer vol dan dat jij het onder water volhoud ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dit toestel is meer bedoeld als mijn DSLR niet mee kan (past niet in je broekzak, zwaar, water/viezigheid houden ze niet van, breekbaar). Ik ben niet van plan om mee duiken ofzo (misschien snorkelen op vakantie (1,5 meter diep)) maar ik kan die dan onder de kraan afspoelen als die vies is.

Maar als ze het toestel slim genoeg hebben gemaakt dat die zelf de belichting kan berekenen, dan moet dat toch ook handmatig kunnen? dat is toch gewoon een software aanpassing, er is toch geen extra hardware nodig?

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:30
Voor sommige canon pocket toestellen kun je onderwaterbehuizingen kopen:

http://www.digitalstreet.nl/index.php?cPath=880_120_121

Best redelijk geprijsd volgens mij.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Verwijderd

Vind je? Ik vind het een hoop geld als je een huis zoekt voor een recent model. De prijzen liggen vaak boven de prijs van de camera.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zoefff schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 23:31:
Heel vreemd is het natuurlijk niet, als je op zoek gaat naar camera's die meer kunnen dan alleen de voorgeprogrammeerde programma modi kom je al snel terecht in het "consumer" gedeelte. De camera's die jij noemt zijn stuk voor stuk echte instap compacts.

Wat dacht je van een gemiddelde IXUS in combinatie met een waterbehuizing? Qua prijs ook goed te doen, en je hebt dan een echte degelijke onderwaterbehuizing, in tegenstelling tot de camera's die jij noemt. Die zijn vaak maar (gegarandeerd) waterdicht tot 3 of zelfs maar 1.5 meter, en dan ook nog maar eens voor een korte periode. Een onderwaterbehuizing is vaak al bruikbaar tot meer dan 30 meter, en houd het ook langer vol dan dat jij het onder water volhoud ;)
IXUS'sen hebben toch ook geen manual modes? Afaik zit dat alleen op de Powershots (en zelfs daar niet meer op alle modellen)?

Maar waterbestendige compactcamera's met PASM modes zijn zo te zien inderdaad lastig te vinden. Ik heb de laatste weken nog wel een aantal waterbestendige units toegevoegd aan de pricewatch, maar zo te zien zitten daar ook geen modellen tussen met PASM.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
IXUS'jes zijn wel met een firmware uit te breiden dat je zowat alles kan instellen: http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Wekko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-01 07:48
http://www.canonrumors.co...ofshockproof-camera-cr25/

maar goed, dat zijn rumors...en je moet nog even geduld hebben dan.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:42

Zoefff

❤ 

Orion84 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 10:49:
[...]

IXUS'sen hebben toch ook geen manual modes? Afaik zit dat alleen op de Powershots (en zelfs daar niet meer op alle modellen)?
Volgens mij heeft een groot deel van de IXUS modellen dit wel, alleen zit het wat weggestopt? Ik keek naar de eerste review die ik op dpreview tegenkwam en zag daar bij de modes
[quote=http://www.dpreview.com/reviews/canonsd850is/]
  • Auto
  • Manual
  • Digital Macro
  • Color Accent
  • Color Swap
  • Stitch Assist
  • Movie
  • Special Scene
Maar misschien trek ik hiermee een wat te snelle conclusie.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Orion84
  • Laatst online: 08:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Naja, ik baseerde mijn opmerking op het ontbreken van de knop met PASM modes en in de specs van een aantal Ixussen stond op DPr ook dat ze geen A of S stand hadden, waarna ik er van uit ging dat ze dan ook geen M hadden. Maar schijnbaar zijn er wat modellen die het wel hebben dus. Al staat bij deze http://www.dpreview.com/r...s/Canon/canon_sd990is.asp dat het de eerste ixus is met manual controls, dus hoe het nou precies zit :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• sweetdude
  • Laatst online: 28-01 16:24
Mijn oude ixus 750 heeft ook een M stand, niet dat je die wil gebruiken. Eer je dat ding via het menu hebt ingesteld is je onderwerp al weggerend of ben je in plaats van een modern gebouw een ruine aan het fotograferen. :p

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Zoefff schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 15:43:
[...]

Volgens mij heeft een groot deel van de IXUS modellen dit wel, alleen zit het wat weggestopt? Ik keek naar de eerste review die ik op dpreview tegenkwam en zag daar bij de modes

[...]

Maar misschien trek ik hiermee een wat te snelle conclusie.
Er is wel een M stand, maar daar kan je niet zelf de sluitertijd instellen :) (het is niet vergelijkbaar met een DSLR M-stand, het zijn gewoon een paar keuzes meer dan bij automatisch).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:35
Daarnaast hebben veel van die kleine modellen een lens met een extra ringetje. Er zijn twee standen: ringetje er in of ringetje er uit. Dat zijn dus twee diafragma-instellingen, dus als je de belichting juist wilt houden, heb je eigenlijk ook maar twee mogelijke sluitertijden.

Tsja, of je dan zo happig moet zijn op een tijd die je kunt instellen, dat vraag ik me af...

Punctuality is the politeness of kings

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:32
Ik heb altijd een gewone compact camera gebruikt incombinatie met (http://www.digitalstreet.nl/index.php?cPath=880_120_313) hoesjes. Werkt perfect en is niet eens zo duur. Je hebt meerdere afmetingen van die hoesjes(meer dan op de site van digitalstreet staan).

De kwaliteit van de waterdichte camera's is vaak net iets minder als normale compact camera's. Daar staat tegenover dat met zo'n hoesje het instellen een stuk lastiger is. Ook kan je soms last hebben van condens(ookal vond ik het niet storend). Je moet zelf bedenken wat voor jouw belangrijker is.

Trouwens panasonic heeft ook waterdichte camera aangekondigt. Zie: http://www.dpreview.com/r...onic/panasonic_dmcts1.asp
Pagina: 1