Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Access 2007] "Union" / Samenvoegingsprobleem

Pagina: 1
Acties:

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:57
Ik ben momenteel in Access (ver 2007 in Vista Business 32 Bit)een grote database aan het maken. Daarin bevinden zich 2 tabellen die apart moeten blijven en die ook apart moeten ingevuld worden (privacy issues).
Beide tabellen zijn identiek qua opbouw en structuur en ze zijn gelinkt aan elkaar dmv. de primary key. (ze hebben een 1-to-1 relation). In beide tabellen kan het voorkomen dat er een record leeg blijft.

Wat ik precies wil bereiken is het volgende: ik wil beide tabellen samenvoegen tot 1 grote database zodat ik voor mezelf een goed overzicht krijg en er statistische bewerkingen op kan laten lopen. Samenvoegen van tabellen in Access gaat dmv. de "union" functie, maar dit levert niet het gewenste resultaat op. Hij voegt namelijk alle lijnen samen die uitsluitend identiek zijn (over alle records van die rij gezien).
Ik wil een functie die een rij van records van 'tabel1' samenvoegt samen met 'tabel2' in 'tabel3', ook als er in 'tabel1' of 'tabel2' lege velden zijn (de pimary keys komen overeen!) Alleen bij verschillende gegevens vanuit 'tabel1' en 'tabel2' moeten er 2 rijen worden aangemaakt!

Weet iemand een oplossing of een achterliggende 'query' die dit kan verwerken? Misschien in meerdere stappen? Ik heb mezelf al suf gezocht achter een mogelijke oplossing, maar ik vind het niet (maw: google biedt geen uitkomst).

[ Voor 1% gewijzigd door X-DraGoN op 10-02-2009 20:55 . Reden: versies toegevoegd ]

Verwijderd

Volgens mij werkt dat met UNION ALL; dan worden identieke rijen in beide tabellen ook apart gehouden in je eindtabel.

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:57
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 21:21:
Volgens mij werkt dat met UNION ALL; dan worden identieke rijen in beide tabellen ook apart gehouden in je eindtabel.
Inderdaad maar het is net mijn bedoeling om geen dubbele rijden te krijgen, niet voor de identieke rijen en ook niet voor de rijen die van elkaar verschillen in die zin dat bij de ene tabel een veld leeg is en in de andere tabel de overeenkomende veld wel een waarde heeft. Deze 2 zouden ook samen op 1 rij moeten verschijnen.

Verwijderd

Kun je dan niet beter twee append-queries maken die alle gegevens uit beide tabellen afzonderlijk in een tussentabel zetten, en vandaaruit gaan queryen? Duplicaten kun je dan verwijderen met Group By; lege records kun je wegfilteren met Is Not Null.