Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista/ Ubuntu] Harddisk Formateren

Pagina: 1
Acties:

• Fritsje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-12-2021
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een harde schijf uit een Linux servertje waar data opstaat die ik graag op een harde schijf wil zetten die ook in Windows te gebruiken is.

Ik heb een 760 gig externe harde schijf welke NTFS geformatteerd is en welke dus niet op mijn PC met Ubuntu te gebruiken is. Op mijn laptop met vista kan ik schijven standaard alleen ExFat of NTFS formatteren dus heb ik geprobeerd met "Format D: fs/fat32" de schijf Fat32 te krijgen maar ik krijg de melding dat de schijf te groot is om zo te formatteren.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik zo'n schijf Fat32 geformatteerd krijg zodat ik in Ubuntu mijn data van de ene schijf naar de andere kan kopiëren?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:05
in de huidige ubuntu kan je gewoon schrijven en lezen vanaf NTFS hoor :)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:59
Fritsje schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 18:16:
Ik heb een 760 gig externe harde schijf welke NTFS geformatteerd is en welke dus niet op mijn PC met Ubuntu te gebruiken is.
:? Hoezo niet? Ubuntu heeft built-in NTFS rw ondersteuning, via FUSE.
Op mijn laptop met vista kan ik schijven standaard alleen ExFat of NTFS formatteren dus heb ik geprobeerd met "Format D: fs/fat32" de schijf Fat32 te krijgen maar ik krijg de melding dat de schijf te groot is om zo te formatteren.
Dat zijn de beperkingen van FAT32. Niks aan te doen. Dat is een belachelijke opzettelijke beperking van de format utility in Windows. 8)7
Kan iemand mij uitleggen hoe ik zo'n schijf Fat32 geformatteerd krijg zodat ik in Ubuntu mijn data van de ene schijf naar de andere kan kopiëren?
Je wil geen FAT32. Je hebt twee opties:
  • NTFS. In Windows stabiel, in Ubuntu iets minder stabiel. Niet gebruiken als het om 'precious' data gaat in elk geval. Gebeuren nog wel eens rare dingen in bepaalde situaties.
  • Ext3. Is in Windows te lezen/schrijven met een Ext2 filesystem driver. Mindere performance (en geen journal) in Windows, maar rete robuust in Ubuntu.

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 10-02-2009 18:33 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
maarud schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 18:18:
in de huidige ubuntu kan je gewoon schrijven en lezen vanaf NTFS hoor :)
Precies, dus tijd om wat updates te draaien :)
Anders doet de laatste Ubuntu boot-CD het ook prima.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
gertvdijk schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 18:20:

Dat zijn de beperkingen van FAT32. Niks aan te doen.
Niet helemaal correct, FAT32 kun je op filesystems tot 2 TB gebruiken.
De beperking zit in Windows (zowel Vista als XP, W2K), die laten je gewoon geen FAT filesystems groter dan 32 GB aanmaken. (Opzettelijk zo in de format utility ingebouwd, men wil dat je dan NTFS gebruikt)

Je kunt dus wel een FAT32 filesystem aanmaken, alleen niet met windows maar wel met linux bijvoorbeeld.

Maar ik ben het met gertvdijk eens, je kunt het beste gewoon NTFS onder linux gebruiken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• hankee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-07 16:28
Ik zit met het zelfde probleem... Ik lees inderdaad ook dat de NTFS schijf het eigenlijk in Ubuntu zou moeten doen maar ik krijg de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/10/1234296741-260.jpg

Aangezien ik helaas geen Ubuntu GURU ben zou ik niet zo goed weten hoe ik Choise 2 kan uitvoeren...

Ik heb alle updates geinstalleerd maar blijf de melding krijgen dat hij hem niet kan mounten...

[ Voor 10% gewijzigd door hankee op 10-02-2009 21:18 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er staat toch precies achter hoe je Choise 2 kan uitvoeren?

• hankee
blaataaps schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 21:19:
Er staat toch precies achter hoe je Choise 2 kan uitvoeren?
Wanneer ik deze lijn in probeer te geven zegt hij dat dit alleen kan als ik als admin/root ingelogt ben. Wanneer ik probeer in te loggen als root moet ik een wachtwoord hebben wat ik niet heb en mn normale wachtwoord werkt niet...

Verwijderd

hankee schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 21:28:
[...]

Wanneer ik deze lijn in probeer te geven zegt hij dat dit alleen kan als ik als admin/root ingelogt ben. Wanneer ik probeer in te loggen als root moet ik een wachtwoord hebben wat ik niet heb en mn normale wachtwoord werkt niet...
Wel eens gehoord van 'sudo'?

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
als je sudo voor die lijn typt dan? sudo mount etc etc... daarna je normale wachtwoord? (of onderschat ik je linuxkennis, ik schat eigenlijk nihil, ik heb nihil,1 ofzo)

• hankee
Moet eerlijk zeggen dat dit de eerste keer is dat ik iets met Linux probeer (écht noob dus) maar na wat geklier en gekloot lijkt het nu toch te zijn gelukt :)

Moet zeggen dat ik niet echt heel nieuwsgierig wordt naar het OS met dit soort Terminal regel gedoe... Een echte tweaker zal ik waarschijnlijk wel nooit worden ;)

In ieder geval wel bedankt

• RemcoDelft
hankee schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 21:43:
Moet eerlijk zeggen dat dit de eerste keer is dat ik iets met Linux probeer (écht noob dus) maar na wat geklier en gekloot lijkt het nu toch te zijn gelukt :)

Moet zeggen dat ik niet echt heel nieuwsgierig wordt naar het OS met dit soort Terminal regel gedoe... Een echte tweaker zal ik waarschijnlijk wel nooit worden ;)
Grappig, want als je er aan went is het zoveel sneller/krachtiger dan dat grafische gedoe... En "copy/paste dit naar een terminal" is toch veel duidelijker uit te leggen dan 'klik op x, dan op y, dan op tabblad z, gevolgd door optie 16, de 3e van boven, enz. enz."?! :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
hankee schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 21:17:
Ik zit met het zelfde probleem... Ik lees inderdaad ook dat de NTFS schijf het eigenlijk in Ubuntu zou moeten doen maar ik krijg de volgende foutmelding:

[afbeelding]

Aangezien ik helaas geen Ubuntu GURU ben zou ik niet zo goed weten hoe ik Choise 2 kan uitvoeren...

Ik heb alle updates geinstalleerd maar blijf de melding krijgen dat hij hem niet kan mounten...
Dat is omdat je de hd in windows slecht hebt afgesloten. Dus of in ubuntu forceren of in windows goed afsluiten.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
jan99999 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:09:
[...]

Dat is omdat je de hd in windows slecht hebt afgesloten. Dus of in ubuntu forceren of in windows goed afsluiten.
Ja, dat komt vaak voor. Externe schijven in windows altijd "veilig verwijderen" om gezeik te voorkomen. (Geld ook voor USB-sticks BTW. Better safe than sorry)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• hankee
RemcoDelft schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 21:52:
[...]

Grappig, want als je er aan went is het zoveel sneller/krachtiger dan dat grafische gedoe... En "copy/paste dit naar een terminal" is toch veel duidelijker uit te leggen dan 'klik op x, dan op y, dan op tabblad z, gevolgd door optie 16, de 3e van boven, enz. enz."?! :)
Het probleem is dat het niet echt vanzelfsprekend is voor een beginner dat je- je root wachtwoord moet veranderen, codes moet typen in een terminal, je harddisk forcerend moet mounten- om wat bestanden op een externe harddisk te zetten.

Als je er al jaren mee werkt zal het best prettig werken maar ik moet eerst 20 obscure sites afspeuren en bekijken of ik de codes met een spatie of zonder in moet typen, proberen te begrijpen wat ik typ, en het ook nog proberen te onthouden als ik het een volgende keer weer wil doen.

Dan plug ik liever die USB kabel in m'n windows machine, wacht 3 sec en ga aan de slag. :P

Maar ik laat de Ubuntu op m'n pc staan en zal er eens wat vaker dingen mee uit gaan proberen. Moet zeggen dat het toch wel leuk is als het uiteindelijk toch lukt. Voel me een beetje een peuter die zijn eerste stapjes leert zetten ;)

In ieder geval bedankt voor de hulp.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:59
hankee schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 12:01:
Het probleem is dat het niet echt vanzelfsprekend is voor een beginner dat je- je root wachtwoord moet veranderen, codes moet typen in een terminal, je harddisk forcerend moet mounten- om wat bestanden op een externe harddisk te zetten.
Het probleem is dat jij je harddisk goed moet verwijderen uit je pc. :+ Als je data kwijt wil raken moet je vooral je harddisk verwijderen zonder het 'veilig verwijderen' in Windows of zonder een umount in Ubuntu.
Dan plug ik liever die USB kabel in m'n windows machine, wacht 3 sec en ga aan de slag. :P
Werkt al jaren prima in Ubuntu. Gewoon erin steken en gaan met die banaan. :) Dat dat niet werkt bij een niet inconsistent filesystem lijkt me logisch, aangezien NTFS niet stabiel is in Linux (temeer omdat MS geen echte specs vrijgeeft en soms dingen onaangekondigd verandert, zoals in Vista). Kans van verlies op data is dan reeel.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• hankee
Hmmm, na lang klooien toch maar weer een vraag... Ik heb nu mijn data vanaf de Ubuntu machine naar mn NTFS geformateerde schijf gekregen maar wanneer ik hem nu in de vista machine stop krijg ik de melding dat de schijf opnieuw geformateerd dient te worden voordat ik hem kan gebruiken...

Ik unmount hem telkens voordat ik hem afkoppel maar dat mag niet baten. Enig idee?

• RemcoDelft
[...]
Ubuntu vraagt je nooit je root-wachtwoord te veranderen, dat is optioneel als je dat wilt.
Het harddisk forcerend mounten komt omdat het een gesloten (!) Microsoft bestandssysteem betreft. Moet je eens proberen mijn USBstick met ReiserFS onder Windows te "mounten", dan ga je ook hele rare dingen moeten doen...
Maar ik laat de Ubuntu op m'n pc staan en zal er eens wat vaker dingen mee uit gaan proberen. Moet zeggen dat het toch wel leuk is als het uiteindelijk toch lukt. Voel me een beetje een peuter die zijn eerste stapjes leert zetten ;)

In ieder geval bedankt voor de hulp.
That's the spirit! Probeer "Windows" te vergeten als je achter Tux zit. Windows zit ook heel raar in elkaar, en ik blijf me verbazen als ik een "ervaren gebruiker" zie die precies weet wat er allemaal niet werkt of misgaat, en precies weet hoe-ie daar omheen moet werken om wel te kunnen doen wat-ie wil _/-\o_
Oftewel houd een "open mind" voor Tux en wie weet bevalt het :)
hankee schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:33:
Hmmm, na lang klooien toch maar weer een vraag... Ik heb nu mijn data vanaf de Ubuntu machine naar mn NTFS geformateerde schijf gekregen maar wanneer ik hem nu in de vista machine stop krijg ik de melding dat de schijf opnieuw geformateerd dient te worden voordat ik hem kan gebruiken...
Zoals hierboven ook staat: NTFS is tricky, en als Vista blijkbaar weer dingen in de NTFS-implementatie gaat veranderen, terwijl de Tux-NTFS-mount via reverse-engineering gebouwd is, dan kan het misgaan...
Oftewel: waarom niet een FAT32 partitie(tje) maken en die gebruiken voor heen-en-weer kopieren?

[ Voor 20% gewijzigd door RemcoDelft op 16-02-2009 21:58 ]

• hankee
RemcoDelft schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:56:

[...]

Zoals hierboven ook staat: NTFS is tricky, en als Vista blijkbaar weer dingen in de NTFS-implementatie gaat veranderen, terwijl de Tux-NTFS-mount via reverse-engineering gebouwd is, dan kan het misgaan...
Oftewel: waarom niet een FAT32 partitie(tje) maken en die gebruiken voor heen-en-weer kopieren?
Omdat ik 300 gig moet overzetten. Ik had begrepen dat ik wanneer ik een schijf FAT32 formateer ik de partitie niet groter dan 32 gig kan maken. Dan blijf je aan de gang.

Er moet toch wel een fastoenlijke manier zijn waarop ik 300 gig data van een linux schijf op een 'door windows leesbare' schijf krijg.

Maar het rare is dat de schijf het gewoon deed in vista, en nu ik er in Ubuntu data op gezet heb doet hij het niet meer in vista (nog wel gewoon goed in Ubuntu)

[ Voor 9% gewijzigd door hankee op 16-02-2009 22:06 ]

• RemcoDelft
hankee schreef op maandag 16 februari 2009 @ 22:02:
[...]
Ik had begrepen dat ik wanneer ik een schijf FAT32 formateer ik de partitie niet groter dan 30 gig kan maken.
Er stond duidelijk bij dat dat een kunstmatige beperking uit Redmond* in Windows is. Oftewel: formatteer hem onder Ubuntu, kijk wat die zegt.
Alleen files >4 GB kunnen er dan niet op, maar tenzij je DVDISO's hebt zal dat niet zo'n probleem zijn.

* Ik zal me gedragen en Windows niet belachelijk maken. Ik zal me gedragen en Windows niet belachelijk maken. Ik zal me gedragen en Windows niet belachelijk maken. ... :9

[ Voor 21% gewijzigd door RemcoDelft op 16-02-2009 22:07 ]

Pagina: 1