[spdif passthrough] Hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Nav dit topic: 5.1 setje + PC als "receiver"?, wil ik binnenkort een Z-5500 gaan aanschaffen. Ik wil mijn pc dan via coaxial S/PDIF aansluiten, zodat mijn onboard realtek ALC883 (snd-hda-intel) het signaal niet hoeft te DAC'en, maar dat de kwalitatief betere pre-amp van de Z-5500 dit voor mij kan doen.

Na wat rondneuzen op internet kwam ik erachter dat ik het DD/DTS signaal ongewijzigd moet doorsturen via spdif (spdif passthrough), omdat spdif niet meer dan 2 kanalen uncompressed PCM aankan. In windows kun je gewoon ac3filter downloaden en AC3/DTS passthrough ofzo aanvinken.

Maar in Linux ben ik er niet zeker van of dit wel gaat werken. Ten eerste herkende Linux wel een digitale card:

aplay -l
code:
1
2
3
4
5
6
7
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC883 Analog [ALC883 Analog]
  Subdevices: 0/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: Intel [HDA Intel], device 1: ALC883 Digital [ALC883 Digital]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0

... maar geen digitale pcm, behalve hdmi welke in helemaal niet heb:

aplay -L
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
front:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel, ALC883 Analog
    Front speakers
surround40:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel, ALC883 Analog
    4.0 Surround output to Front and Rear speakers
surround41:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel, ALC883 Analog
    4.1 Surround output to Front, Rear and Subwoofer speakers
surround50:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel, ALC883 Analog
    5.0 Surround output to Front, Center and Rear speakers
surround51:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel, ALC883 Analog
    5.1 Surround output to Front, Center, Rear and Subwoofer speakers
surround71:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel, ALC883 Analog
    7.1 Surround output to Front, Center, Side, Rear and Woofer speakers
hdmi:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel
    HDMI Audio Output
null
    Discard all samples (playback) or generate zero samples (capture)

Dit heb ik (denk ik) opgelost door de volgende regel toe te voegen aan /etc/modprobe.d/alsa-base:
code:
1
options snd-hda-intel model=6stack-dig

En inderdaad, nu staat dit ook in aplay -L:
code:
1
2
3
iec958:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel, ALC883 Digital
    IEC958 (S/PDIF) Digital Audio Output

Het feit dat deze er niet automatisch bij stond heeft me echter wel doen twijfelen aan de mogelijkheid om s/pdif te kunnen gebruiken in Linux. Wat is er voor nodig op DD/DTS te kunnen passthrough'en?

1 - spdif out (check)
2 - drivers die de spdif aan kunnen sturen? (check?).
3 - drivers die DTS/DD ongewijzigd over spdif kunnen sturen?
Het leek me namelijk logisch dat indien er gewoon signaal naar de spdif kan worden gestuurd, het voor de driver niet meer belangrijk is of dit nu digital AC3 packets zijn of PCM packets in uncompressed vorm, toch? Maar toch zag ik toevallig het volgende in de changelog van de laatste X-Fi Linux-drivers (meuk: Creative Sound Blaster X-Fi 1.18 beta):

"S/PDIF passthrough is not supported in this driver release."

Wat betekent dit? Dat je wel PCM kunt sturen over spdif, maar geen DD/DTS? Of moet ik het gewoon lezen als: spdif-out werkt niet in Linux? Want als je driver ook expliciet moet kunnen passthroughen, dan is mijn vraag of dit mogelijk is in Linux met een P5K (ALC883). Hopelijk kan iemand me helpen. Tnx!

Overigens weet ik zo geen manier om het simpelweg te testen, omdat ik helaas niks heb liggen wat DTS/DD kan decoden.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 23:53
In Gnome is het een makkie. Je geeft in "Sound" aan dat alles via je digitale uitgang moet, en (bijvoorbeeld) in VLC check je via Audio aan dat je passthrough wil gebruiken. Thats it. Prop (ter test) een DVD met een DTS stream in je pc, en als alles goed gaat wordt de DTS op de receiver gedecode. Geen idee of je Z-5500 ook een display heeft welke laat zien wat voor stream er in gaat, maar anders zou je dan DTS moeten zien. :)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
AlterMann schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 19:31:
In Gnome is het een makkie. Je geeft in "Sound" aan dat alles via je digitale uitgang moet, en (bijvoorbeeld) in VLC check je via Audio aan dat je passthrough wil gebruiken. Thats it. Prop (ter test) een DVD met een DTS stream in je pc, en als alles goed gaat wordt de DTS op de receiver gedecode. Geen idee of je Z-5500 ook een display heeft welke laat zien wat voor stream er in gaat, maar anders zou je dan DTS moeten zien. :)
Ja dat venstertje heb ik ook gezien (Ubuntu 8.10). Maar aangezien ik de bijbehorende PCM niet had en bovendien nog vermoed dat ook de drivers van belang zijn weet ik niet zeker of dat gaat werken. Heb jij toevallig ook een ALC88x?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW