Toon posts:

Heb ik verbinding met een ander netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het draadloze gedeelte van mijn wireless AP (USR5461) kennelijk niet in orde is, heb ik met meer aandacht mijn systeemlogboek bekeken. Nu tref ik daar regelmatig vreemde meldingen aan, die ik niet thuis kan brengen. Onderstaande berichten zijn daar voorbeelden van:

Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: Dhcp
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 1002
Datum: 4-2-2009
Tijd: 7:29:04
Gebruiker: n.v.t.
Computer: P3400
Beschrijving:
De IP-adreslease 192.168.2.2 voor de netwerkkaart met netwerkadres 0011094EADE2 is geweigerd door de DHCP-server 192.168.2.1. De DHCP-server heeft een DHCPNACK-bericht gezonden.

Bovenstaande foutmelding kwam regelmatig voor. Nadat ik mijn “defecte” draadloze AP-router had uitgeschakeld, maar de draadloze verbinding op de computer nog aanstond, kreeg ik onderstaande melding:

Type gebeurtenis: Waarschuwing
Bron van gebeurtenis: Dhcp
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 1007
Datum: 10-2-2009
Tijd: 13:32:56
Gebruiker: n.v.t.
Computer: P3400
Beschrijving:
Deze computer heeft automatisch het IP-adres voor de netwerkkaart met netwerkadres 0011094EADE2 geconfigureerd. Het gebruikte IP-adres is 169.254.151.70.

Ik heb niet veel verstand van computers, maar mijn indruk is dat er een verbinding met een ander draadloos netwerk wordt gemaakt (er zijn er een heleboel in de buurt). Is dat dan een onbeveiligd netwerk, of gebeurt dat altijd? En wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Alvast bedankt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat is je ssid?

Dat IP-adres houdt overigens alleen in dat je computer geen dhcp server kon vinden. Het is automatisch gegenereerd, niet iets wat uit een ander netwerk komt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Die laatste melding kwam ook als mijn AP-router uitgeschakeld was, dus met alleen de draadloze netwerkkaart van de computer zelf, voor zover ik weet wordt dan ook geen SSID uitgezonden - of dat is in elk geval zinloos?

En waar slaat deze kreet dan op: "Deze computer heeft automatisch het IP-adres voor de netwerkkaart met netwerkadres 0011094EADE2 geconfigureerd. Het gebruikte IP-adres is 169.254.151.70".
Waar zou die netwerkkaart zich dan bevinden? De kaart van de computer heeft een heel ander MAC-adres/IP-adres, volgens mij dan altijd...

Alvast bedankt!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Een wireless kaart is ook een netwerkkaart. Deze kaart is gemaakt door Micro Star international. Da's een OEM vendor volgens mij, dus daar heb je ws. niet superveel aan.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-03 23:08
Micro Star International = MSI. Maar daarmee kom je ook niet verder.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:59
Simpel, als de computer geen DHCP server kan vinden, 'bedenkt' het zelf een adres in de range tussen 169.254.0.0 en 169.254.255.255, vandaar de term 'automatisch [..] geconfigureerd'. De term voor dat automatisch configureren is 'APIPA' en ik durf gerust te concluderen dat je niet met een ander AP verbonden bent.

Of het MAC- adres anders is dan anders kun je alleen zelf uitzoeken. Soms zit er wel een stickertje op de netwerkkaart/ (of het moederbord zelf of de doos van het moederbord als het een on-board kaartje is).

[ Voor 25% gewijzigd door Jaap-Jan op 10-02-2009 15:11 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer iets wijzer. Maar waar zit die DHCP server dan? In de computer, de AP-router of de modem?
Ik vraag dat speciaal omdat ik er achter ben gekomen dat als ik mijn Wireless MAXg router (USR5461) een harde reset geef, ik wél een open verbinding kan maken... Maar zodra ik de WEP-sleutel ingeef, krijg ik wel de kreet "netwerkadres verkrijgen" maar dat lukt dan niet. Dan krijg je zoiets als "onvoldoende of geen verbinding", terwijl de signaalsterkte "uitstekend" is..

Alvast bedankt
.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 18:58 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DiedX schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 15:08:
Micro Star International = MSI. Maar daarmee kom je ook niet verder.
Ah, duh. Dat was me nog niet opgevallen idd :X

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 16:46:
Ik ben weer iets wijzer. Maar waar zit die DHCP server dan? In de computer, de AP-router of de modem?
Ik vraag dat speciaal omdat ik er achter ben gekomen dat als ik mijn Wireless MAXg router (USR5461) een harde reset geef, ik wél een open verbinding kan maken... Maar zodra ik de WEP-sleutel ingeef, krijg ik wel de kreet "netwerkadres verkrijgen" maar dat lukt dan niet. Dan krijg je zoiets als "onvoldoende of geen verbinding", terwijl de signaalsterkte "uitstekend" is..

Alvast bedankt
.
WEP?! Dan kun je beter geen beveiliging gebruiken. Je kunt beter WPA of WPA2 nemen. Maar in ieder geval. Wat ik zou doen is het volgende.

Netwerkkabeltje tussen je Draadloze router en laptop. Je gaat daarna in de config van je router (je gateway), daarna stel je je SSID in naar iets unieks en stel je een WPA key in.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, BlackWhiz. Ik weet dat WPA veiliger is, maar ten eerste heb ik 2 computers die dat nog niet hebben en ten tweede heb ik niet echt een probleem met het feit dat een WEP-sleutel gemakkelijker te kraken is. Het gaat er mij meer om dat iemand niet per ongeluk op mijn installatie terecht komt. Als ze er de moeite voor over hebben 'm te kraken, dan doen ze dat maar...

En wat bedoel je met mijn SSID naar iets unieks? Tenzij ik mijn netwerknaam onderdruk kan toch iedereen 'm lezen?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar even vertellen dat ik stom ben geweest. Het blijkt dat met het resetten van mijn modem de codering van mijn wachtwoord van HEX naar ASCII was gegaan, zodat mijn wachtwoord niet meer herkend werd. Bedankt voor de tips allemaal!

Verwijderd

Als je windows XP update met http://www.microsoft.com/...4845dc9e91&displaylang=en en nieuwe drivers installeerd voor je draadloze netwerkkaart dan heb je meestal ook WPA/WPA2 support.
Pagina: 1