Toon posts:

Kan een individuele SATA poort stuk zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vreemd probleem. Ik heb 4 harde schijven (3xWD640 GB+1xWD1T GB) aangesloten op mijn Asus P5K met een dualboot configuratie van XP Prof. en Vista Ultimate. Geen RAID. Nu opeens na een jaar doet een schijf “raar”: ik kan er wel van lezen, maar ik kan er geen grote of vele bestanden op schrijven en HD-Tune geeft een zeer lage overdrachtsnelheid van 15 Mb/s. Bij het schrijven van grote of vele bestanden “hangt” het systeem en soms valt de PC gewoon uit! Ik dacht eerst dat het aan de schijf lag, maar nu heb ik die schijf aan een andere SATA poort gehangen en nu werkt de schijf goed.

Wat is hier aan de hand? Kan een individuele SATA poort “stuk” zijn of is het een driver probleem m.b.t. de SATA controller?

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:28
Ik denk eerder dat je schijf stuk is. Heb je de schijf al aan een andere SATA poort gehangen of in een andere PC geprobeerd?

-edit- Oooooh ik kan niet lezen :S

Heb je al een andere schijf op de volgens jou defecte poort geprobeerd?

[ Voor 31% gewijzigd door -Paul- op 10-02-2009 13:41 ]

Verwijderd

En wat geeft een schijf op een andere poort van dezelfde controller?
-Paul- schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 13:40:
Ik denk eerder dat je schijf stuk is. Heb je de schijf al aan een andere SATA poort gehangen of in een andere PC geprobeerd?
Hij schrijft dat ze op een andere controller wel goed werkt.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 13:41 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-02 12:27
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 13:38:

Wat is hier aan de hand? Kan een individuele SATA poort “stuk” zijn of is het een driver probleem m.b.t. de SATA controller?
Een poort kan idd stuk zijn. Is het in jou geval niet de controller op de HDD zelf? Sluit de schijf is aan op SATA 2 poort. Als het goed is kan je pc daar gewoon vanaf opstarten. Ik krijg namelijk het idee dat het probleem op de HDD zit en niet op het moederbord.

Ben veeeeels te traag geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Cave_Boy op 10-02-2009 13:43 ]

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-01 21:37
Zat de s-ata kabel nog wel goed vast. Ik heb paar jaar geleden wel eens s-ata kabels gezien die na een tijdje langzaam los kwamen. Als de harddisk in een andere s-ata poort goed werkt en smart geeft ook geen errors aan (relocated/bad sectors), dan lijkt er weinig mis te zijn met de schijf zelf.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> OM
Verder, test die poort eens met een andere disk en kijk of je het probleem daar ook hebt, dan weet je zenl genoeg waar het probleem zit.

Verwijderd

Topicstarter
Het was idd een kwestie van een niet zichtbaar losse SATA connector.
Ik heb de "moeilijke" schijf (SATA 2) omgewisseld met een goede schijf (SATA 4) en beide schijven werken goed.
Daarna de oorspronkelijke situatie weer hersteld en het blijft goed werken zowel onder XP als Vista.
Dus het was idd een kwestie van een los contact of stof of zoiets.
Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1