.oisyn schreef op zondag 08 februari 2009 @ 23:38:
[...]
Onbetrouwbaar. Het werkt via network shares - iedere client heeft dus direct toegang tot de database files. Omdat iedere client de database direct bewerkt, gaat het fout zodra een client half werk verricht en de database in een bad state achterlaat (bijv. als de PC crasht oid). Natuurlijk heb je dat risico ook met de server zelf, maar bij VSS is dat risico bij X clients dus X keer zo groot.
Wij hebben zelf geen negatieve ervaringen met sourcesafe. Het komt wel eens voor dat een pc vastloopt tijdens het in- en uitchecken. De praktijk is dat de bestanden dan maar deels ingechecked zijn. Uiteindelijk krijg je dan twee revisies in de sourcesafe database. Of je moet de revisie waar het fout gaat verwijderen. Daarnaast heb je een analyze utility die de database kan controleren op mogelijke problemen. Ik heb die tool zelf nooit nodig gehad.
Verder raadt Microsoft
zelf aan dat de db beter niet groter kan zijn dan 5 GB (wat peanuts is als je ook binaries incheckt),
Ik zou Visual Sourcesafe niet snel gebruiken om binaries in te checken. Wij gebruiken sourcesafe alleen voor het in- en uitchecken van broncode. De source is om en nabij de 2,1 Gb, gezien het aantal jaren werk en de grootte van de huidige database maak ik me geen zorgen om die 5 Gb limiet. Het grootste probleem van sourcesafe is dat er nul komma niks support meer op zit. Het product is echt uitgerangeerd. Wij orienteren ons nu op Team Foundation Server.
Ik kan me voorstellen dat in de gameindustrie geen optie is om geen binaries in te checken.
en ik heb verhalen gehoord over foute integrations tussen branches die je hele file histories verneuken.
Het branchen is inderdaad ruk. Ik heb die functionaliteit nooit gebruikt omdat het zo ondoorzichtig is. Als je niet 100% zekerheid hebt over wat je doet kun je in sourcesafe zo ineens je complete revisie historie kwijt zijn.
Ik vind dat niet helemaal relevante links. Er zijn een aantal problemen met sourcesafe die ik wel herken, maar er zijn ook een aantal punten die gebaseerd zijn op persoonlijke voorkeur. De integratie met visual studio is inderdaad bijzonder instabiel.
't Is misschien leuk voor de hobbyist die z'n eigen projectjes een beetje wilt managen, maar voor serieus werk zou ik echt enorm afraden.
Flauw om over -hobbyist- te beginnen. Voor nieuwe projecten raad ik het gebruik van sourcesafe ook af. Voor bestaande trajecten zou ik niet op stel en sprong overstappen. Sourcesafe is een pakket dat sterk aan het verouderen is zowel op technisch als op functioneel niveau.
Da's niet uniek aan sourcesafe hoor

. Wel meer pakketten houden er een checkout systeem op na, terwijl CVS en SVN idd op basis van commit werken. Het voordeel van het uit moeten checken is dat je precies kunt zien wie er allemaal met bepaalde files aan het werk zijn, het nadeel is dat zodra je even tijdelijk geen toegang hebt tot de server je feitelijk weinig kan (of je moet goed bijhouden welke files je gechanged hebt)
Met sourcesafe kun je de laatste versie binnenhengelen naar je lokale pc. Mocht sourcesafe niet bereikbaar zijn dan kun je toch je lokale versie aanpassen. Je verwijderd de read only flag en past je bestanden aan. Op een later tijdstip kun je sourcesafe starten en dmv diff algorithme in sourcesafe kun je snel zien welke bestanden op je lokale pc zijn gewijzigd tov de server versie.
Er zijn meer voordelen aan het checkout systeem. Je lokale repository raakt niet snel corrupt. Dat is een probleem waar ik bij opensource projecten nogal vaak tegen aanliep. Als je te lang je werk niet incheckt bij svn moet je eerst de laatste versie ophalen en daarna je lokale conflicten oplossen, wat in SVN een ware frustatie is.