Monitor + Beamer (resolutie)

Pagina: 1
Acties:

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-05 07:35
Voor een vereniging ben ik op zoek naar een nieuwe monitor en beamer.

Nu wil ik een toekomstgerichte beamer kopen dus dacht ik aan een HD-ready. 720P met resolutie 1280x720. Wij hebben echter nog een crt monitor en die past niet in ons nieuwe gebouw dus willen we ook een kleine lcd van 17 of 19" kopen.

Maar nu zit ik met de resoluties in de knoop aangezien we ook soms willen clonen voor het gemak. De resolutie kan dus het beste op 1280x720 staan maar daar is geen scherm in te krijgen.

Wat voor lcd-monitor kan ik dan het beste pakken? Ik denk dus een breedbeel-monitor. Maar aangezien we ook zo'n DJ programma draaien op de lcd-monitor is een 4x3 misschien beter. Maar dat komt met clonen dus slecht uit. Sowieso weet ik niet op welke lcd-monitor resolutie een 1280x720 resolutie het beste eruit komt.

Hoe kan ik het het beste aansluiten, want een nieuwe videokaart (AGP) zal ook noodzakelijk zijn? Voorkeur DVI en HDMI, of 2x DVI? Kabel tot de beamer zal waarschijnlijk ca 10 meter worden, misschien iets meer, misschien iets minder.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24
Ik begrijp niet waarom een 4x3 monitor beter is omdat je "zo'n DJ programma" draait? Kun je aangeven welk probleem dat vormt op een breedbeeldmonitor? Als het toch geen probleem vormt, dan zou een monitor van 1440*900 prima zijn ervoor (is wel 16:10, maar ik neem aan dat het voor jouw doeleinden niet pixel-perfect hoeft te zijn).

HDMI lijkt me onzinnig, ik neem aan dat je het geluid toch via een losse versterker laat lopen? En over hoe je het beste kan aansluiten, gewoon het ene apparaat op de ene uitgang en het andere apparaat op de andere uitgang van de videokaart :?

[ Voor 39% gewijzigd door sewer op 10-02-2009 10:33 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Als je problemen uit wilt sluiten met clonen en 4:3, neem dan een scherm dat 1:1 pixelmapping ondersteunt. (Als je niet weet wat dat betekent, kijk dan even in de FAQ of op Wikipedia.)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• wiene
sewer schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 10:27:
Ik begrijp niet waarom een 4x3 monitor beter is omdat je "zo'n DJ programma" draait? Kun je aangeven welk probleem dat vormt op een breedbeeldmonitor? Als het toch geen probleem vormt, dan zou een monitor van 1440*900 prima zijn ervoor (is wel 16:10, maar ik neem aan dat het voor jouw doeleinden niet pixel-perfect hoeft te zijn).

HDMI lijkt me onzinnig, ik neem aan dat je het geluid toch via een losse versterker laat lopen? En over hoe je het beste kan aansluiten, gewoon het ene apparaat op de ene uitgang en het andere apparaat op de andere uitgang van de videokaart :?
breedbeeld hoeft geen probleem te zijn voor een dj control (playlist alleen erg kort bij 16x9 met 720p), maar pixelperfect stoor ik me wel aan.

Als je bijvoorbeeld een 1280x1024 monitor op 1280x720 zet ziet het er gewoon niet mooi uit. Nu weet ik dus niet wat het beste is.

Als ik pixelperfect wil kan ik in mijn ogen het beste voor een 16x9 gaan, evt 1080p monitor. Een hd-ready beamer kan ook 1920x1080 aan dus dan heb ik pixelmapping toch? Dan verkleint de beamer gewoon 1080p naar 720p.

Ik heb er wel verstand van, het aansluiten is niet zo'n probleem. Geluid is inderdaad niet nodig dat gaat toch via de versterker. Dus mijn voorkeur is dan 2x DVI videokaart. Maar die zijn schaars in AGP.

Aangezien een vereniging is proberen we alles zo goed en goedkoop mogelijk te doen. Maar het moet wel duurzaam zijn.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24
16:9 schermen zijn zover ik weet nog erg schaars, maar je kan natuurlijk een 1920:1200 scherm kopen, dan kan 1080p met 1:1 pixelmapping getoond worden (je hebt gewoon balkjes van 60px boven en onder). Het wordt wel wat zoeken als het per sé een 19" of kleiner moet zijn.

De huidige hd-ready beamers kunnen idd wel (redelijk) goed van 1080p terugschalen, maar let wel op als je een oudere beamer koopt, mijn pana ae900 van 2 generaties terug kan het niet.

[ Voor 94% gewijzigd door sewer op 10-02-2009 11:13 ]

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

http://azerty.nl/producte...q---lcd-scherm---tft.html

Neem je toch zo'n scherm, kost niet zo heel veel en is fullHD :) Gewoon 16:9 en geen 16:10

[ Voor 7% gewijzigd door R-O-Y op 10-02-2009 11:07 ]

Youtube Download ubersnel.nl

• wiene
Ik had al 16:9 schermen gevonden, zijn wel groter, maar dat maakt niet zoveel uit, ik dacht dat die heel duur waren maar dat is niet zo. 150 euro of zo. Beamer hebben we nog niet, die moeten we ook nog kopen. Vermoedelijk de goedkoopste acer of epson hd-ready uit de pricewatch. Die moet FullHD aankunnen om te scalen.

Ik wist niet dat een 16:10 ook pixelmapping kon, dat is dan handig om te weten. Het liefste laat ik de kloonmodus aanstaan zodat iedereen het kan gebruiken. Beamer aan, en hetzelfde beeld als op je scherm.

Veel mensen hebben totaal geen verstand van techniek bij ons dus het moet zo makkelijk mogelijk blijven. Resoluties wisselen of extern scherm uitschakelen is eigenlijk geen optie. Liever 16:9 om die reden.

We overwegen we ook een dj-controller te kopen. Een fysiek play knopje snappen ze wel maar op het scherm is het toch lastig he (precies hetzelfde maar ja, snappen sommige gewoonweg niet).

@hierboven, die acer had ik al op het oog ja.
Pagina: 1