Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-08 20:40
Hi!

Zoals zovelen wil ik ook net dat beetje extra uit mijn PC persen... Zo ook uit mijn huidige overclockte Q9650 (ES!) systeem ( zie specs aan het einde van dit bericht )

Helaas krijg ik het probleem dat mijn systeem bevriest wanneer ik een game wil gaan spelen. Ook wanneer de Nvidia Geoforms screensaver actief wordt, bevriest mijn systeem na een minuut of 2. Geen enkele toets werkt dan nog en de enige optie is dan een harde reset...

In de huidige overclockte configuratie draait de hele handel ruim 3 uur Prime95 stabiel en mijn RAM heb ik vandaag 7 uur lang laten checken door windiag van MS. Geen problemen gevonden met m'n RAM.... Uiteraard heb ik, ook vandaag, de meest recente Nvidia drivers geïnstalleerd, maar het probleem blijft...

Vreemd is wel dat ik bij, in dit geval Crysis, de game wel langere tijd kan spelen wanneer ik de door het spel geoptimaliseerde settings gebruik, maar wanneer ik alles op high zet dan is het binnen een paar seconden gedaan met de pret.

Ook bij CoD5 heb ik de nodige problemen... Na even spelen voldoet zich het issue weer en is het tijd voor een harde reset.

Ik weet dat het OC'en van de VGA-kaart voor problemen kan zorgen maar dat is al maanden geleden gebeurd en met mijn vorige mobo ( was trouwens een slecht Gigabyte GA-G33M-S2L bordje ) kon ik probleemloos CoD5 spelen...

Iemand enig idee wat er aan het beruchte handje zou kunnen zijn? Te zwakke voeding maybe? Basiselementen behalve mobo en cpu in mijn systeem zijn: 2x HD, 1x DVD, 1x VGA, 1x Soundcard, 1x TV Kaart

Hieronder nog mijn PC specs.....

Bedankt voor jullie meedenken!

PC Specs:

Behuizing:
- Antec Nine Hundred

Moederbord:
- Asus P5Q-E
- Biosversie: 1703
- Chipset: Intel P45

Processor:
- Intel Q9650 3.0 Ghz
- Overclocked naar 3.7 Ghz ( Prime Stable )

Ram:
- 2x 2Gb DDR2-800 Corsair XMS2 ( 4-4-4-12 )

VGA:
- Club3D 8800GT 600/1500/1800, overcocked naar 670/1700/200 ( GPU/Shaders/RAM )

Voeding:
- Zalman ZM500-HP ( 500 Watt )

CPU Koeler:
- Scythe Mugen 2

Temperaturen:
- CPU Idle: 30
- CPU Stressed: 47
- GPU Idle: 50
- GPU Stressed: 75
- Moederbord: 35

Voltages:

- CPU Vcore: 1.275 ( BIOS instelling )
- CPU Vcore: 1.248 ( CPU-Z uitlezing, na V-Droop )
- CPU GTL Reference (0/2): AUTO
- CPU GTL Reference (1/3): AUTO
- CPU PLL Voltage: AUTO
- FSB Termination Voltage: 1.24 ( stock = 1.20 )
- DRAM Voltage: 2.1 ( hoort bij de genoemde timings volgens Corsair specs )
- Northbridge Voltage: 1.26 ( stock = 1.10 )
- Northbridge GTL Reference: 0.640 ( stock = 0.630 )
- Southbridge Voltage: AUTO

[ Voor 0% gewijzigd door scoobman op 13-03-2009 23:20 . Reden: Foutieve BIOS versie aangepast ]

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik ga gewoon even een open deur intrappen hoor, maar heb je het al eens geprobeerd zonder ook maar iets te overclocken?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
Heb dat uiteraard wel geprobeerd... Games ( Crysis niet gecheckt btw ) draaien dan wel oké... Vindt het gewoon frustrerend dat Prime wel stabiel draait maar dat de boel bij games blijft hangen... En daar kan ik me dan heeeel druk om maken en dan wil ik het oplossen :D

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je hebt ruim 3 uur prime gedraaid.. vuistregel is toch wel minimaal 8 uur. het feit dat hij vastloopt is toch een signaal dat de boel niet stabiel is, probeer eens met overklokte cpu maar stock gpu, en dan ook andersom, dan kom je erachter of het probleem in de cpu of gpu zit

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

scoobman schreef op maandag 09 februari 2009 @ 23:47:
Heb dat uiteraard wel geprobeerd... Games ( Crysis niet gecheckt btw ) draaien dan wel oké... Vindt het gewoon frustrerend dat Prime wel stabiel draait maar dat de boel bij games blijft hangen... En daar kan ik me dan heeeel druk om maken en dan wil ik het oplossen :D
Tsja dan is het simpel, je OC is gewoon niet stabiel, klaar. Prime 3 uur draaien is echt niks. Kan je net zo goed het niet draaien .....

Daarbij moet je ook bedenken: Prime test de OC van je CPU en memory afaik. Wellicht dat het ism je vidkaart je voeding teveel wordt of het gewoon niet stabiel draait. Remedie: Langzaam terug clocken tot de boel wel stabiel draait. Test dit bijv. ook eens met 3D Mark enz. Die test zowel je CPU als GPU. Beste is Prime/Orthos + 3D mark te draaien just to be sure :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je je pci-e en pci sloten gelockt(op 100mhz gezet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Notna schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 10:32:
[...]

Tsja dan is het simpel, je OC is gewoon niet stabiel, klaar. Prime 3 uur draaien is echt niks. Kan je net zo goed het niet draaien .....
Dat is wel heel kort door de bocht :) Maar om het stabiliteitsprobleem mbt de CPU en geheugen uit te sluiten moet hij het wel een uurtje of 8 draaien ja

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• scoobman
Hi!

Sorry voor de late reactie, maar na 2 werkdagen van 11 uur had ik niet veel puf meer om nog even op Tweakers te kijken...

@Notna: Teruggeclockt naar 3.6 daarna even CoD5 gespeeld en half uurtje gedraaid zonder crash. Dat redde ik niet op 3.7 Is dus al een verbetering... Bedankt voor je hulp!

@Gobbel: Yep, vast op 100Mhz, maar thnx voor het meedenken!

@Stefan: zal Prime een nachtje laten roken, kijken wat er dan uitkomt, THNX!

@Nedernakker: zoals hierboven vermeld gaat het nu ( ook al is het maar kort ) wel goed op 3.6 Eigenwijs als ik ben probeer ik eerst wat Prime nu doet en ga dan evt terug naar stocks. Thank You!

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
Ik bedenk me dat ik via een setting in de BIOS en een registeraanpassing mijn HD in AHCI-mode heb laten draaien. Deze aanpassing is gedaan terwijl Vista al geinstalleerd was.. Nu lees ik wel iets over BSOD's wanneer deze aanpassing is gedaan maar wellicht is dit ook van invloed op het freezen van Vista?

Danmaar gelijk als extra info-aanvraag: Heeft het uberhaupt zin om de HD in AHCI-modus tre zetten?

Thnx iedereen!

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik neem aan dat je dat zelf hebt uitgezocht voordat je dat forceerde? Wat was de reden daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
Edmin schreef op zondag 15 februari 2009 @ 01:08:
Ik neem aan dat je dat zelf hebt uitgezocht voordat je dat forceerde? Wat was de reden daarvoor?
Heb ik uiteraard naar gekeken. Vanuit de info die ik hierover vond maakte ik op dat de AHCI-modus zorgt voor een snellere gegevensoverdracht. Om die reden heb ik de registeraanpassing gedaan en AHCI actief gemaakt in mijn BIOS.

Hamvraag blijft dan natuurlijk of het zo kan zijn dat dit de oorzaak van mijn Vista-freeze tijdens games zou kunnen zijn....

Thnx!

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Laatst online: 10:36

ikt

Installeer gewoon Vista opnieuw, of nog beter, Windows 7 opnieuw op een andere partitie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op 3,6GHz lijkt die wel stabiel en 3,7GHz niet. En dan denken aan de HD? Waarom niet gewoon een niet stabiele OC? ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
-The_Mask- schreef op zondag 15 februari 2009 @ 11:18:
Op 3,6GHz lijkt die wel stabiel en 3,7GHz niet. En dan denken aan de HD? Waarom niet gewoon een niet stabiele OC? ;)
Leek inderdaad stabiel... Gister game gespeeld op 3.6 en 3.5 maar in beide gevallen freeze....

Ga nog verder naar beneden qua overclock en kijken wat hij dan doet. En idd, het zou natuurlijk ook heel goed een instabiele oc kunnen zijn.... En dan kom ik op het punt dat ik simpelweg niet voldoende kennis heb van de spanningen op het mobo. Gaat boven mijn pet. Natuurlijk lees ik zoveel mogelijk online maar het blijft een lastige materie, vooral omdat het moeilijk is om uit te vogelen welk voltage van invloed is op welk mobo-/CPU- gedeelte

Thnx voor je reactie!

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je al gekeken naar de temperaturen van je ramgeheugen? gewoon je kast openbreken en voelen of ze warm zijn. je voltage is behoorlijk hoog namelijk. Het is erg zeldzaam hoor maar wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
Howdy....

Ik heb m'n RAM-geheugen inmiddels vervangen.... Corsair er uit en 2x OZC Reaper @ 1066 er in. Probleem blijft.... Maarrrrrrr: tijdens de, nooit ophoudende, zoektocht naar info kwam ik het volgende tegen op OCUK:
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=13338540

Schijnt dus dat het een Vista aangelegenheid is... Mooi is wel dat Microsoft voor dit specifieke probleem een windows-update beschikbaar heeft: Description of the Windows Vista or Windows Server 2008 hotfix that resolves certain system and application crashes on computers that have multi-core processors ( gemaakt voor Vista SP2, dus nog 'under construction' én op eigen risico! )

Ik moet nog kijken of het écht de oplossing is maar ik zal hier verslag uitbrengen zo gauw ik meer weet...

Greetz Scoobman

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Indien dat niet werkt, lock je PCI eens op 105MHz ipv 100MHz, ik heb van sommige mensen gehoord dat een dergelijk tructje bepaalde problemen oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
UPDATE:

De Vista patch werkt niet bij mij...

@BFmango: ik heb jouw tip geprobeerd maar met mijn PCI op 105 weigert mijn systeem te posten. Thnx voor de tip anyway!

Ga nu toch twijfelen of het te maken kan hebben met mijn voeding... Heeft iemand hier een mening/idee/tip over? Mijn systeemspecs staan in de starter....

Greetz Scoobman

PS: Laat op dit moment Prime95 lopen ( hele nacht ) met CPU@3.8. Info over resultaat volgt later....

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eerlijk gezegt verwacht ik niet dat het probleem in je voeding zit. Probeer de instellingen van je videokaart is terug te zetten zoals ze oorspronkelijk waren. misschien is je metertje kapot ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
Zoals beloofd: de info na het draaien van Prime95. Ik heb mijn PC gedurende 12 uur een blendtest laten doen waarbij de CPU geklokt is op 3.8Ghz met een Vcore van 1.275 ( 1.246 na Vdroop ). Prime95 draait stabiel en heeft geen kick gegeven...
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 20:33:
eerlijk gezegt verwacht ik niet dat het probleem in je voeding zit. Probeer de instellingen van je videokaart is terug te zetten zoals ze oorspronkelijk waren. misschien is je metertje kapot ofzo...
Ook hier heb ik afgelopen week wat tijd ingestoken. Ik heb mijn VGA teruggeflasht naar de originele BIOS... Helaas. probleem blijft... Thnx voor het meedenken in ieder geval. Elke hulp en/of tips die ik krijg wordt enorm gewaardeerd!!!!

Greetz Scoobman

PS: en zo kwam ik toch weer op mijn vermoeden mbt de voeding... Iemand anders nog die hier een mening over heeft?

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PS: en zo kwam ik toch weer op mijn vermoeden mbt de voeding... Iemand anders nog die hier een mening over heeft?
bedoel je hoe je de voeding kan controleren? geen idee, ik heb nog nooit een kapotte voeding gehad. Wat ik zou doen is er een andere voeding in hangen en kijken of het probleem daarmee is opgelost. Is het opgelost lijkt het me dat het probleem is gevonden.... ;)

succes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:05:
[...]

bedoel je hoe je de voeding kan controleren? geen idee, ik heb nog nooit een kapotte voeding gehad. Wat ik zou doen is er een andere voeding in hangen en kijken of het probleem daarmee is opgelost. Is het opgelost lijkt het me dat het probleem is gevonden.... ;)

succes..
Checken van de voeding is niet zo moeilijk, multimeter en klaar. Vraag was meer bedoeld als in: is mijn wattage hog genoeg voor de componenten die ik heb,,,,

Thnx again fluisteraar!

Greetz Scoobman

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
je voeding is ruim voldoende voor je systeem,

ik weet niet of het al geopperd is, maar je draait niet echt een recente bios, ik draai op mijn p5q-e bios 1406, die daarna kwam was bij mij niet stabiel, wel wordt bij 1406 vermeldt dat hij: certain issues with yorkfield c1 stepping cpu's verhelpt.. misschien is dat wat voor je

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

500 watt lijkt me meer dan voldoende. Kijk anders hier eens...
Welke voeding heb ik nodig? Deel 21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier staat ook dat het aan je directx kan liggen, kan je die opnieuw instaleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
nedernakker schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 07:23:
je voeding is ruim voldoende voor je systeem,

ik weet niet of het al geopperd is, maar je draait niet echt een recente bios, ik draai op mijn p5q-e bios 1406, die daarna kwam was bij mij niet stabiel, wel wordt bij 1406 vermeldt dat hij: certain issues with yorkfield c1 stepping cpu's verhelpt.. misschien is dat wat voor je
Hoi Nedernakker!

Oeps, foutje in de topicstarter.... Ik draai op BIOS 1703 ( de versie dus ná jouw 1406 ) Ik neem aan dat jij bedoeld dat jouw systeem met deze (1703) biosversie niet stabiel draaide?

Ik ben erg benieuwd naar je antwoord.

Greetz Scoobman

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik heb even de asus site gechecked voor de zekerheid.

1703 kwam idd na 1406, nu is ook 1901 uit, misschien ook een optie. ik heb in ieder geval alle p5q-e biossen gehad, alles tussen 803 en 1406 gaven mij best wat last en ge-etter met mijn q9450. ik had op mijn vorige bord (stuk gegaan en dus RMA) 1703 staan, maar was daar niet tevreden mee, overklokken kostte veel meer moeite, alleen het nadeel was dat ik via EZflash dus niet meer terug kon naar versie 1406.. heb verder afudos niet geprobeerd, had toen toch al gemmer met dat mobo en is kort daarop dus RMA gegaan..

dus eigenlijk.. alleen bios 803 en 1406 draaiden superstabiel bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
nedernakker schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:59:
ik heb even de asus site gechecked voor de zekerheid.

1703 kwam idd na 1406, nu is ook 1901 uit, misschien ook een optie. ik heb in ieder geval alle p5q-e biossen gehad, alles tussen 803 en 1406 gaven mij best wat last en ge-etter met mijn q9450. ik had op mijn vorige bord (stuk gegaan en dus RMA) 1703 staan, maar was daar niet tevreden mee, overklokken kostte veel meer moeite, alleen het nadeel was dat ik via EZflash dus niet meer terug kon naar versie 1406.. heb verder afudos niet geprobeerd, had toen toch al gemmer met dat mobo en is kort daarop dus RMA gegaan..

dus eigenlijk.. alleen bios 803 en 1406 draaiden superstabiel bij mij
Thnx voor je uitgebreide info! Heb 1406 ff binnengehaald. Morgen BIOS flashen. I let you know....

Nighty nights 4 now!

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
Daar is hij weer... Ik heb mijn BIOS nog niet terug geflasht maar wel iets anders geprobeerd: Mijn voeding is modulair en ik had mijn VGA aangesloten op de PCI-e aansluiting die 'vast' aan de voeding zit ( de draadboom ) Ik vermoed dat deze PCI-e aansluiting dezelfde 12V rail gebruikt als de ATX-stekker voor het mobo.

Vandaag heb ik een extra PCI-e kabel ingeprikt ( modulaire kabel ) en daarmee lijkt het probleem nu verholpen. Kwam zojuist bij een snelle test tot 10 minuten gamen, daarna zelf afgesloten, terwijl ik in de oude situatie na ongeveer 1 minuut last kreeg van een freeze.

Zou het dan toch zo zijn dan het die ene 12V rail teveel is geworden om het mobo met overclockte CPU én VGA aan te sturen? Zou de oplossing dan zo simpel zijn als dit? Iemand hier ervaring mee?

Greetz Scoobman

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
als op piekbelasting je te veel van die ene 12v rail trekt, dan zolu het wel die random vastlopers kunnen veroorzaken. ik zeg ga eens volop testen en laat het resultaat weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
nedernakker schreef op zondag 15 maart 2009 @ 12:35:
als op piekbelasting je te veel van die ene 12v rail trekt, dan zolu het wel die random vastlopers kunnen veroorzaken. ik zeg ga eens volop testen en laat het resultaat weten
Lijkt me heerlijk dat ik überhaupt weer m'n games kan testen :*) Ik laat uiteraard even weten wat er uit komt!

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
Update: Ik ben inmiddels zover adt ik Call Of Duty 5 weer normaal kan spelen.... Dwz: Ik game nooit écht lang maar heb zojuist een uur zonder problemen kunnen spelen. Daarna Race Driver GRID geinstalleerd. En dan krijg ik toch weer hetzelfde probleem.... Freeze!

Heb m'n Vcore naar 1.3 gezet ( 1.285 na Vdroop ) maar dat geeft geen effect.

Het lijkt er dus op dat het wisselen van de 12v rail wel degelijk effect heeft maar dat er nog ergens een kink in de kabel zit... Iemand nog ideeën?

Greetz Scoobman

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
heb je nog gebropeerd je bios terug te flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
nedernakker schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 07:03:
heb je nog gebropeerd je bios terug te flashen?
Nog niet... Ga ik doen, thnx voor de reminder!

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
UPDATE: Eerst even GRID gespeeld met de 1703 bios... Game opzich ging goed totdat ik het pauzemenu activeerde..... Freeze!

Daarna via EZFlash de BIOS geflasht naar 1406. En nu? No probs! ( tot nu toe )

Net kwartiertje getest ( ik weet het, is niet lang, moet nog verder testen.... ) maar zonder problemen. Racen, menu's in en uit etc etc... De boel blijft draaien :-)

Komende week heb ik geen tijd om te testen ( ff met vrouw en baby weekje Center Parcs ) maar daarna ga ik de stabiliteit met games serieus testen op mijn systeem. Bevindingen post ik uiteraard hier, evenals mijn overclock BIOS settings omdat er warschijnlijk meerdere personen ( zoals ik ) googelen naar specifieke settings voor hun systeem. En als ik dan via Tweakers weer een ander kan helpen dan is dat alleen maar mooi.

Nedernakker... Enorm bedankt voor je hulp! Voornamelijk dankzij jouw hulp lijkt de boel nu stabiel... Thnx dus!!! Natuurlijk ook mijn dank voor alle anderen die hun adviezen hebben gegeven! Alle tips zijn altijd welkom.

I'll be back ( over een weekje ofzo )

Greetz Scoobman

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
graag gedaan man, glad I could be of assistance.

veel plezier in center parcs :P en we horen wel hoe het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
Terug van weekje Center Parcs dus hierbij een kleine update:

Tot nu toe geen problemen meer met freezes tijdens games :-) Een hele vooruitgang dus. Ik heb afgelopen nacht Prime95 maar weer eens losgelaten op mijn systeem. Alles leek goed te gaan totdat Prime 12 uur non-stop had gedraaid... ( Melding: FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4 op 1 van de 4 cores na 12 uur torture-test )

Heb natuurlijk al een beetje rondgesnuffeld en ontdekt dat deze melding van alles kan betekenen. Most likely is het een spanningsprobleem dus ik heb mijn VCore 2 extra tikjes gegegeven waardoor deze nu op 1.32500 draait ( BIOS ) en 1.304 na Vdroop. Heb verder de Northbridge een beetje extra prik gegeven waardoor deze nu op 1.28V draait ( stock = 1.2V )

Moet Prime nu nogmaals laten gaan, weet ik, maar wellicht heeft iemand nog een andere tip waarmee ik mijn stabiliteit kan vergroten? Voor de volledigheid post ik de meest belangrijke BIOS-settings hieronder mee...

En dan hink ik ook nog met de gedachte: Hoe erg is het als Prime na 12 uur een fout ontdekt...
[A] Draait mijn PC nooit zo lang
...en...
[B] Zeker niet op 100%

Maar goed... Eventuele extra tips adhv mijn BIOS settings om statbilteit te vergroten zijn uiteraard van harte welkom.

Greetz maar weer!
Scoobman

BIOS SETTINGS ASUS P5Q-E, Intel Q9650 @ 3.8Ghz:

AI Overclock Tuner.................[ MANUAL ]
CPU Ratio Setting..................[ 09.0 ]
FSB Frequency......................[ 422 ]
PCIE Frequency.....................[ 100 ]
FSB Strap To Northbridge.......[ AUTO ]

DRAM Frequency...................[ DDR2-1058 ]
DRAM Timing Control..............[ AUTO ] ( 5-5-5-15 )
DRAM Static Read Control......[ AUTO ]
DRAM Read Training...............[ AUTO ]
MEM OC Charger...................[ ENABLED ]

AI Clock Twister.....................[ AUTO ]
AI Transaction Booster............[ MANUAL ]
Common Performance Level....[ 15 ]

CPU Voltage..........................[ 1.32500 ] ( VID = 1.2375 )
CPU GTL Ref (0/2)..................[ AUTO ]
CPU GTL Ref (1/3)..................[ AUTO ]
CPU PLL Voltage...................[ 1.50 ] ( Stockvoltage ivm overvoltage op 'auto' )
FSB Termination Voltage.........[ 1.20 ] ( Stockvoltage ivm overvoltage op 'auto' )
DRAM Voltage.......................[ 2.20 ] ( 2.2 is binnen de specs van mijn OCZ Reapers )
NB Voltage............................[ 1.28 ] ( verhoogd van 1.20 naar 1.28 )
NB GTL Ref............................[ AUTO ]
SB Voltage.............................[ AUTO ]
PCIE Sata Voltage..................[ AUTO ]

Load-Line Calibration...............[ ENABLED ]
CPU Spread Spectrum............[ DISABLED ]
PCIE Spread Spextrum...........[ AUTO ]
CPU Clock Skew....................[ AUTO ]
NB Clock Skew......................[ AUTO ]
CPU Margin Enhancement......[ OPTIMIZED ]

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 22:41

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je kan er vanuit gaan dat je PC nu stabiel loopt, hij heeft het met 12 uur nog lang uitgehouden vind ik.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
Phas0r schreef op zondag 29 maart 2009 @ 23:19:
Je kan er vanuit gaan dat je PC nu stabiel loopt, hij heeft het met 12 uur nog lang uitgehouden vind ik.
Thnx voor je reactie! Nog meer mensen die ff op mijn settings willen schieten?

greetz Scoobman

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
je settings zien er goed uit, en ben het idd met PhasOr eens, die mag je stabiel noemen hoor.

ik zou wel als ik jou was eens memset downloaden, hiermee kun je in wondows je performance level aanpassen, want 15 is best laag, als hij in je bios op auto staat, dan wil hij dat wel eens doen, hoe lager het getal, hoe hoger de performance, kan je zo 1000 MB/s schelen op read en write.

dus ga stapje voor stapje omlaag tot je in windows hangt, zet hem dan een stap hoger en laat memtest86+ even draaien, dan weet je zeker dat het geen fouten geeft. als je vooraf en naderhand even een cache en memory benchmark draait in Everest, dan zul je het verschil zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
En alweer zo'n fijne performance-tip :D

Heb trouwens dat performance level zelf in de BIOS op 15 gezet. Op auto geeft hij, meende ik, 10

Zal de settings eens even op auto zetten en met memset gaan spelen.

Bedankt maar weer!

Greetz Scoobman

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
@ Nedernakker

Even gespeeld met memset... En inderdaad: het is de moeite waard!

Mijn performance-level kan ik op 8 zetten ( BSOD op 7 ) en daarmee verbetert mijn read met 1300 MB/s en copy met 600 MB/s. Op write krijg ik overigens geen performanceverbetering, deze blijft continue tegen de 9000 MB/s aanzitten.

Maar goed, al met al een fijen verbetering... Verdere aanpassingen ( timings ) van mijn geheugen resulteren trouwens ook in een BSOD of reboot. Deze laat ik dan ook gewoon op 5-5-5-15 staan, ik ben er helemaal tevreden mee zo.

Tot zover de gang van zaken mbt mijn setje... Qua overclock hou ik het even voor gezien hoewel de 4 Ghz wel zit te roepen naar me ;)

Nogmaals bedankt voor je support en wie weet 'spreken' we elkaar hier weer eens!

Thnx a lot!!!

Greetz Scoobman

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
graag gedaan, veel plezier met je setje!

Pagina: 1