Nieuwe cooler/fan voor Pentium 4 Socket 478

Pagina: 1
Acties:
  • 905 views

• sven-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-08-2009
Beste leden,

Allereerst, ik ben hier nieuw, en ken nog niet alle regels. Ik hoop dat ik met dit nieuwe topic geen regels overtreedt. Bestaat er al een topic waarin ik het antwoord kan vinden, dan zou ik daar graag op gewezen worden. Bedankt.

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb hier thuis nog een oude Medion (Aldi) PC met een Pentium 4 (single core) 2,0 GHz Northwood processor op een Socket 478. Op deze processor zit eerst een aluminium heatsink en daarbovenop een fan. Nou maakt de fan zelfs na schoonmaken veel herrie, dus ik wil deze vervangen. Het maakt niet uit of de heatsink ook vervangen moet worden, als de nieuwe onderdelen maar gaan passen.

Hoewel ik nog fans kan vinden die geschikt zijn voor een socket 478 zien deze er vaak anders uit dan de mijne, en komen de afmetingen niet overeen. Misschien passen ze wel, maar ik weet dat niet zeker.

Welke cooler/fan kan ik gaan gebruiken? Of kan ik beter naar een lokale PC boer gaan met mijn vraag?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, en als jullie meer informatie nodig hebben, zeg het me dan.

Verwijderd

Zitten er dingen in de weg als je de kast dicht hebt? Anders passen de meeste koelers wel.
http://www.azerty.nl/8-97...ng-super-silent-4-ul.html

Je zou ook zelf ff kunnen op meten hoe groot de fan is (vaak 8cm) en deze er af slopen(voorzichtig natuurlijk) en deze vervangen door een andere fan(door hem met tie wraps vast te maken aan de koeler/bracket).

Verwijderd

Op zo'n Medion past geen standaard koeler, de gaten in het moederbord zitten anders en de koeler zit rechtstreeks op de backplane van het moederbord geschroefd.
De heatsink van een andere fan voorzien is in dit geval de oplossing,dat kan zelfs met secondenlijm. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 00:12 ]

• sven-
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Het is dus absoluut onmogelijk een complete fan van bijv. Zalman te kopen die geschikt is voor Socket 478 en deze dan te kunnen bevestigen? In dat geval kan ik beter met mijn losse fan langs een computerzaak gaan en hopen dat ze een dergelijke nieuwe fan nog verkopen? (is die kans groot?)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 07:50
v&a? ik heb bv nog een zalman over die op zo'n socket past. heeft op een 2,8gh northwood gezeten.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-07 14:30
De standaard heatsink zit ook vast gelijmd op de cpu, althans bij de 2,66ghz versie wel...

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-06 18:08
Haha, dat is wel grappig.

Ik typ dit bericht nu op één van die ALDI computers, en heb exact dezelfde specs, Intel Pentium IV 2.0GHz, oorspronkelijk 256MB RAM, op een Medion MSI bord, met FSB 400MHz.

Is die van jou dezelfde ?

Dat fan probleem herken ik. Je kan perfect een nieuwe koeler op de Pentium IV zetten, maar voor dit mobo heb je ook een nieuw bracket nodig dan.
Wat ik heb gedaan, is gewoon een fannetje in de lokale PC boer gaan halen, en die in plaats van de originele fan gestoken.

Dan hoef je het koelblok niet te vervangen, dat lijkt me in jouw geval beter ;)

EDIT: Hoort dit topic niet thuis in Cooling

[ Voor 7% gewijzigd door Petervanakelyen op 10-02-2009 19:40 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 07:50
- ik blaat. post deleted

[ Voor 92% gewijzigd door sharkzor op 10-02-2009 20:49 ]

• sven-
Petervanakelyen schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 19:29:
Haha, dat is wel grappig.

Ik typ dit bericht nu op één van die ALDI computers, en heb exact dezelfde specs, Intel Pentium IV 2.0GHz, oorspronkelijk 256MB RAM, op een Medion MSI bord, met FSB 400MHz.

Is die van jou dezelfde ?

Dat fan probleem herken ik. Je kan perfect een nieuwe koeler op de Pentium IV zetten, maar voor dit mobo heb je ook een nieuw bracket nodig dan.
Wat ik heb gedaan, is gewoon een fannetje in de lokale PC boer gaan halen, en die in plaats van de originele fan gestoken.

Dan hoef je het koelblok niet te vervangen, dat lijkt me in jouw geval beter ;)
Ja, zou heel goed kunnen dat het dezelfde is. Eigenlijk vind ik het zonde om er geld aan uit te geven, maar zolang hij nog werkt vind ik het ook zonde om 'm weg te doen. Hij draait namelijk toch nog best goed, met het geheugen uitgebreid tot 1GB en een andere GeForce4 Ti4400 kaart 8)

Zou je er trouwens ook een nieuwe processor in kunnen zetten? Ik zie dat er op Alternate nog een paar (o.a. een 2,8 GHz Pentium 4 voor 79e) staan.

In ieder geval ga ik morgen wel even langs een computer winkel, dan neem ik de fan wel mee.

• sven-
Ben vandaag even langs een zaak geweest (Computerland), maar daar hebben ze sowieso geen fans los, alleen complete sets (heatsink + fan) en helaas ook alleen voor de nieuwere sockets. Die man daar vertelde me wel dat je een Cooler van bijv. Zalman die geschikt is voor een socket 478 op ELK moederbord kan zetten. (dit in tegenstelling tot een bericht hierboven..) Is dat waar of kletst deze meneer maar wat?

Oh, en weten jullie een goede zaak waar ik wel een zo'n fan die ik nodig heb los kan kopen?

[ Voor 3% gewijzigd door sven- op 11-02-2009 17:54 ]

• Petervanakelyen
sven- schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 17:53:
Ben vandaag even langs een zaak geweest (Computerland), maar daar hebben ze sowieso geen fans los, alleen complete sets (heatsink + fan) en helaas ook alleen voor de nieuwere sockets. Die man daar vertelde me wel dat je een Cooler van bijv. Zalman die geschikt is voor een socket 478 op ELK moederbord kan zetten. (dit in tegenstelling tot een bericht hierboven..) Is dat waar of kletst deze meneer maar wat?

Oh, en weten jullie een goede zaak waar ik wel een zo'n fan die ik nodig heb los kan kopen?
Een Pentium IV koeler bestaat uit twee delen, moet je weten.
Het eerste is het bracket:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcsilent.nl/images/Foxconn_socket_478_retention_module-MAXI-foxconn.jpg

Dit is een soort klem, waarmee de koeler wordt vastgehouden op de processor.
De MEESTE brackets zijn allemaal hetzelfde.

Sommige zijn, zoals die van deze Medion, een beetje anders ;)

Het tweede deel is het koelblok en de fan.
Met andere woorden: nee, het zal niet werken met een standaard Socket 478 koeler, tenzij je ook het bracket vervangt. ;)

Je kan eender waar gaan kijken naar een fan, ze zijn gemakkelijk te vinden, heb er thuis nog een stuk of vijf liggen :+
Ik weet alleen niet meer waarop je moet zoeken, iets van een dunne 100mm fan, denk ik...

• sven-
Bedankt voor je antwoord.

De bracket op het moederbord kan ik losmaken (zit vast met schroeven). Betekent dit dat hij is te vervangen, of geeft het dan problemen met de gaten voor de schroeven? En zit er wel een bracket bij als je een nieuwe cooler set koopt?

Lastig dat die losse fans dus moeilijk te vinden zijn. Ik zou nog steeds het liefste daarvoor gaan omdat het de eenvoudigste manier is om het "probleem" op te lossen.

Verwijderd

Waarom zo moeilijk? Gewoon ghetto mod met tie wraps. Kijken welke fan ongeveer even groot is en die een het blok vast zetten met tie wraps. Heb ik ook gedaan op een stock AM2 koeler. Werkt perfect.

• Petervanakelyen
sven- schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 19:19:
Bedankt voor je antwoord.

De bracket op het moederbord kan ik losmaken (zit vast met schroeven). Betekent dit dat hij is te vervangen, of geeft het dan problemen met de gaten voor de schroeven? En zit er wel een bracket bij als je een nieuwe cooler set koopt?

Lastig dat die losse fans dus moeilijk te vinden zijn. Ik zou nog steeds het liefste daarvoor gaan omdat het de eenvoudigste manier is om het "probleem" op te lossen.
Nee, er zit standaard geen bracket bij een nieuwe koeler, ja, je kan hem gewoon losschroeven ;)

• SiuYi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-05 09:58
Als de woonplaats in je profiel klopt, mag je mij een mail sturen: siuyi @ lycos.nl. (Op 15 februari sluit Lycos de deuren, dus het is niet erg dat dit adres zo openlijk vermeld is.) Misschien dat ik je kan helpen.

• sven-
De woonplaats in mijn profiel klopt, maar alles wat in dit topic wordt gepost is evt. ook nog handig voor andere mensen later. Op welke manier kun je me helpen?

@ Petervanakelyen: hoe kan ik de bracket vervangen zodat een "normale" koeler gaat possen, althans, waar kan ik zo'n nieuwe bracket kopen en hoe weet ik welke de juiste is?

@ Reinman: leuk idee, maar niet echt wat ik wil. Kan het niet op een nette manier worden opgelost? Het maakt niet echt uit hoe, als het maar past en (stiller) werkt.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 19:27:
Waarom zo moeilijk? Gewoon ghetto mod met tie wraps. Kijken welke fan ongeveer even groot is en die een het blok vast zetten met tie wraps. Heb ik ook gedaan op een stock AM2 koeler. Werkt perfect.
Zo kun je ook goed videokaartfannetjes vervangen. Oude 80 - 120MM fan er onder met tie wraps en gaan weer.
sven- schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 21:04:
[...]
@ Reinman: leuk idee, maar niet echt wat ik wil. Kan het niet op een nette manier worden opgelost? Het maakt niet echt uit hoe, als het maar past en (stiller) werkt.
Waarom moet het net? Helemaal bij zo'n oude PC (geen waardeoordeel, ik heb er zelf ook nog ettelijke draaien uit dat tijdperk zo her en der)

Kun je niet gewoon een fan van hetzelfde formaat er op schroeven, maar dan een stillere? Eventueel in combinatie met een casefan? Of anders scoor je zo'n Zalman fan die je met zo'n armpje op de bevestiging van je agp/pci kaarten vastschroeft. Als die los te krijgen zijn dan.

(Deze dus) Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y10/byronza/Zalman/ZalmanFB_01.jpg

Persoonlijk zou ik met tie wraps een stille 120MM fan op de bestaande heatsink trachten te wurmen. Die 80MM fan maakt waarschijnlijk niet voor niets zoveel herrie, namelijk omdat die heatsink gewoon niet zo ruim bemeten is en het geheel nogal warm wordt. Gebruik je een 80MM fan op een lager toerental dan is de kans aanwezig dat je processor te warm wordt. Met een 120MM fan moet dit wel op te lossen zijn omdat deze bij een lagere geluidsproductie evenveel lucht kunnen verplaatsen als een 80MM fan.

[ Voor 3% gewijzigd door smvs op 11-02-2009 22:35 ]

• sven-
Oké, ik ga wel proberen zo'n 120mm fan erop te krijgen met tie-wraps. Geven jullie nog de voorkeur aan een bepaald merk en welk max. toerental heb ik nodig (te hoog liever niet, anders blijf ik herrie houden). Op onderstaande site zie ik er een aantal staan, is dit wat?

http://www.ikbenstil.nl/Fans/Scythe:::27_364.html

Oh, en waar kan ik die tie-wraps krijgen? 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door sven- op 11-02-2009 23:49 ]

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 15:31
Bouwmarkt :D Gamma, Multimate, Hornbach dat soort zaken :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ook die Medionbordjes hebben standaard gaten voor de sockets, het zijn doorgaans gewoon MSI OEMdingen. De koelers gebruiken alleen andere brackets, maar de standaard brackets kun je er wel gewoon indrukken.

Wat dat betreft heb je dus de vrijheid om iedere s478 koeler te pakken die je wilt, zonder MacGyver oplossingen te hoeven gebruiken. Welke koeler je dan moet pakken is iets dat goed uit te zoeken is aan de hand van reviews en specs, dus lijkt mij dit topic verder overbodig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.