Toon posts:

[CSS] Centreren image in een DIV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor het centreren van een image in een DIV gebruik ik de volgende code:

code:
1
2
3
4
5
6
#fotomidden img {
display:block;
margin-left:absolute;
margin-right:auto;
text-align: center;
}

waarna ik m zo aanroep:

code:
1
2
3
4
5
6
<div id="fotomidden">

<a href="<?php echo htmlspecialchars(getFullImageURL());?>" title="<?php echo getBareImageTitle();?>">
  <?php printDefaultSizedImage(getImageTitle()); ?></a>

</div>

Dit werkt perfect in IE, maar niet in FF.

In FF blijft de image links staan en niet gecentreerd.

Wie heeft een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

margin-left: absolute :? In IE werkt het door de text-align: center. Je zou die voor oudere IE versies nog erin kunnen laten, maar voor IE6 en hoger en FF gebruik je gewoon:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
img{
  margin: 0 auto;
}

[ Voor 34% gewijzigd door BtM909 op 09-02-2009 23:05 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-09 13:10
"absolute" is geen waarde voor margin. Probeer eens "margin: 0 auto;"? Zou moeten werken zolang je in standards mode rendert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

enkel
Cascading Stylesheet:
1
2
3
#fotomidden {
    text-align:center;
}

zou voldoende moeten zijn; zowel A als IMG zijn standaard inline elementen en kan je dus dmv text-align centreren. Als je van de IMG expliciet een block-level element maakt wordt het een ander verhaal, maar dat lijkt me hier niet noodzakelijk.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
crisp schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 00:11:
enkel
Cascading Stylesheet:
1
2
3
#fotomidden {
    text-align:center;
}

zou voldoende moeten zijn; zowel A als IMG zijn standaard inline elementen en kan je dus dmv text-align centreren. Als je van de IMG expliciet een block-level element maakt wordt het een ander verhaal, maar dat lijkt me hier niet noodzakelijk.
nee hoor lukt niet...

check deze link maar eens in IE en FF

In FF staat die foto links, in IE in het midden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06

TeeDee

CQB 241

Als ik het even zo 1 2 3 bekijk zit de afbeelding nog in een container div. Deze container div (.image) heeft een float left.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TeeDee schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:32:
Als ik het even zo 1 2 3 bekijk zit de afbeelding nog in een container div. Deze container div (.image) heeft een float left.
En bovendien kun je die container weer niet alignen met text-align. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

NMe schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:35:
[...]
En bovendien kun je die container weer niet alignen met text-align. :P
Ongetwijfeld, maar als de container (.image) de breedte van de image aanhoud zal je niet zo gek veel kunnen centreren :)

Dus: of de container een fixed width geven (voor het gemak) of deze helemaal eruit slopen.

Tip: installeer eens de webdeveloper toolbar in Firefox. Er gaat een wereld voor je open (voornamelijk het "outline" item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 11:49

DeluxZ

Livin' the good life

TeeDee schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:38:
[...]

Ongetwijfeld, maar als de container (.image) de breedte van de image aanhoud zal je niet zo gek veel kunnen centreren :)

Dus: of de container een fixed width geven (voor het gemak) of deze helemaal eruit slopen.

Tip: installeer eens de webdeveloper toolbar in Firefox. Er gaat een wereld voor je open (voornamelijk het "outline" item.
Goeie tip! Meteen FireBug erbij en je hebt je foutjes snel opgespoord ;)

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TeeDee schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:38:
[...]

zelfs als ik die container aanpas of eruit sloop lijnt die image niet in het midden uit... de tekst wordt wel gecentreerd (wat overigens niet de bedoeling is) maar de image niet...die blijft in FF maar daar lekker links plakken...

ik snap er geen kont meer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Maak eens een uitgeklede testcase want ik zie in de aangehaalde testcase hierboven toch nog redelijk wat float:lefts; e.d. staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2009 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:02
Dat was dus zegmaar waar expliciet niet om gevraagd werd, probeer het probleem eens te reproduceren zonder alle extra meuk erbij, die maken het alleen onleesbaar en zijn verder of irrelevant, of niet te ontdekken als stoorzender op deze manier ;)

• drm
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Ik vat even samen: de .image class heeft een float: left die zorgt dat de div.image zich niet uitvult over de beschikbare breedte. De image wordt dus wel gecentreerd in de div, maar aangezien de div de breedte van zijn content aanneemt (in plaats van uitgevuld wordt over de breedte) zie je dat niet.

Verder moet je gewoon met simpele testcases CSS en het gedrag van browsers leren gebruiken en niet in een enorme lap CSS net zo lang blijven hacken totdat je a) de oplossing hebt, of b) het hier moet vragen.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1