Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Introductie
Goedemiddag allen.
Ik wil eerst eens starten door te vermelden dat ik met feitelijke fotogratie 0,0 praktijkervaring heb, ik heb echter wel een groot aantal artikelen over fotografie en film gelezen en ik heb een redelijke technische achtergrond, ik weet globaal wel wat f-stops, full frame, chromatische abberatie e.d. ongeveer inhouden.

Ik heb alle FAQ's gelezen, maar mocht er toch nog iets "fout" gaan met deze post, aub niet agressief reageren, maar gewoon even een reply of DM wat ik er nog moet bijzetten, dank.

Essentie
Ik heb mijzelf aangemeld voor de studie Image and Media Technology aan de Hoge School voor de Kunsten Utrecht(faculteit Hilversum).
http://www.hku.nl/web/show/id=157117

Ik ben redelijk zelfverzekerd over mijn toelating, maar nog wel een tikje zenuwachtig, ik heb namelijk geen back-up plan voor als het niet goed uitpakt. Daarom wil ik mijn beste beentje voor zetten bij het maken van de toelatingsopdracht(en). Een van de opdrachten is het maken van een fotoserie van maximaal 12 foto's met als onderwerp "Leisure and Pleasure", het laten zien van plekken waar jongeren samenkomen om "dingen" te doen, enige beweging of dynamiek is vereist.
Nu is de enige "camera" die ik heb een 5MPix telefooncamera, nu zijn de foto's die dat ding maakt absoluut niet slecht(voor een telefoon), maar ik ben toch op zoek naar iets beters. 2 vragen:

1.Ik ben op het idee gekomen om een camera te huren(bij Kamera-Express bijv.), zo heb ik dan voor €100 een Sony A700 met een Sony 50mm F/1.4 lens 3 dagen lang. Fotografie leer je niet in 3 dagen, dat weet ik, maar als ik 500 plaatjes per dag schiet moet er toch wat redelijks tussenzitten(Ik tenminste een aantal foto's maken met ondiepe DOF)?

2.Hebben jullie nog een aantal must-knows/trucjes/shortcuts of websited die onmisbaar zijn voor jullie als ervaren fotografen(denk aan de gulden snede, cameraposities e.t.c.)(Ik heb uiteraard al zelf gezocht en wat gevonden, maar het internet is groot...)?

Aanvullende info
Ik wil dus, zoals vermeld, foto's maken met redelijke bokeh, maar ik twijfel behoorlijk wanneer ik dit soort dingen lees:
First of all, shooting with f=1.4 is very hard and needs lot of training and experience. When focusing to a subject in 1.5 meters distance, you get a "depth of field" of some millimeters. If you focus correctly, the subject gets out of this area if you breat, move or rearrange the picture. If the subject is moving itself (child, baby, adults in a party), you need a lot of experience and pulling the trigger very often, just to have at least one sharp picture out of 10 or 20...
Bron: http://forums.dpreview.co...age=21289137&changemode=1
Wat zijn jullie gedachtes hierover?
De gehele opdracht is due 35 dagen.

Natuurlijk draait de opdracht niet om esthetiek(maar om het onderwerp van de foto's zelf), maar als ik opeens een briljant idee krijg is het natuurlijk jammer als opgezadeld ben met een telefooncamera.

Eventuele extra tips betreffende andere delen uit de opdracht zijn uiteraard ook welkom.

Ik hoop dat ik hiermee een adequate topicstart heb neergezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Sefyu op 09-02-2009 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 13:57
Je kunt voor dat bedrag ook een simpele P&S-camera kopen. Ik neem aan dat bij zulke toelatingen het vooral om compositie draait (ipv de visuele kwaliteit van de foto)
Daarbij kun je de P&S ook nog de rest van je leven gebruiken.. Ik denk dat je je 100 euro dan beter besteedt dan een camera huren voor een opdracht..

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik denk ook dat het een beetje overdreven is om een camera te huren hiervoor, vooral omdat je vrijwel geen ervaring er mee hebt. Aangezien vrijwel iedereen (behalve jij dus) tegenwoordig wel een digitale camera heeft kan je het beste denk ik eens rondvragen in je familie/omgeving of er iemand is waarvan je een camera een weekje mag lenen, ookal is het maar een compactcamera.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Allereerst: toelatingen op de HKU zijn niet gemakkelijk. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ikzelf ben afgekraakt op mijn leeftijd (was toen 16, bijna 17, richting Grafische Vormgeving). Een goede vriend van me is op zijn 17e wel toegelaten, en dat was behoorlijk ongebruikelijk.

Krom systeem natuurlijk: je doet je best om snel de havo/vwo af te ronden zodat je iets kunt gaan doen wat je echt leuk vindt, wordt je daar min of meer op afgerekend. Maar goed, dat is offtopic.

Ik zou ook gewoon een (redelijke) compact kopen. Heeft een minder grote leercurve dan een dSLR en voor 100-150 euro heb je al een prima ding.

Succes in ieder geval. En je wordt niet beoordeeld op de kwaliteit van de foto's, maar op de achterliggende boodschap. Dit is het geval op de hele HKU eigenlijk (grotendeels iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
RobbieB schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:23:
Je kunt voor dat bedrag ook een simpele P&S-camera kopen. Ik neem aan dat bij zulke toelatingen het vooral om compositie draait (ipv de visuele kwaliteit van de foto)
Daarbij kun je de P&S ook nog de rest van je leven gebruiken.. Ik denk dat je je 100 euro dan beter besteedt dan een camera huren voor een opdracht..
Zoals ik al heb vermeld, realiseer ik me maar al te goed dat het niet om de kwaliteit van de foto's gaat maar om de onderwerp en shotkeuze.
Een relevante vraag ik dus, heeft die Sony bijv een supersteile leercurve(als je in het achterhoofd houdt ik dat ik redelijk tot goed technisch onderlegd ben en apparatuur vaak snel onder de knie heb).
Allereerst: toelatingen op de HKU zijn niet gemakkelijk. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ikzelf ben afgekraakt op mijn leeftijd (was toen 16, bijna 17, richting Grafische Vormgeving). Een goede vriend van me is op zijn 17e wel toegelaten, en dat was behoorlijk ongebruikelijk.

Krom systeem natuurlijk: je doet je best om snel de havo/vwo af te ronden zodat je iets kunt gaan doen wat je echt leuk vindt, wordt je daar min of meer op afgerekend. Maar goed, dat is offtopic.

Ik zou ook gewoon een (redelijke) compact kopen. Heeft een minder grote leercurve dan een dSLR en voor 100-150 euro heb je al een prima ding.

Succes in ieder geval. En je wordt niet beoordeeld op de kwaliteit van de foto's, maar op de achterliggende boodschap. Dit is het geval op de hele HKU eigenlijk (grotendeels iig).
Ik ben 16(over 2 weken 17).
Geld is een beetje een twijfelissue, ik kan ook een Nikon D40 Kit DX 18-55mm II kopen voor €300, maar ik wil ook een Canon HV30 incl accessoires kopen in de nabije toekomst(zal richting de €1000 gaan), maar laten we er even vanuit gaan dat geld geen issue is en dat huurkosten geen probleem zijn.

Ik bedenk me ook net dat niet alle opdrachten eruit hoeven te springen..
Als ik zorg dat tenminste 1 opdracht helemaal top is is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sefyu schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:15:
Introductie

1.Ik ben op het idee gekomen om een camera te huren(bij Kamera-Express bijv.), zo heb ik dan voor €100 een Sony A700 met een Sony 50mm F/1.4 lens 3 dagen lang. Fotografie leer je niet in 3 dagen, dat weet ik, maar als ik 500 plaatjes per dag schiet moet er toch wat redelijks tussenzitten(Ik tenminste een aantal foto's maken met ondiepe DOF)?

2.Hebben jullie nog een aantal must-knows/trucjes/shortcuts of websited die onmisbaar zijn voor jullie als ervaren fotografen(denk aan de gulden snede, cameraposities e.t.c.)(Ik heb uiteraard al zelf gezocht en wat gevonden, maar het internet is groot...)?
1) de eerste aanname is onterecht; dat je bij 500 foto's een goede er tussen hebt zitten. Een korte DOF is een hulpmiddel om iets uit te beelden. Ik heb ooit een 70-210/2.8 gekocht en heb met dat objectief bijna alles op 2.8 geschoten (pre digitaal tijdperk). Achteraf gezien was dat lang niet altijd de beste keuze, maar ik vond een korte DOF toen met name heel erg stoer. Het gaat erom dat je nadenkt over de opdracht en daar voor jezelf een invulling aan geeft. Denk goed na over de foto die je wilt gaan maken en neem de tijd voor de uitwerking ervan. Denk ook na over zaken als licht. Het is momenteel vrij lang schemerig, wat over het algemeen gunstig is, maar wellicht heb je veel meer licht nodig. Als je niet gewend bent om met vreemden te werken, neem dan een paar vrienden mee die je in de rol van hangjeugd neerzet!

2) Alle regels van de fotografie zijn een richtlijn om je foto's te verbeteren, mar over het algemeen zijn de beste foto's die foto's die buiten de standaard paden zijn genomen. Er zijn dus niet echt regels. De kans is 100% dat de docenten door trucjes (zoals zoomen tijdens het maken van de foto) heenprikken, want het gaat erom om goede invulling aan de opdracht te geven en te laten zien dat je oog hebt voor wat er om je heen gebeurt. Kom ik weer terug bij punt 1: nadenken en een plan maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Stof tot nadenken..

Bedankt!, ik zal zeker wat gaan doen met jouw tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Doet mij een beetje denken aan 'ik wil het in de Formule 1 gaan maken, waar kan ik een snelle bolide huren. Ik kijk elke week de formule 1 op TV en heb er ook veel boeken over'.
Jos Verstappen (en vele andere) zijn ook gewoon begonnen met een Kart :)

De kunst is niet op technisch perfecte foto's te maken maar om jouw visie op fotografie over te brengen.
Al maak je je foto met een kant-en-klaar camera, als het verhaal wat je erbij hebt maar goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Met een simpele compactcamera ben je alleen wat meer beperkt in je creativiteit. Een dikke DSLR huren is ook onzin, want het draait niet om de kwaliteit van je camera. Zou zelf eens rondvragen in de familie/vrienden, met een Canon 350D met kitlens (of iets in die klasse, zijn er al zoveel van verkocht dat er vast iemand is die zoiets heeft) kun je de dingen die je in je kop hebt al prima verwezenlijken omdat je meer controle hebt over de camera. Een duurdere camera brengt weinig extra mogelijkheden als je er net mee bezig bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Laatst online: 11-03 23:22
je zou kunnen kijken voor een tweedehandsje canon 300d oid, ik maak er nog dagelijks foto's mee.
maar denk dat het voor je opdracht gaat om: visie, compositie, boodschap en gevoel.
dat kan ok prima met een compact.

tip: zet niets op de foto wat niet bijdraagt aan de boodschap of wat echt een ander doel heeft in de foto zoals kleur of compositie.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterker nog, een dikke DSLR zonder scene modes maakt het alleen maar moeilijker om een technische goede foto te maken.

Je wilt jezelf 3 dagen en 1500 foto's geven om 12 goede foto's te schieten. Tja, dat lijkt dan heel gemakkelijk, want je hoeft maar 1 op de 150 foto's "raak" te schieten.

Ik schiet tegenwoordig ongeveer 1 op 2 voor redelijke foto's, maar ik schiet nog steeds maar 1 op ~ 500-1000 voor de echt briljante foto's. Die foto's die zo goed zijn dat als ik daar een serie van 10 van had, ik zonder commentaar onmiddellijk op iedere kunstacademie zou worden toegelaten. Ik zou dus een serie van 5000-10.000 foto's nodig hebben.

Nu ja, laat ik het een beetje anders brengen. Ik heb de intentie niet om naar een kunstacademie te gaan, ik fotografeer voor de lol. Maar die academie kijkt niet alleen naar de foto's, die kijken vooral naar het verhaal.
Ik durf te wedden dat Henk als hij een beetje serieus aan de slag gaat, best 20 foto's kan maken waaruit er 10 geselecteerd kunnen worden die iemand gebruikt om een dergelijke academie binnen te wandelen. Echter dan moet het bij behorende verhaal natuurlijk wel kloppen.

Het gaat niet sec om de technische kwaliteit van je foto's. Die technische kwaliteit kunnen ze je op de academie wel leren. Het gaat om het verhaal en wat jij uit wilt drukken. Kortom, het gaat om het zwets verhaal. Daar ben ik niet goed in, maar mijn vrouw wel. Daarom kreeg mijn vrouw na haar eindexamen het verzoek om naar de AKI te gaan, maar daar had zij geen zin in.

Wat de TS hier van kan leren? Simpel: het gaat niet om je camera, het gaat om de foto en het blijft de fotograaf die de foto maakt, niet de camera. De camera geeft je mogelijkheden, maar een ingewikkelde (of een dikke camera) geeft vrijwel iedereen in eerste instantie te veel mogelijkheden.
Wat zou ik in jouw plaats doen? Kijken of ik een beetje een normale DSLR kan lenen van familie of een leuke compact met wat extra mogelijkheden kopen, zo eentje met ook wat handmatige standjes, zoals PSAM voor Nikon of Tv,Ts,P,M bij Canon.

n.b. Het bovenstaande advies heeft dus helemaal niets te maken met budget, maar gewoon met de inschatting van leercurve en realisme.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2009 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je persee een DSLR wilt gebruiken zou ik niet gaan huren voor 100 euro.
pricewatch: Canon EOS 1000D 18-55IS Voor onder de 400 euro heb je een hele mooie waar je jarenlang profijt van kunt hebben. Ik neem tenminste aan dat als zo'n opdracht als toelatingstest gebruikt wordt je later in je studie vergelijkbare dingen moet gaan doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En nog een tip: als je de foto denkt te hebben die je zoekt, maak dan meer foto's dan je direct nodig hebt. Je zult niet zien dat er wat bewegingsonscherpte oid inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou er van uitgaan dat de leden in de toelatingscommissie het niet kunnen interesseren wat voor een apparaat jij gebruikt om je foto's mee te maken. Nu is een telefooncamera niet echt ideaal om mee te werken, maar in dit geval kan ik me wel voorstellen dat het een passend middel is, aangezien jongeren hun leven vaak door de matige lens van een telefooncamera vastleggen.
sOid schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:55:

De leden in de toelatingscommissie hebben kennelijk gedacht dat je nog niet klaar bent voor de opleiding. Je moet stevig in je schoenen staan om te overleven op een kunstacademie. Het is geen kwestie van een trucje leren en dat nauwkeurig herhalen. Je wordt onafgebroken afgerekend op je creatieve prestaties. Mijn vriendin helpt al een paar jaar mee bij de toelating Graphic Design aan de HKU en ziet veel personen langskomen die er niet klaar voor zijn (bijv. opgegroeid in een veel te beschermde omgeving en daardoor een gebrek aan zelfreflectie), geen clue hebben (zwakke interpretatie van de toelatingsopdracht) of met een kansloze houding komen aanzetten (bijv. elfjestekenaars die enkel elfjes willen tekenen of mensen die op hun 24ste nog niks hebben bereikt en nog even een leuke invulling van hun leven gevonden denken te hebben). Het is net idols als ik haar mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Mijn antwoord als 4jaars imt'er:

Niet doen.
IMT gaat niet over je budget, niet over de duurste lens die je de mooiste plaatjes op levert, maar meer over wat jij doet en wat jij ziet.
Je kan wel een geweldige Eos Mark III kopen en vervolgens de meest rotte fotos schieten.

Waar de nadruk op ligt bij deze opdracht is jouw shot keuze. Wat vertel je, is het een verhaal, is het een sfeer, is het een chronologisch geheel, is het een abstracte weergave van -wat eerst een verhaal was-.
Bedenk dat je ook leuke dingen kan doen met de fotos zelf (in reallife, dus niet in photoshop).

Als je van iemand een leuke cybershot/ixus oid kan lenen is dat al voldoende. Als je die manual kan instellen en je krijgt er wat leuke dieptescherpte uit is dat ook goed (inzoomen, groot diafragma (klein getal) en neem een statief mee of verzin daar iets voor).

Wil je een verhaal vertellen, denk het eerst uit. Bekijk je locatie, tekenen het misschien al uit (topview als je btw niet goed kan tekenen) (<-- neem deze tekeningen ook vooral mee!!! al je schetsen, dummies enz!). Zorg dat alles duidelijk in je hoofd zit.
Dan maakt die fullframe vs extreme grain ook niet meer uit.
Misschien zijn die klote fotos van jouw camera juist wel geschikt voor je thema (ik denk aan avondje stappen (geënsceneerd) eindigend in de goot oid.)
sOid schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:55:

Mhh als mede toelatingscommissie lid weet ik dat dit niet waar is. Het afkraak gedeelte.
Wat wel is, is dat mensen van 16 jaar idd minder snel toegelaten worden.
Dit heeft niks met je fysieke leeftijd te maken maar meer met de mentale leeftijd en je kijk op de wereld/je eigen leven. Ik zeg hier niet mee dat jij mentaal geen 16 was op je 16e. Wat ik wel zeg is dat er een groot verschil zit tussen een boel aanmeldingen.
Zo kwam er 2 jaar terug een klein gastje, hij was helemaal flash gericht, wist eigenlijk niet wat hij wilde. Als hij niet werd aangenomen wilde hij gaan werken bij Hallmark om dan flash kaarten te maken. :?
Wij hebben deze jongen niet toegelaten, ookal zouden zijn technische skills wel goed zijn. De tips die wij hem hebben gegeven bij het formulier met de uitslag (schriftelijk) was om zichzelf meer te leren kennen. Een jaartje er tussen uit te gaan en te freewheelen, om zo 1 of 2 jaar later het weer te proberen.
Vergeet niet dat 70% denken, concept, samenwerking, openstaan voor andere invloeden enz is.
Dat weegt daarom ook zwaarder dan iemand die heel goed mooie plaatjes kan produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Femme schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:14:

[...]

De leden in de toelatingscommissie hebben kennelijk gedacht dat je nog niet klaar bent voor de opleiding. Je moet stevig in je schoenen staan om te overleven op een kunstacademie. Het is geen kwestie van een trucje leren en dat nauwkeurig herhalen. Je wordt onafgebroken afgerekend op je creatieve prestaties. Mijn vriendin helpt al een paar jaar mee bij de toelating Graphic Design aan de HKU en ziet veel personen langskomen die er niet klaar voor zijn (bijv. opgegroeid in een veel te beschermde omgeving en daardoor een gebrek aan zelfreflectie), geen clue hebben (zwakke interpretatie van de toelatingsopdracht) of met een kansloze houding komen aanzetten (bijv. elfjestekenaars die enkel elfjes willen tekenen of mensen die op hun 24ste nog niks hebben bereikt en nog even een leuke invulling van hun leven gevonden denken te hebben). Het is net idols als ik haar mag geloven.
Ik neem ze achteraf ook niets kwalijk ofzo, ik zeg alleen maar dat het een raar systeem is. Als je van de havo afkomt wil je een hbo-opleiding gaan doen in de richting die jij wilt. Als je als 16-jarige dan niet wordt toegelaten dan is dat natuurlijk vervelend, maar vervolgens weet je ook niet wat je dan wel wilt gaan doen. MBO is toch een heel ander niveau (no offence overigens).

Het is gewoon een vreemd systeem waarbij er een 'vooropleiding' zou moeten zijn om die mensen klaar te stomen. Dan weet je in die tijd meteen of je het wel leuk vindt e.d. Ik geloof dat er op de kunstacademies ook een vrij grote uitval is in het eerste jaar.

Mijn middelbare school had overigens wel een goede reputatie wat betreft het niveau van kunst: bijna iedereen werd toegelaten op kunstacademies. Mijn docenten vonden het ook raar dat ik niet werd toegelaten.
ixl85 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:23:
Mhh als mede toelatingscommissie lid weet ik dat dit niet waar is. Het afkraak gedeelte.
Wat wel is, is dat mensen van 16 jaar idd minder snel toegelaten worden.
Dit heeft niks met je fysieke leeftijd te maken maar meer met de mentale leeftijd en je kijk op de wereld/je eigen leven. Ik zeg hier niet mee dat jij mentaal geen 16 was op je 16e. Wat ik wel zeg is dat er een groot verschil zit tussen een boel aanmeldingen.
Zo kwam er 2 jaar terug een klein gastje, hij was helemaal flash gericht, wist eigenlijk niet wat hij wilde. Als hij niet werd aangenomen wilde hij gaan werken bij Hallmark om dan flash kaarten te maken. :?
Wij hebben deze jongen niet toegelaten, ookal zouden zijn technische skills wel goed zijn. De tips die wij hem hebben gegeven bij het formulier met de uitslag (schriftelijk) was om zichzelf meer te leren kennen. Een jaartje er tussen uit te gaan en te freewheelen, om zo 1 of 2 jaar later het weer te proberen.
Vergeet niet dat 70% denken, concept, samenwerking, openstaan voor andere invloeden enz is.
Dat weegt daarom ook zwaarder dan iemand die heel goed mooie plaatjes kan produceren.
Zie hierboven :)

Uiteindelijk vind ik het helemaal niet erg, want in fotografie en journalistiek heb ik meer lol (en dat terwijl ik vanaf m'n 8e al grafisch vormgever wilde worden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zandor schreef op maandag 09 februari 2009 @ 19:44:
je zou kunnen kijken voor een tweedehandsje canon 300d oid, ik maak er nog dagelijks foto's mee.
maar denk dat het voor je opdracht gaat om: visie, compositie, boodschap en gevoel.
dat kan ok prima met een compact.

tip: zet niets op de foto wat niet bijdraagt aan de boodschap of wat echt een ander doel heeft in de foto zoals kleur of compositie.
100 euro voor het huren van een camera vind ik erg veel geld. Als je in de toekomst verder wilt gaan met fotografie is het inderdaad misschien niet onverstandig om een goedkope tweedehands DSLR te kopen.

Bijvoorbeeld Canon EOS 300D met een tweedehands) kitlens voor ca. 40 euro.

Als je niet verder wilt met fotografie is het beter om in je omgeving te kijken of iemand een camera heeft (desnoods analoog).

Of dit verder noodzakelijk is voor je toelating of niet, wil ik in het midden houden. Houd er in ieder geval rekening mee dat je in een paar dagen tijd zonder voorkennis in de fotografie waarschijnlijk geen foto's over houdt die goed genoeg zijn om te presenteren.

Daarnaast zeg je dat je foto's wilt maken met een 'redelijke bokeh'. Ik denk niet dat je dat als doel moet stellen. Zeker niet als je nog niet eens weet wat je op de foto gaat zetten. Deze foto heb ik bijvoorbeeld op f/1.8 gemaakt, maar de meeste foto's maak ik op f/5.6 of met een nog kleinere lensopening. Maar dat is met een lens die ik pas jaren na de aanschaf van m'n eerste DSLR gekocht heb.
Een relevante vraag ik dus, heeft die Sony bijv een supersteile leercurve(als je in het achterhoofd houdt ik dat ik redelijk tot goed technisch onderlegd ben en apparatuur vaak snel onder de knie heb).
Die Sony heeft niet bepaald een supersteile leercurve ten opzichte van andere camera's. Sterker nog, het maakt niet uit wat voor camera je hebt, zo lang je in hoofdlijnen maar door hebt wat je diafragma, sluitertijd, ISO-waarde en zoom doet. En als je dat perfect snapt, betekent het nog niet dat je met een willekeurige camera goede foto's kan maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2009 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Bedankt voor de reacties iedereen!

Ik zie vaak voorbijkomen dat het natuurlijk niet gaat om apparatuur, en ik wil niet onbeschoft overkomen oid, maar ik heb wel vermeld dat ik me dat wel realiseer, al realiseerde ik het me op een verkeerde manier. Ik had de impressie dat esthetiek toch wel een [i]redelijk[i] deel zou vormen van de foto's, nu ben ik onder andere door jullie reacties tot de conclusie gekomen dat het toch maar een marginaal tot futiel iets is.
Toch wil ik er nog een nachtje over slapen, niet omdat ik nog steeds denk dat ik perse die mooie bokeh moet hebben(wat hoogstwaarschijnlijk echt niet lukt in 3 dagen), maar zodat ik wat meer flexibiliteit heb en (ik heb meer redenen maar ik kan ze niet zo goed verwoorden).
Waarschijnlijk zie ik er morgen al vanaf, maar ik weet maar nooit.

Maar okay!
Ik ben nu in mijn dummy ideeen aan 't krabbelen.

Nog tips qua compositie(anders dan de al gegeven(bedankt!)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe vaak ideeen op naar aanleiding van foto's gemaakt door anderen. Boeken kunnen een goede inspiratiebron zijn. Bijvoorbeeld de reeks van John Freeman. Er staan veel leuke foto's in (ook mindere), maar het geeft mij altijd wel een inspiratie om iets op een bepaalde manier op de foto te proberen te zetten. Soms blijkt dan terwijl je bezig bent dat een andere insteek veel leukere resultaten geeft.

Misschien is het niet eens een gek idee om met je cameratelefoon te beginnen met foto's maken (en dan geen snapshots, maar bewust overwogen en goed belichte foto's). Zoek eens een voorwerp in huis op, gooi een wit laken over de tafel, zet er een (of een paar) bureaulampjes bij en ga eens proberen of je een interessante foto kan maken (en posten). De kwaliteit zal waarschijnlijk belabberd zijn, maar daar gaat het op dat moment niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je geeft al aan geen ervaring te hebben met fotografie. Zoals ik de toelatingsopdrachten uitleg is het hier totaal onbelangrijk welke apparatuur je gebruikt om de opdracht te maken. Alle opdrachten dienen om ze een blik te gunnen in jouw creatieve geest, en te kunnen beoordelen of jij (in eerste instantie) gemotiveerd bent om toegelaten te worden. Aangezien je 4 pittige opdrachten moet uitvoeren in ong. 1 maand tijd, kan je waarschijnlijk niet de tijd investeren die nodig is om met SLR apparatuur goede foto's te maken.

De toelatingscommissie zal er geen moeite mee hebben als de foto's met je telefoon zijn gemaakt, zolang ze in je serie maar kunnen zien dat je creatief en gemotiveerd bezig bent geweest, binnen het gestelde kader. Ik kan me ook voorstellen dat de commissie minder zal letten op dingen als scherpte, kleur, contrast, gebruikte scherptediepte e.d. Het is namelijk geen puur fotografische opleiding. Het gaat om het geheel.

Als ik de opdracht zou moeten doen, en geen ervaring had met fotografie, zou ik een simpele point en shoot gebruiken (een oude Polaroid camera lijkt me uiterst geschikt).

Concentreer je op wat je wilt vertellen. Ga naar je sportclub of vrijetijdsbesteding op een dag dat je er anders nooit komt. Neem pen en papier mee, en ga daar kijken alsof je er nog nooit bent geweest. Schrijf de dingen op die je opvallen. Ga met die info een idee uitwerken.

Wat je ook besluit te doen, veel success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:56: maar het geeft mij altijd wel een inspiratie om iets op een bepaalde manier op de foto te proberen te zetten.
die boeken geven nou niet bepaald de inspiratie benodigd voor toelating bij een kunstacademie :X

verder kijkt de toelatingscommissie wel door het verhullen van matige fotografie door technische truckjes. de TS'er kan naar mijn idee die DSLR beter vergeten. steek je energie in een goed verhaal/concept en knal die foto's gewoon met je telefoon of leen desnoods een compact van een vriend ofzo...
sOid schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:01:
[...]
Uiteindelijk vind ik het helemaal niet erg, want in fotografie en journalistiek heb ik meer lol (en dat terwijl ik vanaf m'n 8e al grafisch vormgever wilde worden...)
hadden ze het misschien toch goed gezien bij de toelatingscommissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lateef schreef op maandag 09 februari 2009 @ 22:23:
[...]

die boeken geven nou niet bepaald de inspiratie benodigd voor toelating bij een kunstacademie :X
Geef dan eens een bron die daar wel inspiratie voor geeft. Ik zie iemand die 0,0 praktijkervaring heeft in fotografie nog niet foto's maken zoals ze bijvoorbeeld in de Snoecks voorbij komen. De TS vraagt naar tips en ideeen. Als je bij het begin moet beginnen, dan is dat wel degelijk een bron van inspiratie. Een hogere opstap geeft alleen maar meer kans op falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
het gaat bij zo'n toelating om inhoud, niet om techniek. de boeken van freeman zijn puur op techniek gericht en in de techniek moet je je inspiratie dus echt niet zoeken.

voor inspiratie zou je kunnen kijken goede modebladen, kunstmagazines, qua fotografie eventueel de GUP, maar ik denk dat je iemand die nog een maandje voor zijn toelating heeft, niet echt op inspiratiebronnen hoeft te wijzen, die zijn als het goed is allang bekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
lateef schreef op maandag 09 februari 2009 @ 22:23:
[...]

hadden ze het misschien toch goed gezien bij de toelatingscommissie.
Ik denk niet dat ze dit toen al konden zien eigenlijk, maar dat maakt niet uit verder.

@ TS:
Omdat je zo blijft doorgaan over die bokeh: ze weten daar ook heus wel dat een mooie bokeh en kleine dof simpelweg het resultaat is van een groot diafragma kiezen. Foto's zien er daardoor vaak wel interessanter uit voor leken, maar dat maakt je foto's niet ineens veel beter ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Idd techniek is een hulpmiddel, geen doel. Je doel is om een sterk beeld/sfeer/verhaal te schetsen in de serie foto's waarom gevraagd wordt.

Welk beeld wil je neerzetten, welke beweging of emotie ben je nar op zoek, waar ga je dit zoeken (omgeving), welk tijdstip, enz. enz.enz. Pas op het allerlaatst komen technische aspecten aan bod.

Net muziek maken waar vaak ook niet verder als technische aspecten (bereik, volume, snelheid enz.) wordt gekeken. (dingen als richting, klank, sfeer/emotie, context en beweging vind ik in muziek maken veel belangrijker)

[ Voor 47% gewijzigd door martijn_tje op 09-02-2009 23:21 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sOid schreef op maandag 09 februari 2009 @ 23:10:
[...]
@ TS:
Omdat je zo blijft doorgaan over die bokeh: ze weten daar ook heus wel dat een mooie bokeh en kleine dof simpelweg het resultaat is van een groot diafragma kiezen. Foto's zien er daardoor vaak wel interessanter uit voor leken, maar dat maakt je foto's niet ineens veel beter ofzo.
Een mooie of lelijke bokeh wordt niet bepaalt door een groot diafragma. De bokeh van de Canon 50mm 1.8 wordt over het algemeen niet echt mooi genoemd, ook al stop je 'm af op f4. De bokeh is een eigenschap van de lens.

On topic,
De TSer wil niet toegelaten worden op een puur fotogrfische opleiding. Als ze die details belangrijk vinden, zullen ze daar heus wel 1 of een paar lessen aan besteden, maar ik geloof niet dat ze dat bij de toelating laten meewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het eens met de meeste reacties tot nu toe. Koop gewoon een goeie P&S of 1000D. Als je aangenomen wordt op basis van foto's neem ik aan dat je ook wel het een ander wilt/moet gaan fotograferen in de toekomst, dus da's een veel betere investering lijkt me :) Daarnaast heb je als je alleen een 50mm lens hebt jezelf meteen al limitaties opgelegd, terwijl dat waarschijnlijk niet is wat je wilt. Dus een P&S of goedkope SLR met zoomlens is dan een stuk handiger.

Verder kan je er echt van uit gaan dat ze bij je toelating heel weinig interesse hebben in een mooie bokeh, want die kan je gewoon kopen. Ga gewoon zo snel mogelijk zelf een camera kopen en die overal mee naartoe nemen, daar heb je veel meer aan (ook om je juist te ontwikkelen om aangenomen te worden).

Bij een kunstacademie zijn ze volgens mij naar meer op zoek dan alleen technische kennis en een oog voor esthetiek. Ze verwachten dat je de behoefte hebt om je met een bepaald medium te uiten, je ideeën wilt overbrengen en een verhaal te vertellen hebt. Meestal zijn ze ook niet alleen op zoek naar foto's, je maakt waarschijnlijk een stuk meer kans als je ook schetsen en tot nu toe gemaakt werk meeneemt, dat hoeven niet per se foto's te zijn :)

Dus blijf vooral die dummy vol tekenen/schrijven/plakken, en bedenk wat voor werk je wil maken en op wat voor ideeën dat werk gebaseerd is. Koop een stapel tijdschriften (Zoo, Distill, Blend, etc) en knip uit wat je mooi vindt. Dan bedenk je waarom je bepaalde dingen interessant vindt en bedenk hoe je zelf zo'n idee vorm wil geven. Dan maak je wat meer kans bij je toelating :)

Succes!

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2009 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Als IMT'er moet je Stash kijken (staan ook veel 3d dingen op).
Maar dit is wel de top (iedere maand een DVD+mag, de dvds zijn wel ergens te vinden)
http://www.stashmedia.tv/

Verder is Motionographer super goed. Iedere dag werk, info, enz enz van de vetste imt-achtige dingen en bedrijven.
http://motionographer.com/

Natuurlijk vind niet iedere imt'er dit vet (smaak... :)) maar ik zou ze eens bij houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
sOid schreef op maandag 09 februari 2009 @ 23:10:
[...]

Ik denk niet dat ze dit toen al konden zien eigenlijk, maar dat maakt niet uit verder.
mijn opmerking was met een kwinkslag, echter je kritiek op het toelatingssysteem is naar mijn idee niet geheel terecht. kinderen van 16-17 zijn gewoon zelden klaar voor een kunstacademie. het probleem zit hem naar mijn idee meer in het nederlands onderwijssysteem; een kunstacademie is een HBO opleiding, dus is een HAVO diploma voldoende, maar in de praktijk blijkt te vaak dat dat niet voldoende is. gelukkig zit er nog een toelatingscommissie tussen, die niet alleen naar je aanleg en je kwaliteiten kijkt, maar ook naar je levenshouding. dat laatste is namelijk ook van groot belang hoe je een academie door zult komen. en die houding is voor 16/17-jarigen vaak gewoon niet toereikend voor een kunstacademie. één of meerdere tussenjaren zijn naar mijn idee helemaal niet zo slecht, probleem kan dan echter wel zijn dat je niet weet wat. er zijn echter wel opleidingen die soort tussenjaren aanbieden. wat betreft die levenshouding denk ik dat topicstarter zijn kansen om toegelaten te worden toch wat overschat, gezien zijn berichten in dit topic.
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 23:46:
Als je aangenomen wordt op basis van foto's neem ik aan dat je ook wel het een ander wilt/moet gaan fotograferen in de toekomst, dus da's een veel betere investering lijkt me :)
ik denk dat het bij de opleiding die de topicstarter wilt doen wel mee valt. die foto-opdracht is waarschijnlijk ook niet bedoeld om te laten zien hoe goed hij kan fotograferen, maar om te laten zien dat hij een verhaal kan vertellen. dat lijkt me namelijk veel belangrijker bij die opleiding en fotografie kan daar een relatief eenvoudig middel voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 23:24:
[...]

Een mooie of lelijke bokeh wordt niet bepaalt door een groot diafragma. De bokeh van de Canon 50mm 1.8 wordt over het algemeen niet echt mooi genoemd, ook al stop je 'm af op f4. De bokeh is een eigenschap van de lens.

On topic,
De TSer wil niet toegelaten worden op een puur fotogrfische opleiding. Als ze die details belangrijk vinden, zullen ze daar heus wel 1 of een paar lessen aan besteden, maar ik geloof niet dat ze dat bij de toelating laten meewegen.
Oeps, heb het indd wat krom geformuleerd. Excuses. Hierbij een correctie: Ik weet dat de kwaliteit van bokeh niet bepaald wordt door het diafragma, maar de hoeveelheid wel, alsmede de dof.

Als je een foto van een bloem op 1 meter afstand met een 50mm op 1.4 maakt is echt wel anders dan wanneer je dit op f11 doet. Op f11 heb je een stuk grotere scherptediepte waardoor je minder bokeh hebt.
lateef schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 00:09:
[...]

mijn opmerking was met een kwinkslag, echter je kritiek op het toelatingssysteem is naar mijn idee niet geheel terecht. kinderen van 16-17 zijn gewoon zelden klaar voor een kunstacademie. het probleem zit hem naar mijn idee meer in het nederlands onderwijssysteem; een kunstacademie is een HBO opleiding, dus is een HAVO diploma voldoende, maar in de praktijk blijkt te vaak dat dat niet voldoende is. gelukkig zit er nog een toelatingscommissie tussen, die niet alleen naar je aanleg en je kwaliteiten kijkt, maar ook naar je levenshouding. dat laatste is namelijk ook van groot belang hoe je een academie door zult komen. en die houding is voor 16/17-jarigen vaak gewoon niet toereikend voor een kunstacademie. één of meerdere tussenjaren zijn naar mijn idee helemaal niet zo slecht, probleem kan dan echter wel zijn dat je niet weet wat. er zijn echter wel opleidingen die soort tussenjaren aanbieden. wat betreft die levenshouding denk ik dat topicstarter zijn kansen om toegelaten te worden toch wat overschat, gezien zijn berichten in dit topic.
Ahh oke :) Dan kunnen we elkaar de handen schudden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ik waardeer jullie input heel erg, maar lees aub een paar posts voordat je op reply drukt, ik heb na 20 posts echt wel door dat techniek totaal niet belangerijk is.
Ik heb aangegeven dat ik de aanschaf(ok eerst was het huur, maar 350 voor een kit is altijd leuk) eventueel nog steeds overweeg uit persoonlijke redenen, NIET specifiek voor de opdracht.

En nee ik overschat mijn kansen absoluut niet, je moest eens weten hoeveel ik aan mezelf twijfel op dit moment, terwijl ik mezelf normaal toch echt hartstikke zelfverzekerd vind.
En bovendien bevat de toelatingsopdracht nog meer dan alleen wat foto's maken.

En nogmaals bedankt aan diegenen die tips hebben gegeven om tot een goed concept/verhaal te komen.

Dus nogmaals:

Ik heb nu na 20 posts erover echt wel door dat techniek niet belangrijk is.
Maar ik waardeer de moeite toch heel erg ;)

Stash mag ziet er erg interessant uit, maar $221 dollar voor een jaarabbo is toch wel erg veel...
Motionographer ken ik ja, hele mooie site, dit zijn ook nog enkele goede:

http://www.dv.com/
http://www.studiodaily.com/main/
http://fxphd.com/
http://filmmakeriq.com/

[ Voor 14% gewijzigd door Sefyu op 10-02-2009 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sOid schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 00:14:

Oeps, heb het indd wat krom geformuleerd. Excuses. Hierbij een correctie: Ik weet dat de kwaliteit van bokeh niet bepaald wordt door het diafragma, maar de hoeveelheid wel, alsmede de dof.

Als je een foto van een bloem op 1 meter afstand met een 50mm op 1.4 maakt is echt wel anders dan wanneer je dit op f11 doet. Op f11 heb je een stuk grotere scherptediepte waardoor je minder bokeh hebt.
'T was ook niet zozeer op jouw gericht, maar meer voor de TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 00:29:
[...]

'T was ook niet zozeer op jouw gericht, maar meer voor de TS :)
Mijn uitleg ook :)

@ TS, veel succes in ieder geval en laat het ons weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad Sefyu, success met je opdrachten. Hopelijk kom je erdoor, en is de opleiding wat je ervan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ik hoop het ook, want ik heb geen back-up plan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-07 11:03
Sefyu schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 00:40:
Ik hoop het ook, want ik heb geen back-up plan!
Werken en reizen, zo krijg je levenservaring :) Heb ik zelf ook gedaan en of ik veel wijzer ben weet ik niet, maar het heeft me zeker meer ontwikkeld, en het was gewoon hartstikke leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
yootje schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 01:21:
[...]

Werken en reizen, zo krijg je levenservaring :) Heb ik zelf ook gedaan en of ik veel wijzer ben weet ik niet, maar het heeft me zeker meer ontwikkeld, en het was gewoon hartstikke leuk :)
En vergeet niet: lezen lezen lezen. Zowel goede romans als (technische) fotoboeken, kunst etc. Tentoonstellingen bezoeken is imo ook belangrijk voor het ontwikkelen van je eigen visie.
Pagina: 1