• corné
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik zoek een soort 3d model viewer met een api waar ik tegen aan kan programmeren, bijvoorbeeld een bepaald object transleren of roteren. http://vr4max.com/ doet wat ik wil, maar dat is voor mij een beetje duur :)

Weten jullie misschien andere (gratis) 3d model viewers die deze functionaliteit bieden? Mijn 3d modellen zijn in Inventor11 gemaakt, maar het maakt nog niet echt uit welke filetypes de viewer accepteert.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Met Flash en Papervision3d kun je al snel een (.DAE) 3d model inladen en laten roteren etc. Kun je het ook meteen online zetten. Beetje flash kennis is wel vereist.

Hier staat ook nog een kant en klare viewer zie ik, die kan misschien nog wel meer formaten aan dan alleen .DAE. Misschien heb je er wat aan. :)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• corné
Ik heb nog niet naar Papervision3d gekeken, maar flash is niet echt de oplossing, want het moet vanuit een c++ applicatie bestuurt worden. Ik bedoel met bijvoorbeeld roteren ook het kunnen roteren van een bepaalde node in het 3d model. Of dat ik vanuit c++ een cube over zijn X as van 0 naar 50 kan transleren.

[ Voor 5% gewijzigd door corné op 09-02-2009 17:42 ]

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

Dark GDK?

-- All science is either physics or stamp collecting

• corné
Een game engine is een beetje overkill denk ik. Ik wil ook niet echt opengl gaan programmeren e.d. maar eigenlijk gewoon m'n model kunnen openen in een viewer en op een makkelijke manier manipuleren.

Het mooie van VR4Max is dat je alle objecten een tagname kan meegeven in je model en dan vanuit je c++ applicatie zoiets als het volgende kan doen (pseudocode):
C++:
1
getNodeByTagName("arm").rotateX(90);

Waardoor de node met de tag "arm" dus 90 graden wordt gedraaid over z'n X as en alle onderliggende nodes in de hiërarchie ook worden meegedraaid.