• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Dit is wellicht een vreemde vraag, maar voordat ik de zaag in mijn heatsink zet toch maar even informeren.

Ik heb een Thermalright HR-01X Heatsink gekocht maar deze blijkt net een centimeter te hoog te zijn. Kan ik hier zonder problemen een stukje afzagen (van de bovenkant dus) of zit er in die "buisjes" vloeistof?
Die zijn aan de bovenkant dichtgesoldeerd, is het veilig om daar in te zagen?

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 20:14

wowi

Nee die kun je niet afzagen daar zit vloeistof in die verdampt en condenseert, dan is je koelprestatie van je koeler naar de haaien.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Zoals al gezegt, in heatpipers kun je niet zagen. Er zit een vacuum in en die gaat dan verloren. Door de verhoogde luchtdruk gaat het kookpunt van de aanwezige vloeistof (meestal water) omhoog en dus werk ie niet meer ;)

• MarchelV
Dat is jammmer... Dan heb ik dus een mooie heatsink, nieuw in doos. Maarja... staat best leuk in de vensterbank :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MarchelV schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:36:
Dat is jammmer... Dan heb ik dus een mooie heatsink, nieuw in doos. Maarja... staat best leuk in de vensterbank :)
Misschien kan je de heatpipes wel om buigen. Er is alleen een kans dat ze dan kapot gaan en de vloeistof er uit komt. Als dat gebeurt heb je zoals hier boven gezegt wordt niets meer aan de koeler.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

PilatuS schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:39:
[...]

Misschien kan je de heatpipes wel om buigen. Er is alleen een kans dat ze dan kapot gaan en de vloeistof er uit komt. Als dat gebeurt heb je zoals hier boven gezegt wordt niets meer aan de koeler.
Zo aan het einde van de heatpipes breken waarschijnlijk de solderingen door het buigen en dus gaan de heatpipes lek. Ik zou het er niet op wagen in ieder geval, ook omdat de heatpipes niet te herstellen zijn.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
jdm8 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:49:
[...]

Zo aan het einde van de heatpipes breken waarschijnlijk de solderingen door het buigen en dus gaan de heatpipes lek. Ik zou het er niet op wagen in ieder geval, ook omdat de heatpipes niet te herstellen zijn.
Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in ja.

Het hangt denk ik ook wel af van hoe de heatpipe precies gemaakt is. Bij de ene zal het denk ik beter gaan dan bij de andere. En dan heeft dan idd te maken met hoe het gesoldeerd is.

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09-2025
Accuraat meten of iets past voordat je het aanschaft is nog steeds een kunst, ik heb het zelf pas ook gehad, heb toen een rubberen hamer gepakt en mijn kast subtiel een paar mm uitgedeukt, en toen paste die wel :P
Bij mij waren het maar een paar (pak 'm beet 4-6) mm, en dat werkte perfect, merk er ook niets van, kast staat onder een bureau :P
Als je meer dan een paar mm nodig heeft hebt kan je de zaag in je kast zetten, gaatje maken, wie weet staat het nog wel stoer ook :P of je kan hem iets rigoreuzer aanpakken en gewoon harder meppen met die rubberen hamer..

En ja, anders hebben we altijd de wet van kopen op afstand nog, toch? (of tweakers aanbod sectie ;) )

succes ermee!

• MarchelV
't gaat om een dell precision 490. Retesnel maar een elende om daar een passende koeler in te krijgen.

Nouja, heb MNM computers een mailtje gestuurd met de vraag of er een omruilmogelijkheid bestaat.

• MarchelV
Net een mailtje van MNM gekregen, ik kan hem zonder problemen terugsturen. Goede service! (maar ik heb nog steeds geen koeler)

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-01 09:48
In de kast zagen? Nieuwe kast?

Of is dat echt zo achtelijk als het klinkt?

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 17:11
necessaryevil schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 00:31:
In de kast zagen? Nieuwe kast?

Of is dat echt zo achtelijk als het klinkt?
Dat klinkt niet achterlijk, is ook mijn idee een beetje.
Maargoed het is natuurlijk aan de TS of die zichzelf voldoende vertrouwd om de kast om te wisselen. Tis nogal een klus als er een beetje hardware inzit. Wel het voordeel dat je meteen alles even kunt schoonmaken en je kunt zelf kiezen welke systeem kast eromheen komt te zitten.

Mocht de TS zich niet vertrouwd genoeg voelen is der natuurlijk altijd een mogelijkheid om op zoek te gaan naar een lokale computer boer die ook zelf systemen bouwt en te vragen of zij het tegen vergoeding kunnen doen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij is aan de buitenkant aan de kast zagen echt een laatste optie wanneer er geen enkel alternatief voorhanden is. Ik zie het al voor me, met een dremel een rechthoek uit de kast zagen waar dan een heatsink/heatpipe door naar buiten komt :D

Ik heb het zelf overigens wel eens gedaan met een mini-atx kastje waar de ruimte rondom de cpu niet voldoende hoogte had vanwege een constructiebalk. Daar is de slijptol in gegaan en daarna had ik ineens wel ruimte voor een Arctic Freezer 7 Pro O-)
Maar goed, dat was intern en daar was aan de buitenkant dus niks van te zien.

[ Voor 45% gewijzigd door spone op 20-02-2009 00:47 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Pagina: 1