Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen bij zelf assembleren nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

• SebasKoot
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-11 22:32
Ik heb een nieuwe computer gekocht in losse onderdelen en zelf in elkaar gezet.

Tijdens het assembleren deden zich twee problemen voor.
  1. De grafische kaart is nogal groot. Ik plaatste deze eerst in het bovenste PCIe slot. Omdat de kaart zo dik is blokkeerde hij de onderliggende twee PCI poorten waardoor ik de wifikaart niet kon aansluiten.
    Ik kon de kaart wel naar het onderste slot verplaatsen maar dan blazen de fans tegen de bodemplaat met een afstand van 3 mm. Niet goed denk ik. Wat ik ook kan doen is de netwerkkaart vervangen door een USB variant maar ik heb liever een antenne want het accespoint zit nogal ver en een goed bereik is belangrijk.
  2. Voor het installeren van de koeler moest ik de washer/cpu frame eraf halen en de backplate verwisselen voor de nieuwe. Daarna de washer weer vastschroeven. Ik kreeg deze niet goed vast maar op de handleiding van de koeler stond dat het wel goed vast moest. Een van de schroeven draaide ik kapot. Dit leek in eerste instantie niets uit te maken. Maar toen ik de CPU erin deed kwam de hoek met de kapotte schroef omhoog zetten, van de printplaat af. De CPU blijf nog wel stevig contact maken met de socket dus dat zal niet zo erg zijn. Maar dan het geheel van de printplaat af staat baart me zorgen. Kan dit problemen opleveren? Ik ben bang als ik het mobo terugbreng (binnen 8 dagen) dat ik het zelf mag lappen.
Noemenswaardige onderdelen:

kast

Apevia X-Plorer Metal Case, Black/Red, NoPSU

cpu koeler

Scythe Mugen 2 5xHeatpipe CPU Cooler,S1366/775/AM2

mobo

Asus P6T Deluxe, S1366, X58, 6xDDR3, PCIe, ATX

grafische kaart

Asus EAH4870X2 HDTI 2x1GB, 2xDVI, PCIe

wlan kaart

Linksys WMP300N Wireless-N Adapter, PCI

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat is je vraag bij punt 1? Het is gewoon zoals het is. Je kan b.v. een kleinere videokaart aanschaffen, of een moederbord met meer pci sloten o.i.d.

Verwijderd

Ik snap je hele 2e punt eigenlijk niet...
Heb je de koeler nu niet goed op de processor vast zitten of heb je een probleem met het vastzetten van de processor?

Heb trouwens al geprobeerd te computer op te starten?

• SebasKoot
Sorry voor de onduidelijkheid.
Bij punt 1 bedoel ik dat er twee mogelijke oplossingen zijn.
Een nieuw moederbord, maar hier kies ik liever niet voor want die oude kan ik denk ik niet kosteloos omruilen (zie punt 2).
Of een USB wifi adapter maar daar kan ik geen goed bereik mee krijgen vrees ik. Ik weet dus niet wat de beste oplossing is voor dit probleem, misschien zien jullie meer oplossingen hiervoor. Het klopt toch 3 mm te weinig airflow voor de videokaart geeft?

Bij punt 2 :
Voordat ik de koeler op de CPU zette zag ik dat de washer ( zo heet dat frame toch dat de CPU omlaag drukt) met 1 hoek omhoog stak. Er kwam dus speling tussen dat frame en de printplaat. Maar de CPU heeft wel gewoon contact met de socket. Nu het koelblok erop zit staat is het probleem er nog steeds maar ik weet niet of dit problemen kan veroorzaken voor de koeling van de CPU. Hoe denken jullie hierover?

De computer heb ik aangezet en hij draaide wel.
Ik heb er nog geen besturingssysteem op gezet.

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:41
Voor de usb wifi adapter kan een usb verlengkabel een oplossing zijn. Het kan aanmerkelijk in bereik schelen als deze niet direct achter de metalen computerkast zit.

Punt 2 is denk ik alleen goed te beoordelen als je foto's post.

PV Output

• SebasKoot
foto's ga ik maken, die heb ik vrijdag dan.

Ik sprak met een medewerker van de technische dienst van de winkel waar ik het kocht (Informatique).
Hij vertelde me dat de Linksys WUSB600N Dual Band Wireless-N Adapter, USB praktisch evenveel bereik heeft als de netwerkkaart die ik nu heb. Als ik hiervoor kies zou dit het ruimte probleem (1) oplossen.

Over probleem twee zei hij dat dit waarschijnlijk niet zo'n probleem zal zijn. Als de pc draait even een goede CPU benchmark er overheen halen. Welke zou ik daarvoor moeten kiezen in mijn geval?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

daarbij, ik heb wifi usb dingen gehad die beter bereik hadden dan mn wifi pci kaart (met externe antenne) dus usb versus pci zegt sowiso niet veel..

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 20:06
Naar mijn mening is die hoek die omhoog komt niet lekker hoor.
Dit zou kunnen betekenen dat je koeler niet met evenredige druk op je CPU drukt, je moet tenslotte die cooler niet voor niets kruiselings vastschroeven.....toch?

Misschien kan je dmv een boutje en moertje die kapot gedraaide schoef vervangen.
Ik zou mijn dure spul niet aan durven zetten als het niet 100% goed gemonteerd zit, maar ja, dat is mijn mening ;-)

• SebasKoot
daar zit wel wat in
maar als ik die schroef wil vervangen dan moet ik het hele framepje vervangen want die schroeven zitten erin vast. Ik ga er vrijdag nog even goed naar kijken.
Het is inderdaad niet verstandig om risico te lopen hiermee. Ik hoorde van die technische dienst dat ASUS geen onderdelen los uitgeeft maar alleen de mobo's naar de reparatie afdeling in Tjechie stuurt.
Daar heb ik niet zo'n zin in. Als vrijdag nou blijkt dat ik toch iets aan moet doen dan vervang ik liever zelf een onderdeel (dat is of het schroefje of het hele frame) maar waar haal ik die onderdelen los?

@AlexanderB: gelukkig dan heb ik hier wel vertrouwen in

• good4u
Ik heb net even op de Scythe site de manual bekeken en het lijkt mij dat je die schroeven wel zou kunnen vervangen.
OK...ik heb geen Intel dus weet het niet zeker natuurlijk he..
Eventueel zou je de vaste kapotte schroef af kunnen zagen en dan daar een passend boutje/moertje plaatsen.
Succes ermee, ik hoop dat je het weer goed krijgt.

BTW, in de manual staat idd dat het vast moet, maar ook "do NOT overtighten the screws as this may damage your motherboard"!

• SebasKoot
Dat is inderdaad wat ik ook gelezen heb. Maar die backplate van Scythe die de standaard backplate moet vervangen heeft een kussentje. Ik weet niet of dat ermee te maken heeft maar ik kreeg het frame dus niet vast. Ik dacht zolang er nog speling is is het ook niet overtightend, toch? niet dus. Krak.

Maar let op; het framepje (ik weet niet hoe het heet, Scythe noemt het een washer, het is dat raampje met klepje en hendeltje dat de CPU in de socket houdt) dat moet niet vervangen worden. Het enige wat ik bij de Scythe koeler kreeg is een andere backplate. Dat frameptje met die schroeven die erin vast zitten is nog van ASUS.
Ik sprak gister weer met de TD van informatique. Daar legde ik het nogmaals uit. Die frames hebben ze niet liggen achter. Volgens hen zijn er twee opties.
  1. Ik stuur hem naar Tjechie en ik betaal de kosten en ben hem een maand kwijt.
  2. Ik zoek op markplaats een vergelijkbaar moederbord dat bv defect is, en haal daar het framepje af
Als ik de schroeven wil vervangen, kan dat dan met iedere willekeurige schroef. Ik begrijp dat ik met diameter en lengte rekening moet houden maar moeten die schroeven niet van aluminium zijn oid, of hitte bestendig. Weet iemand dit?

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:22

aap

SebasKoot schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 08:55:
Als ik de schroeven wil vervangen, kan dat dan met iedere willekeurige schroef. Ik begrijp dat ik met diameter en lengte rekening moet houden maar moeten die schroeven niet van aluminium zijn oid, of hitte bestendig. Weet iemand dit?
Een gewone stalen schroef van de bouwmarkt kan heus wel tegen die temperatuur in je PC. Ik denk overigens dat je je best zal moeten doen om aluminium schroeven te vinden, aangezien aluminium niet bepaald een sterk metaal is (wordt vooral toegpast vanwege zijn lage gewicht, zeker niet vanwege zijn gunstige sterkte of thermische eigenscappen).

• good4u
Ik denk niet dat je makkelijk een defect 1366 mobo zult vinden voor weinig, dus opsturen of zelf knutselen lijkt mij realistischer.

Het materiaal van de bout maakt niet uit hoor, zorg alleen dat die bout niet te lang of te dik is.
Mocht je aan de gang gaan met dat retentionframe, zorg dan wel dat hij eerst van het mobo af is.
Zo loop je minder kans dat je andere dingen beschadigd.

Edit] Een washer is een ringetje.

[ Voor 4% gewijzigd door good4u op 11-02-2009 11:32 ]

Pagina: 1