Van Z-5500 naar receiver en speakers voor €750?

Pagina: 1
Acties:

• mark235
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-04-2024
Sinds een jaar kijk ik films op een TW700 projector mbv een htpc met Audigy 2 geluidskaart en de Z-5500 speakerset van Logitech. Nu wil ik graag het geluid van mijn HT een upgrade geven. Stemmen en spraak worden niet echt duidelijk geprojecteerd door mijn Z-5500 speakers, dus ik zoek een mooie upgrade bij een budget van ongeveer 750 euro. 2e hands aankopen sta ik wel voor open. Ik ben alleen in analoog geluid geïnteresseerd, aangezien ik met mijn beamer van ReClock afhankelijk ben voor judder vrije videoweergave, en Reclock niet lekker met geluid via S/PDIF om kan gaan.

Ik had zelf (een combi van) de volgende opties in gedachten en hoor graag welke config het beste resultaat gaat geven.

Nieuwe geluidskaart
De Audigy 2 is een wat oudere kaart, en de nieuwere geluidskaarten geven (volgens meerdere online reviews) beduidend beter geluid via analoog. De Asus Xonar D2X of Onkyo SE-200 PCI LE lijken me mooie kaarten met redelijke DAC’s en OPAMPS, en dus redelijke prestaties via de analoge uitgangen.

Nieuwe PC speakerset
Wanneer je PC speakersets zoekt die beter zijn dan de Z-5500 kom je online niet echt veel tegen. Ik heb verschillende Teufel topics erop nagelezen, en het is duidelijk dat de Teufel Concept series een goede Z-5500 vervanger is, maar ik betwijfel of het verschil in kwaliteit echt de moeite waard is. Over vergelijkingen van de Z-5500 met de nieuwe €500 Teufel Motiv 5.1 set lees ik niet zoveel. Is dit setje 2x meer kwaliteit dan de Z-5500, of alleen maar 2x meer boem boem? Of zijn er nog andere setjes, welke ik over het hoofd zie?

Receiver en speakers
Aangezien ik in mijn huidige setup niet de rear speakers van mijn Z-5500 speakerset gebruik vind ik het niet erg om bij deze upgrade (voorlopig) de rear speakers achterwege te laten. Ook de afwezigheid van een subwoofer kan ik voorlopig wel mee leven.

Waar ik wel mee zit is dat ik bij het aansluiten van een budget receiver (bijv. de Onkyo TX-SR506) op de geluidskaart verloop stukjes van 3.5 MM jack naar RCA moet gebruiken.
Ga ik hier kwaliteit verliezen wanneer ik goede kabels gebruik, zoals bijvoorbeeld deze Monster kabel? http://www.kabeltje.com/a...er-jacktulp-c-54_171.html
De enige manier om dergelijke verloopjes te omzeilen is om voor €300 de nieuwe, door driver issues geplaagde Asus HDAV 1.3 Deluxe geluidskaart te kopen, welke een daughter card heeft met RCA aansluitingen. Is dit, ook met het oog op mijn budget, de moeite waard of moet ik lekker verloopstukjes gebruiken icm met een Xonar D2X?

Zuilen plaatsen wordt lastig, dus voor de speakers ben ik op boekenplank modellen aangewezen. Ik dacht zelf aan een setje Q acoustics 1020i als front speakers met de bijpassende 1000ci als centre speaker, of anders een set Wharfedale diamonds.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb voor mijn oma een HT samengesteld van een Onkyo 606 met 2x KEF iQ30 speakers*. Klinkt super vind ik en heeft me 690 euro gekost. Neem dan een geluidskaart met een digitale uitgang en je bent gesteld :)

Ik zou hoe dan ook voor gaan voor een stel kwaliteit boekplankjes als zuilen echt niet mogelijk zijn :)
Ik heb liever zuilen omdat het oog ook wat wilt :P

*Geniale opmerking van mijn tante: Ik hoor nu dingen die ik nooit eerder heb gehoord 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door Chevy454 op 09-02-2009 19:46 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:15
mark235 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 12:54:
...

De enige manier om dergelijke verloopjes te omzeilen is om voor €300 de nieuwe, door driver issues geplaagde Asus HDAV 1.3 Deluxe geluidskaart te kopen, welke een daughter card heeft met RCA aansluitingen. Is dit, ook met het oog op mijn budget, de moeite waard of moet ik lekker verloopstukjes gebruiken icm met een Xonar D2X?
Hier is de directe concurrent van de Asus HDAV 1.3 Deluxe is de Auzen X-Fi HomeTheater HD.

Deze heeft OOK de analoge aansluitingen zoals de Asus, maar zonder de meerprijs.

• mark235
Chevy454 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 19:44:
Neem dan een geluidskaart met een digitale uitgang en je bent gesteld :)
Tja, digital out is dus net wat ik niet zoek..
Ik zou hoe dan ook voor gaan voor een stel kwaliteit boekplankjes als zuilen echt niet mogelijk zijn :)
Ik heb liever zuilen omdat het oog ook wat wilt :P
Als je suggesties hebt hoor ik het graag.

[ Voor 3% gewijzigd door mark235 op 09-02-2009 20:40 ]

• mark235
FrenzyFreak schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:06:
[...]

Hier is de directe concurrent van de Asus HDAV 1.3 Deluxe is de Auzen X-Fi HomeTheater HD.

Deze heeft OOK de analoge aansluitingen zoals de Asus, maar zonder de meerprijs.
Ja, die kaart had ik ook gespot, alleen moet hij geloof ik nog op de markt verschijnen? En deze kaart heeft ook weer 3.5 mm jackplug aansluitingen, en ik twijfel of dat wel lekker zal gaan wat betreft aansluiting op een receiver

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:15
Ja, hij zou als het goed is deze maand verschijnen.

Aansluiten kan met 3.5 mm jack > 2x Tulp kabels. Voor de rest zou dit op de versterker geen probleem moeten opleveren.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

mark235 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:39:
[...]

Tja, digital out is dus net wat ik niet zoek..
waarom niet als ik het mag vragen? Je wilt toch de beste kwaliteit voor je geld? Dan koop je dus niet een dure monstercable, maar sluit je je geluidskaart digitaal op je receiver aan.

Je moet je dan wel over het psychologisch mindere van een 'zwakke' plug heenzetten. Die heeft namelijk geen invloed op het geluid. Het ziet er alleen wat zwak uit. Als je er belang aan hecth dat dit een mooie plug is, moet je gewoon die monster kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 09-02-2009 20:59 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• mark235
Ik had her en der op andere fora gelezen dat jackplug naar RCA verre van optimaal is omdat jackplug erg ruist, en kwalitatief niet echt een goede aansluiting is. Ik ben niet echt een audiofiel, en om een beetje ruis maak ik me eigenlijk geen zorgen (zal waarschijnlijk pas optreden bij een hoog volume), maar als de kwaliteit van de aansluiting beduidend minder is, vind ik dat wel zorgwekkend.

• mark235
JvS schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:58:
[...]
waarom niet als ik het mag vragen? Je wilt toch de beste kwaliteit voor je geld? Dan koop je dus niet een dure monstercable, maar sluit je je geluidskaart digitaal op je receiver aan.
Staat in m'n openingspost. Digitaal gaat niet werken ivm met ReClock, welke packets dropped wanneer je een digitaal signaal gebruikt
Je moet je dan wel over het psychologisch mindere van een 'zwakke' plug heenzetten. Die heeft namelijk geen invloed op het geluid. Het ziet er alleen wat zwak uit. Als je er belang aan hecth dat dit een mooie plug is, moet je gewoon die monster kopen.
Ok, als dit inderdaad zo is dan ga ik gewoon voor jackplug > RCA

Verwijderd

mark235 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:05:
[...]

Staat in m'n openingspost. Digitaal gaat niet werken ivm met ReClock, welke packets dropped wanneer je een digitaal signaal gebruikt
Ik gebruik ook ReClock, maar heb geen problemen met een digitaal (S/PDIF) signaal . . .

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:34

JT

VETAK y0

Tipje: Tannoy Mercury F1 Custom zijn bij Hifi Solutions in Amsterdam in de aanbieding voor 49e per stuk. Dus dan zou je 196 euro kwijt zijn voo 4 speakers. Hou je nog genoeg over voor een receiver (zeg 200 als je een beetje zoekt) en dan nog 350 voor een center en sub. Moet ook lukken ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• mark235
Ik gebruik ook ReClock, maar heb geen problemen met een digitaal (S/PDIF) signaal . . .
Weet je dat zeker? ik hoor bij S/PDIF toch echt duidelijk rare dingen gebeuren wanneer ik 23.976 fps MKV films door reclock laat resamplen naar 25 fps. Ook in de readme van de applicatie wordt geloof ik uitgelegt dat Reclock alleen bedoeld is voor gebruik bij analoge audio, en niet digitaal.
Tipje: Tannoy Mercury F1 Custom zijn bij Hifi Solutions in Amsterdam in de aanbieding voor 49e per stuk.
Klinkt leuk. Ik ken het merk niet, maar zal dit even gaan onderzoeken
Edit: Nou, er staat online een korte review van What hifi over deze boxjes. Die zijn zeer positief en noemen het vette concurrentie voor de Q acoustics :9 . Verder is er vrij weinig info te vinden.

[ Voor 33% gewijzigd door mark235 op 10-02-2009 16:16 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:34

JT

VETAK y0

Ik heb de voor- voorlopers gehad en nu weer deze voor bij de pc. Hele fijne speakertjes maar je kan natuurlijk altijd even gaan luisteren.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

mark235 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 15:43:
[...]

Weet je dat zeker? ik hoor bij S/PDIF toch echt duidelijk rare dingen gebeuren wanneer ik 23.976 fps MKV films door reclock laat resamplen naar 25 fps. Ook in de readme van de applicatie wordt geloof ik uitgelegt dat Reclock alleen bedoeld is voor gebruik bij analoge audio, en niet digitaal.
Ja, gisteren 300 (1080P mkv / 23,976 fps) gekeken, door Reclock laten resamplen naar 2 x 30 / 60FPS, receiver via S/PDIF aangesloten om de DTS track te decoden. Beeld was perfect (geen judder), audio ook prima. Hieronder mijn Reclock settings, geen idee of het allemaal goed staat, maar het werkt voor mij dus prima. Note: display is normaal 1280x720 @ 60hz, projector staat nu niet aan dus hij pakt mn LCD monitor als display:

Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/2296/reclock2rl5.png

Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/6383/reclock1bz8.png

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:06
mark235 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 12:54:
Sinds een jaar kijk ik films op een TW700 projector mbv een htpc met Audigy 2 geluidskaart en de Z-5500 speakerset van Logitech. Nu wil ik graag het geluid van mijn HT een upgrade geven. Stemmen en spraak worden niet echt duidelijk geprojecteerd door mijn Z-5500 speakers, dus ik zoek een mooie upgrade bij een budget van ongeveer 750 euro. 2e hands aankopen sta ik wel voor open. Ik ben alleen in analoog geluid geïnteresseerd, aangezien ik met mijn beamer van ReClock afhankelijk ben voor judder vrije videoweergave, en Reclock niet lekker met geluid via S/PDIF om kan gaan.

Nieuwe geluidskaart
De Audigy 2 is een wat oudere kaart, en de nieuwere geluidskaarten geven (volgens meerdere online reviews) beduidend beter geluid via analoog. De Asus Xonar D2X of Onkyo SE-200 PCI LE lijken me mooie kaarten met redelijke DAC’s en OPAMPS, en dus redelijke prestaties via de analoge uitgangen.

Receiver en speakers
Aangezien ik in mijn huidige setup niet de rear speakers van mijn Z-5500 speakerset gebruik vind ik het niet erg om bij deze upgrade (voorlopig) de rear speakers achterwege te laten. Ook de afwezigheid van een subwoofer kan ik voorlopig wel mee leven.
Hier zat ik ook een tijdje geleden mee, wilde een nieuw setje pc speakers, en zat ook aan de Z5500 te denken. Toen verkrijgbaar voor 249,-.

Op een hifi-afdeling van een mediamarkt kwam ik toen de Yamaha HTib108 tegen. Deze bestaat uit de RX-V363 receiver en het speakersetje NS-P270.

Deze klonk echt een stuk beter dan de z5500, was wel 50e duurder, maar had ook veel en veel meer mogelijkheden.

Daar heb ik vervolgens de Auzentech HDA X-Plosion bijgekocht, voor digitale audio, en dit samen werkt voor mij uitstekend.

't Is absoluut low-end, maar simpel setje voldoet ie prima!

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
Misschien dat de audiotrak prodigy hd2 je ook kan bekoren?
Ik vind deze kaart zelf stukken beter dan mijn oude audigy 2zs ;)

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• mark235
Heb vandaag de sprong gemaakt en een Onkyo TX-SR576 besteld, samen met de Wharfedale Diamond 9.1 fronts en bijbehorende woofer en centre speaker. Rear speakers doe ik momenteel al zonder dus die komen later wel. Was alles bij elkaar €746 bij de koopjeshoek van Correct. De geluidskaart zal waarschijnlijk de Auzentech HDA X-plosion worden, aangezien er geen budget meer is voor een Xonar D2X :P. De X-plosion lijkt me idd ook stukken beter dan m'n huidige Audigy 2

[ Voor 4% gewijzigd door mark235 op 11-02-2009 18:39 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:12

Shunt

Boe

,

[ Voor 99% gewijzigd door Shunt op 12-02-2009 02:08 . Reden: lama te laat en niet genoeg slaap ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1