Alg. mailbox maken zonder exchange, welke tool?

Pagina: 1
Acties:

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09
Is er een manier om in een klein netwerkje (workgroup met fileserver) een soort van algemene mailbox te maken waar vervolgens meerdere clients gebruik van kunnen maken?

Ik zou graag een pop3 mailbox uitlezen, echter dit is een vrij algemene mailbox. Deze zou ik graag onder de verschillende clients willen uitlezen zodat iedereen mail kan behandelen en vervolgens in een mapje afgehandeld kan slepen.

Uiteraard is eea mogelijk met exchange, maar dat is een wat dure oplossing en werkt (volgens mij) ook niet in een workgroup.

Zijn er andere pakketen welke zoiets kunnen doen?? Het hoeft dus allemaal niet zo ingewikkeld als exchange, maar één algemene mailbox delen zou ideaal zijn.

Iemand een idee??

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Charlie932 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 12:06:
Is er een manier om in een klein netwerkje (workgroup met fileserver) een soort van algemene mailbox te maken waar vervolgens meerdere clients gebruik van kunnen maken?

Ik zou graag een pop3 mailbox uitlezen, echter dit is een vrij algemene mailbox. Deze zou ik graag onder de verschillende clients willen uitlezen zodat iedereen mail kan behandelen en vervolgens in een mapje afgehandeld kan slepen.

Uiteraard is eea mogelijk met exchange, maar dat is een wat dure oplossing en werkt (volgens mij) ook niet in een workgroup.

Zijn er andere pakketen welke zoiets kunnen doen?? Het hoeft dus allemaal niet zo ingewikkeld als exchange, maar één algemene mailbox delen zou ideaal zijn.

Iemand een idee??
Een kleine mailserver neerzetten en met imap werken, de mail blijft op je imap server en zichtbaar voor meerdere clients ?

Voor windows heb je gratis hmailserver dacht ik.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Aangezien dit geen client-software vraag betreft; verplaats ik je topic even :)

CSA > WSS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Inderdaad mail gewoon centraal opvangen (mailserver op een van je servers installeren, hoeft niet eens dedicated te zijn voor een klein bedrijfje) en de clients allemaal vanaf dezelfde mailbox mail laten ophalen.
Let wel op dat je de optie "Bericht op server achterlaten" of iets dergelijks aanvinkt anders dan gaan je clients willekeurig berichten van de server afhalen.

Misschien kun je ook eens kijken naar een web-based oplossing zodat iedereen via een webmail interface werkt. Deze krijg je meestal standaard erbij wanneer je een hosting pakketje afsluit voor een paar tientjes per jaar.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14
Try imap, zoals Tomsworld zei.

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09
Zal me eens verdiepen in imap. De manier van Andy89 is niet helemaal wat ik zoek.
Kwam ook zaken tegen als Kerio mailserver. Weet niet of dit laatste werkt in een workgroup (geen domein).

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:33
volgens mij kan kerio prima werken in een workgroup model, gezien het ook op linux draait, denk ik niet dat het zich op windows ineens domein afhankelijk zal maken. Ooit heel wat jaar geleden heb ik dat programma eens geprobeert en toen had het geen domain nodig.

Anderzijds, kun je ook prima SBS installeren (domeintje dus) met exchange (kost je ongeveer 375 euro aan software) en de bakken er naast gewoon in werkgroep modus laten draaien.

Windows heeft een bepaalde design fout / security flaw (iig in mijn oogpunt) dat als je een domein hebt met account x en password x, en je dan een client dezelfde workgroup naam geeft als het domein, ook een account genaamd x met het corresponderende password x (2 verschillende userdatabases dus) je een heel eind komt qua permissions op het domein zonder dat je bak deel uit maakt van het domein.
Daarnaast kun je ook prima met niet clients in een domein exchange benaderen en gebruiken. Dit kan met pop, imap, rpc over http, owa, en zelfs gewoon exchange (domein\user intoetsen in het password boxje).

voor jouw plan gaat pop3 trouwens nooit werken. Ik begrijp dat je een gedeelde mailbox wil waar bijvoorbeeld user 1 een mail naar de map "behandeld" schuift dat user 2 het dan ook meteen heeft op die manier. pop3 is client only. dwz dat je de mails download op je lokale bak en al dan niet een copie op de server achter laat.
wanneer je een mailtje verplaatst naar een map, gebeurd dat alleen op de lokale computer, niet op de server. dus als user 1 dat doet, ziet user 2 dat niet.
imap kan wel, owa of een andere webmail client kan het ook, of met exchange (gewone exchange of rpc over http).

[ Voor 25% gewijzigd door Razwer op 09-02-2009 22:07 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02 16:41
Misschien is dit wat: http://www.hmailserver.com/
Gratis, IMAP ondersteuning en draait op Windows

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Waarom download je niet de 120 dagen test versie van Exchange 2007?

[ Voor 68% gewijzigd door Turdie op 10-02-2009 08:19 ]

Verwijderd

Charlie932 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:14:
Zal me eens verdiepen in imap. De manier van Andy89 is niet helemaal wat ik zoek.
Welke zaken/functies mis jij dan in webbased mail?
Lijkt me een flexibele, beheerbare en goedkope oplossing voor een kleine workgroup situatie.

• eRRoR.InSiDe
  • Laatst online: 23-01 09:21
IMAP instellen i.p.v. POP3 in je mail client is volgens mij voldoende.

Is al eerder gemeld. En zeker de moeite waard om even te proberen.

• Vorkie
  • Niet online
shadowman12 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 08:18:
Waarom download je niet de 120 dagen test versie van Exchange 2007?
Is leuk Exchange 2007, maar alleen handig als je ook een Active Directory omgeving hebt.
Dus dan moet er ook een Domain Controller bijkomen enzo, dus lijkt me geen snelle oplossing.
Pagina: 1