Toon posts:

Welke CPU-koeler...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe CPU-koeler, maar door mijn oudere apparatuur (waar ik nog geen afscheid van hoef nemen, omdat deze voor mij voldoet) en het enorme aanbod op dit gebied, zie ik door de bomen even het bos niet meer ...

Ik zoek een CPU-koeler voor de volgende configuratie:

ProcessorIntel P4 3,2Ghz (Prescott)
MoederbordAsus P4P800 SE
BehuizingCoolermaster Praetorian 732

De cooler moet in hoofdzaak stil zijn, maar wel over voldoende capaciteit beschikken om overclocking van de CPU mogelijk te maken.

Zelf had ik het liefst een Scythe Ninja 2 besteld, maar nameten leerde mij dat deze anderhalve cm te hoog was...

Bij voorbaat dank voor jullie reactie(s)!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien kun je een eerste selectie maken? Vaak staan de maten er wel bij.

Verwijderd

Een kama cross is denk ik wel een mooie voor jouw systeem.
http://www.overclock3d.ne...cross_cpu_cooler_review/6

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2009 12:23 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Al aan een simpele, maar doeltreffende Arctic Freezer gedacht? Goedkoop, maar koelt goed.

Verwijderd

Die zijn er alleen voor socket S775. De Cooler Master hyper TX2 jammer genoeg ook.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op maandag 09 februari 2009 @ 11:37:
Misschien kun je een eerste selectie maken? Vaak staan de maten er wel bij.
Ik heb ze niet bij, maar ik had al een meting gedaan. uit mijn hoofd:
MB <-> Side-panel= Hoogte13,5 cm

De overige waarden zal ik vanavond toevoegen.

Weet iemand een website waar je dit soort dimensies kunt opgeven als zoekcriteria?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Overige Hardware is er voor de vragen die niet in een ander subforum thuishoren. Maar als je de moeite genomen had een paar regels lager te kijken had je "Cooling" gevonden...

Ik verplaats even:

Move OH -> CO

Overigens is overal op GoT de bedoeling dat je zelf uitzoekt wat je kunt voor je een topic opent. Er is erg veel over CPU coolers geschreven, maar jij verwijst er in het geheel niet naar. Het kan dus zijn dat de moderatoren in Cooling dit topic wegens te weinig eigen inzet sluiten - maar dat is ter hun beoordeling.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:25:
Welkom op GoT :)

Overige Hardware is er voor de vragen die niet in een ander subforum thuishoren. Maar als je de moeite genomen had een paar regels lager te kijken had je "Cooling" gevonden...

Ik verplaats even:

Move OH -> CO

Overigens is overal op GoT de bedoeling dat je zelf uitzoekt wat je kunt voor je een topic opent. Er is erg veel over CPU coolers geschreven, maar jij verwijst er in het geheel niet naar. Het kan dus zijn dat de moderatoren in Cooling dit topic wegens te weinig eigen inzet sluiten - maar dat is ter hun beoordeling.
Ik zou zeggen gooi maar dicht...zal eens rond gaan kijken!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Eigenlijk zou ik dit topic idd op slot gedaan hebben, echter loopt dit topic wel aardig, dus is het niet zo erg als dit topic nu open blijft :) (mits je natuurlijk nu zelf wel even wat onderzoek gaat doen en ons op de hoogte houdt van je zoektocht ;) )

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 12:29:
Die zijn er alleen voor socket S775. De Cooler Master hyper TX2 jammer genoeg ook.
Huh? Die heb ik vorige week nog op een AM2+ socket gezet :P Hoe je alleen maar de pushpins voor de S775 connectie eraf te schroeven.

De TX2 pastte net in een micro ATX kast. Volgens de winkel is die kast in totaal 18cm breed.

[ Voor 13% gewijzigd door Harmsen op 10-02-2009 10:53 ]

What a fine day for Science! | Specs

Verwijderd

*zucht* ik bedoel intel sockets. Dus geen 478 en geen 1366. En laat hij nu een 478 socket hebben. :S

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 11:13 ]

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 11:13:
*zucht* ik bedoel intel sockets. Dus geen 478 en geen 1366. En laat hij nu een 478 socket hebben. :S
Ah okay, excuses dat had ik zo snel niet gelezen!

What a fine day for Science! | Specs

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:
Allereerst dank aan de moderators van tweakers!
Ten tweede dank voor jullie tips, ik heb de koelers bekeken en helaas is de Scythe KamaCross te hoog.

Ik heb gisteravond mijn systeem eens goed opgemeten en wat blijkt...er zitten een aantal addertjes onder het gras.

Ik geloof best dat Asus heeft nagedacht over de layout van het MB, maar op een of andere manier is juist rondom de CPU een aantal hoge abstructies geplaatst?!? In het oog springend is een rij transistoren (1ste rij) direct naast de base van de CPU, deze zijn 19mm hoog. Iets verder daarachter staat een tweede rij en deze zijn23mm hoog.
Dus vrij direct rondom de CPU bevinden zich elementen die ervoor zorgen dat de nieuwe CPU-koeler 'hoog op zijn poten' moet staan.
Klap op de vuurpijl is de NorthBridge, deze heeft een passief koelelement van 31mm hoog en staat op 55mm afstand.
Daar komt bij dat het zijpaneel is voorzien van een 120mm fan, die een extra beperking van 25mm op de hoogte van de CPU-koeler legt.

Hieronder een overzicht van wat algemene maten en in het oog springende obstructies:

Afstand: (alle metingen zijn gedaan vanuit het hart van de CPU)
  • 1ste rij transistoren --> 35mm
  • Northbridge --> 55mm
  • 2de rij transistoren --> 65mm
  • Memory mod. --> 65mm
  • Power supply --> 70mm
  • Hoogte:
  • 1ste rij transistoren --> 19mm
  • Koeler Northbridge --> 31mm
  • 2de rij transistoren --> 23mm
  • Memory mod. --> 35mm
  • Bovenzijde CPU tot zijpaneel --> 140mm (- fan = 115mm)
Een conclusie die je vrij direkt kunt trekken is dat de meeste 'tower model' koelers niet gaan passen.
Van een aantal koelers heb ik de reviews en specificaties doorgenomen. En volgens mij moet het volgende passen:
  • Scythe Shuriken
  • Scythe Ninja mini
  • Zalman CNPS7000B-AICu*
* van deze koeler kon ik niet achterhalen wat de 'clearance' is i.v.m. de genoemde obstructies

Ben benieuwd naar jullie mening.

Verwijderd

en een tacens koeler? zijn erg stil en koelen volgens mij best oke. bijv. deze.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-01 13:21

EraZor

Don't mention the war

Ik heb alleen ervaring met de Ninja mini, en die houdt mijn q6600 @ 3.2Ghz keurig koel icm een stille 92mm fan... Goeie koeling, vrijwel geluidloos....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 17:23:
en een tacens koeler? zijn erg stil en koelen volgens mij best oke. bijv. deze.
Een Tacens koeler past zo te zien niet op mijn mobo...wel mooie koeler.

Verwijderd

Topicstarter
EraZor schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 14:38:
Ik heb alleen ervaring met de Ninja mini, en die houdt mijn q6600 @ 3.2Ghz keurig koel icm een stille 92mm fan... Goeie koeling, vrijwel geluidloos....
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de Ninja mini. Het enige nadeel is dat deze 11,5cm hoog is en laat dat nou precies de ruimte zijn tussen mijn CPU en zijpaneel.
Van het weekend gaat ik er een halen, afwachten of het past...
Pagina: 1