Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[1e auto] Golf 4 vs Seat cordoba (veel - weinig km)

Pagina: 1
Acties:

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Beste tweakers,

Ivm met gezinsuitbreiding wil ik graag een auto voor erbij kopen. Ik heb lang gezocht op internet en bij autotrack een paar auto's gezien die ik wel zie zitten en die binnen mijn budget vallen (+/- 7500). Helaas heb ik echter vrij weinig verstand van auto's.

De keuze zou gaan tussen een VW golf 4 1.4 met net geen ton op de teller (is dit veel voor een VW?) VS een SEAT cordoba of ibiza met kilometerstanden tussen de 50 - 75.000 km op de teller.

Voorwaarde is voor mij dat de auto bij een merkdealer aangeschaft wordt met NAP en garantie.

Waar het mij nu voornamelijk omdraait en wat nu mijn vraag is: met welke auto zou de beste keuze zijn Ik weet dat seat eigenlijk ook VW is, maar is de Golf van betere kwaliteit (motorisch) etc ?

Bedankt voor de antwoorden :D

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ThatsHollywood schreef op maandag 09 februari 2009 @ 10:45:
Ik weet dat seat eigenlijk ook VW is, maar is de Golf van betere kwaliteit (motorisch) etc ?
Persoonlijk vind ik dat de door jou genoemde modellen de VW de betere afwerking geniet, maar daar zullen anderen vast anders over denken. Motorisch en onderstel is het wel hetzelfde.
De keuze zou gaan tussen een VW golf 4 1.4 met net geen ton op de teller (is dit veel voor een VW?)
Nee. Waarom denk je dat?

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 09-02-2009 10:47 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:36
Ik denk dat ze motorisch kwalitatief wel gelijk zijn, maar de rest zit naar mijn mening wel kwaliteitsverschil in het voordeel van de golf.
Een km-stand van rond de ton is geen probleem voor welke moderne auto dan ook volgens mij, en zeker niet voor een VW.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De auto is op bij 3 ton. Beide auto's.

Het is dus meer de vraag, hoeveel jaar ga jij er hoeveel km in rijden?

Een golf en een 1.4 (oudere) is volgens mij geen luxe.

De ibiza is vergelijkbaar met de polo, niet met de golf.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Je geeft aan dat het over een 1e auto gaat, maar je hebt het ook over een auto voor erbij... wat bedoel je nou precies?

En een Seat met 75k of een Golf met 100k , dat ontloopt elkaar qua kiometers niet zoveel, in beide gevallen zijn het vrij weinig km

• ThatsHollywood
  • Niet online
Bigfoot schreef op maandag 09 februari 2009 @ 14:16:
Je geeft aan dat het over een 1e auto gaat, maar je hebt het ook over een auto voor erbij... wat bedoel je nou precies?

En een Seat met 75k of een Golf met 100k , dat ontloopt elkaar qua kiometers niet zoveel, in beide gevallen zijn het vrij weinig km
Idd onduidelijk: mijn eerste wagen, mijn vrouw heeft zelf een auto waar ik ook gebruik van maak.

• M@cer
  • Laatst online: 22:13
Motorisch maakt het niks uit, ze gebruiken bij Seat en VW dezelfde motoren, dus daar hoef je je niet druk over te maken.

Het verschil in km is relatief klein, een ton is nog behoorlijk laag voor een auto. Dus het is meer een kwestie van welke auto je het mooiste vindt, welke het meeste luxe heeft en welke het lekkerste zit.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Bigfoot
ThatsHollywood schreef op maandag 09 februari 2009 @ 14:33:
[...]

Idd onduidelijk: mijn eerste wagen, mijn vrouw heeft zelf een auto waar ik ook gebruik van maak.
Waar ga je deze auto dan voor gebruiken, met hoeveel inzittenden en hoeveel kilometer/ jaar?

Wat vind je belangrijk in een auto?

• ThatsHollywood
  • Niet online
Bigfoot schreef op maandag 09 februari 2009 @ 14:45:
[...]

Waar ga je deze auto dan voor gebruiken, met hoeveel inzittenden en hoeveel kilometer/ jaar?

Wat vind je belangrijk in een auto?
woon / werkverkeer max 20k per jaar met 2 / 3 personen.

Belangrijk vind ik: comfort, degelijkheid en betrouwbaarheid.

Nog een extra vraag: neem ik een heel groot risico als ik een occasion haal bij een autobedrijf welke niet is aangesloten bij de BOVAG. ( wel NAP uiteraard)

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:36
Mmm. lijkt me wel, voor 7,5k zou ik wel even een garage zoeken met BOVAG.

• Bigfoot
ThatsHollywood schreef op maandag 09 februari 2009 @ 15:32:
[...]

woon / werkverkeer max 20k per jaar met 2 / 3 personen.

Belangrijk vind ik: comfort, degelijkheid en betrouwbaarheid.

Nog een extra vraag: neem ik een heel groot risico als ik een occasion haal bij een autobedrijf welke niet is aangesloten bij de BOVAG. ( wel NAP uiteraard)
Je kunt ook een Toyota Corolla nemen.

Voor wat betreft Bovag, als je hem ergens anders veel goedkoper kan krijgen kun je voor het prijsverschil heel wat reparaties opvangen, waarvan je nog maar moet zien of die echt onder de zgn. Bovag garantie vallen

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, als je betrouwbaarheid wil, moet ik uit eigen ervaring zeggen dat mijn Golf 4 vaker bij de garage heeft gestaan dan me lief was (1.9 TDI) en dat mijn Seat Leon (1.6 + LPG) amper onderhoud nodig had. Dus in die context, zou ik persoonlijk een Seat aanraden. Aan de andere kant; qua comfort is een Golf weer beter en mogelijk ook de restwaarde op langere termijn.

Hou de opmerking van BigFoot in de gaten; een Aziaat kan zelfs een stukje minder kosten dan je budget en die gaan relatief minder kosten in onderhoud etc.

/edit
Met onderhoud bedoel ik ongepland onderhoud oftewel "defecten".

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 09-02-2009 16:30 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Volgens mij moet een Volkswagen rond de ton een grote beurt krijgen. Mijn vriendin had dat wel met haar beetle. Kostte bij de dealer > 1000 euro...

Als ik een auto zou moeten kopen zou ik er eentje zoeken die nét zijn grote beurt heeft gehad. Dan kun je er een lange tijd tegenaan zonder grote kosten (qua onderhoud dan he).

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-11 16:38

EraZor

Don't mention the war

Een auto is op bij 3 ton? Hoezo? Ik heb zelf een golf 4 TDI gereden van 160-290K. probleemloos, buiten std. onderhoud. Collega heeft er één bij 480 van de hand gedaan, ook zonder problemen. Je gaat meer onderhoud krijgen rond de 200K (rubbers etc.) maar het zijn absoluut de kosten niet. Motorisch zijn de 1.9tdi's van VAG niet stuk te krijgen hoor?

Voor beurten moet je eens goed rondshoppen en niet direct naar een vag dealer gaan....

[ Voor 11% gewijzigd door EraZor op 09-02-2009 16:49 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
Barracuda_82 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 16:28:
Volgens mij moet een Volkswagen rond de ton een grote beurt krijgen. Mijn vriendin had dat wel met haar beetle. Kostte bij de dealer > 1000 euro...

Als ik een auto zou moeten kopen zou ik er eentje zoeken die nét zijn grote beurt heeft gehad. Dan kun je er een lange tijd tegenaan zonder grote kosten (qua onderhoud dan he).
Grote beurt hoeft niet duur te zijn, het is maar net wat er allemaal moet gebeuren. Voor mijn auto was ik voor de grote beurt opzich 230 euro kwijt, wat de monteur aan de hoge kant vond vanwege een brandstoffilter van 80 euro (ik rijd een franse auto...). Je scoort pas echt punten op het moment dat je distributieriem aan de beurt is. De prijs van zo'n ding is met 125 euro aan de hoge kant (incl spanrolset, de riem zelf kost bijna niks), maar de 4-6 uren die je bezig bent met vervangen van zo'n ding hakt er heel erg hard in bij een garage.

Als je een auto koopt met garantie moet je gewoon afdwingen dat de distributieriem het komende jaar niet vervangen hoeft te worden en moet je een (grote) beurt laten doen. Bij BOVAG garantie zit iig de eerstvolgende beurt volgens onderhoudsschema in het garantiepakket.

Verder kunnen VAG motoren wel wat hebben als ze redelijk onderhouden zijn. Ik heb zelf 4 jaar in een Golf III 1.9D gereden met lekke koppakking, ding heeft me nooit laten staan. Enige wat ik hoefde te doen was elke 10.000km even een halve liter koelvloeistof bijvullen. Ik heb uiteindelijk de auto weggedaan omdat het chassis compleet verrot was. Op dat moment had de motor echter wel 414K op de teller staan.

• ThatsHollywood
  • Niet online
EraZor schreef op maandag 09 februari 2009 @ 16:48:
Een auto is op bij 3 ton? Hoezo? Ik heb zelf een golf 4 TDI gereden van 160-290K. probleemloos, buiten std. onderhoud. Collega heeft er één bij 480 van de hand gedaan, ook zonder problemen. Je gaat meer onderhoud krijgen rond de 200K (rubbers etc.) maar het zijn absoluut de kosten niet. Motorisch zijn de 1.9tdi's van VAG niet stuk te krijgen hoor?

Voor beurten moet je eens goed rondshoppen en niet direct naar een vag dealer gaan....
Diesel scheelt sowieso een hoop km;)

Ik heb wel besloten dat het nu echt gaat tussen de Golf en de Ibiza, andere auto's (lees Aziatische) vind ik persoonlijk minder uitstraling hebben.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Golf en Ibiza zit ook niet in dezelfde klasse.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-11 21:59

_Christiaan_

Master of SOG

De Seat Leon zit meer in dezelfde klasse. Sterker nog, onder de motorkap mag je gaan zoeken naar verschillen tussen de Golf4 en de Leon (van het zelfde bouwjaar dan he).

Ik zou zelf niet gaan voor de 1.4, maar voor de 1.6. Eerlijk gezegd zou ik helemaal niet meer voor een VAG gaan, aangezien mijn Golf4 1.6 uit '99 met 130k km door een ontwerpfout van VW een nieuwe versnellingsbak mocht (1428 euro...)

NOSIG

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:28
Ik rijd zelf een 1.6 16V master edition uit 2002 en daar zit nu net 100.000km op. In december grote beurt gehad a 700euro. Verder nog nooit problemen gehad en ben er tevreden heb ook het idee dat hij met gemak naar de 2 ton kan. Desondanks ga ik hem wel verkopen in de komende 2 maanden want ben gewoon toe aan iets nieuws :)
Ik zou je dus zeker de Golf4 aanraden, let erop dat je er wel 1 neemt met airco en het liefst de 16V versie die loopt namelijk net wat rustiger en zuiniger.

>> Signature?

• ThatsHollywood
  • Niet online
ChiLLeR schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 11:05:
Ik rijd zelf een 1.6 16V master edition uit 2002 en daar zit nu net 100.000km op. In december grote beurt gehad a 700euro. Verder nog nooit problemen gehad en ben er tevreden heb ook het idee dat hij met gemak naar de 2 ton kan. Desondanks ga ik hem wel verkopen in de komende 2 maanden want ben gewoon toe aan iets nieuws :)
Ik zou je dus zeker de Golf4 aanraden, let erop dat je er wel 1 neemt met airco en het liefst de 16V versie die loopt namelijk net wat rustiger en zuiniger.
He das toeval: ik had namelijk vanmorgen een VW golf 4 1.6 master ed. met airco gevonden erg dicht in de buurt. met airco en 98k op de teller. totaalprijs: 7950 euro. Dit zou dan een goede keuze zijn? ( mits in orde natuurlijk)

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

_JGC_ schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:34:
[...]

Grote beurt hoeft niet duur te zijn, het is maar net wat er allemaal moet gebeuren. Voor mijn auto was ik voor de grote beurt opzich 230 euro kwijt, wat de monteur aan de hoge kant vond vanwege een brandstoffilter van 80 euro (ik rijd een franse auto...). Je scoort pas echt punten op het moment dat je distributieriem aan de beurt is. De prijs van zo'n ding is met 125 euro aan de hoge kant (incl spanrolset, de riem zelf kost bijna niks), maar de 4-6 uren die je bezig bent met vervangen van zo'n ding hakt er heel erg hard in bij een garage.
Bij mijn vriendin was inderdaad ook de riem vervangen. En eigenlijk zou de beurt nog veel duurder zijn egweest (bijna 1400 euro) als ik niet een aantal dingen zelf had gedaan (remmen vervangen en ander simpel werk).

Zelf kostte mijn grote beurt vorig jaar twee schnitzels en de onderdelen. Het is maar net wat je zelf allemaal kan doen. De meeste mensen rijden nog steeds gewoon braaf naar de dealer omdat dat "het beste is".

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ThatsHollywood schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 12:04:
[...]

He das toeval: ik had namelijk vanmorgen een VW golf 4 1.6 master ed. met airco gevonden erg dicht in de buurt. met airco en 98k op de teller. totaalprijs: 7950 euro. Dit zou dan een goede keuze zijn? ( mits in orde natuurlijk)
Mits in orde is elke auto wel een goede keuze.

Belangrijker is hoe jij je erbij voelt.

Heeft ook een computer!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-11 21:59

_Christiaan_

Master of SOG

Barracuda_82 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 16:32:
[...]

Bij mijn vriendin was inderdaad ook de riem vervangen. En eigenlijk zou de beurt nog veel duurder zijn egweest (bijna 1400 euro) als ik niet een aantal dingen zelf had gedaan (remmen vervangen en ander simpel werk).

Zelf kostte mijn grote beurt vorig jaar twee schnitzels en de onderdelen. Het is maar net wat je zelf allemaal kan doen. De meeste mensen rijden nog steeds gewoon braaf naar de dealer omdat dat "het beste is".
Dat van die "dealer" is één grote mythe, die zo snel mogelijk verbannen moet worden.

Ik ken meer slechte zogenaamde 'merk-dealers' dan no-name dealers. Enige waar de merk-dealers goed in zijn, is het maken van hoge rekeningen. Ik hoor maar al te vaak uit mijn familie en kennissenkring dat de kwaliteit en service van merkdealers zo belabberd is.

NOSIG

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
Een dealer is ook maar gewoon een garage. Enige voordeel van een dealer is dat je je garantie behoudt en dat je originele onderdelen krijgt die gegarandeerd horen te passen. Verder zijn het ook maar mensen die fouten maken net zoals elke andere garage, met daarbij een extra hoog prijskaartje.
Ik heb goede ervaringen met de Peugeotdealer in Heerenveen. Ik laat ze niet aan mijn auto sleutelen, maar haal daar wel de iets meer exotische onderdelen vandaan (schakelaar achteruitrijdverlichting, brandstofslangenset, en omdat ik er toch was 2 H7 lampjes). Deze dealer geeft gewoon kundig advies en is er niet op uit om je geld uit de zak te kloppen, of laat dat iig niet merken. Ik ga er echter niet aan mijn auto laten sleutelen voor weet ik hoeveel euro's per uur. Dat laat ik bij een beunhaas doen voor 20 euro per uur, of evt bij een BOVAG garage voor 40 euro per uur.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
_Christiaan_ schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:23:

Ik zou zelf niet gaan voor de 1.4, maar voor de 1.6. Eerlijk gezegd zou ik helemaal niet meer voor een VAG gaan, aangezien mijn Golf4 1.6 uit '99 met 130k km door een ontwerpfout van VW een nieuwe versnellingsbak mocht (1428 euro...)
Tjsah, er zijn ook wel een Toyota's, Mercedessen, BMW's, Fords, Fiats, Jaguars et cetera op de markt gebracht met een (incidenteel) ontwerpfoutje. Als we daar op af moeten gaan dan moeten we helemaal geen auto's meer kopen, dan moeten we eigenlijk nooit meer een willekeurig product kopen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tja echter is een versnellingsbak vrij prijzig en gaan ze bij heel veel Gen 1 golf 4tjes stuk, dus de kant dat je aan de beurt bent is vrij groot.
Net zoiets als dat 9 v/d 10 automaten bij 150k een revisie nodig hebben.
Pagina: 1