Toon posts:

PC Chips M810LR condensator afgebroken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello

Ik heb viavia een oude computer gekregen met moederbord PC Chips M810LR v3.0
Nu is er echter een condensator afgebroken. (Was al toen ik de pc kreeg).
De computer werkt nog, maar ik zou graag terug een condensator plaatsen, maar welke?
Nu is dus mijn vraag, of er iemand hetzelfde moederbord heeft en eventjes wilt zien welke waarde de condensator helemaal rechtsboven (c219) heeft?

In ieder geval merci,
Nick

edit: Ik heb al op google gezocht, maar kon niets vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2009 01:13 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

watvoor formaat condensator is het? (dat kun je wel ongeveer afzien aan hoe de montage op de print zit.
meestal zijn de wat grotere condensatoren alleen voor spanningsstabilisatie, en eigenlijk altijd zijn n groot aantal van die condensatoren hetzelfde type op het bord. (dus ff afkijken wat er naast/in de buurt zit.)
als het om n SMD gaat, wordt het wat lastiger..

Verwijderd

Topicstarter
Om het wat gemakkelijker te maken heb ik eventjes een foto getroken.
Afbeeldingslocatie: http://nl.netlogstatic.com/p/oo/055/018/55018536.jpg
Het gaat dus om de condensator (die er nu ni staat :P ) onder de transistor en de SMD componenten rechtsboven.

@AlexanderB: Daar had ik ook al aan gedacht, maar hij staat niet echt in een groepje zoals je kunt zien op de foto.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 17:30

RvL

Weet je zeker dat daar een condensator gezeten heeft (b.v. pinnetjes aan de onderzijde van het moederbord)?

Niet op iedere afbeelding/versie van dit moederbord (welke identiek is aan de ECS K7SEM) zie ik die condensator zitten namelijk.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet zo heel duidelijk op de foto, maar de pinnetjes van de condensator steken nog in het bord.

• RvL

RvL

Ah, dan is het vrij duidelijk inderdaad ;). Nu je zegt, die twee zwarte streepjes die wat diagonaal naar links steken zullen geen spoortjes zijn inderdaad.

Die twee condensators die er onder zitten, hebben die dezelfde waarde? En wat voor een IC zit daar onder?

Een goede duidelijke foto van dat hoekjes (liefst zonder kabels en met typenummer IC leesbaar) kan makkelijk zijn. Misschien dat het een verdwaalde C is die bij het IC hoort.

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Topicstarter
Een betere foto kan ik niet nemen, ik heb alleen mijn gsm om foto's te nemen.
Afbeeldingslocatie: http://nl.netlogstatic.com/p/oo/055/024/55024715.jpg

Het ic:

ICS up150035
0114
9248af-136

De condensators zijn allebei elco's van 100µF 16V

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als het ding het gewoon doet, niet aan frotten.

Anders even de maker mailen, die helpen je vaak verder met de waarde van die condensator.

Anders is 100uF @ 16V een gok, maar als je het niet zeker weet lijkt met he niet de meest slimme actie om die dingen random te proberen.

• RvL

RvL

Dat IC is de frequentiegenerator voor CPU, geheugen en PCI bus. Helaas staat er geen referentieschema in de datasheet.

Het blijft dus giswerk om te bepalen wat de waarde van de afgebroken elco is. Enige mogelijkheden zijn eenzelfde bord bekijken of, zoals Boudewijn al aanhaalt de maker mailen.

Zomaar random een elco er in zetten zou ik niet doen. Mogelijk haal je dan je frequenties overhoop (als het al in verbinding staat met dat IC overigens)

Nu de dekens nog...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja als het voor die freq-regelaar is :afblijven tenzij je exact weet welk model (en low-esr bij voorkeur verwacht ik) je moet hebben.
Als het gewoon een buffer-elco is komt de waarde niet heel kritisch. Mede daardoor gewoon afblijven als de zaak nog (goed) werkt.

Dus: fabricant contacteren en niet zelf aan frutten.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 09-02-2009 12:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het aan de fabrikant (PC Chips) gevraagd, dus zit ik te wachten op antwoord.
Ik heb het ook aan een Ebay'er gevraagd die hetzelfde moederbord te koop heeft staan, mss dat hij zo lief wilt zijn om eventjes te kijken :P.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zorg er dan wel voor dat je keihard weet (!) dat je exact hetzelfde revisienummer hebt!
Pagina: 1