Leopard installeren op een G4 Cube

Pagina: 1
Acties:

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 19:21
Hoi altezaam :)

Situatie: Apple Cube, oude hdd eruit, nieuwe hdd erin.
Probleem: Start niet op met Leopard DVD in de drive.

Hij ziet dus geen opstartfolder, wat logisch is: er zit een nieuwe (lege) hdd in. Ik met mijn simpele ziel dacht dat als je een OS X installatie DVD in de unit zou stoppen, deze autmatisch zou booten vanaf die DVD, en het installatieproces zou beginnen. Dit is dus niet het geval. Ook niet als ik met 'C' boot.

Iemand enig idee hoe ik hier nu fatsoenlijk OS X op krijg geinstalleerd :? Apple Manual spreekt van een custom installatie, maar vanuit OS X of vanuit een situatie dat de OS X installer automatisch opgestart wordt (wat bij mij dus niet het geval is).

Help!

• Willem
Overigens is dit niet alleen bij Leopard, ook bij Tiger én beide Server installatie DVD's. De oplossing zou hem in het booten vanaf DVD moeten zitten. Dit doe je door tijdens het opstarten de C ingedrukt te houden.

Het maffe is, met deze harddisc werkt het niet, maar doe ik de originele erin terug, werkt het wel :?

Het vervelende is dat de Cube (volgens mij) niet werkt als je deze uit de behuizing houdt, dus ik kan ook niet testen met meerdere hdd's aan één IDE kabel. En helaas is dit een PATA schijf, anders had ik hem gewoon in mijn Mac Pro gedaan, maar die heeft alleen SATA (de superdrive ook?!) als ik me niet vergis.

[ Voor 75% gewijzigd door Willem op 09-02-2009 08:37 ]

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Op een pc de noodzakelijke partitionering aanbrengen in de hdd, evt mbv de oude hdd er naast zodat je ook meteen evt noodzakelijke bestanden kan kopieren?

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Willem
Ik heb geen idee of dat een oplossing zou bieden. Wat ik gek vind is dat de DVD met Leopard netjes start als ik op C druk tijdens het booten met de oude hdd, maar niet opstart met de nieuwe hdd. Opstarten vanaf een DVD-drive staat toch los van de partitionering van de harde schijf? Plus dat als je eenmaal bent opgestart om OS X te installeren, kun je alsnog kiezen voor erasen, formatten en partitioneren....

ikke nie snappe

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:44
Probeer het eens met de Option-toets (Alt) ingedrukt i.p.v. de C-toets.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Isten ide of een sata schijf?
Kunje de hdd er misschien simpel naast aansluiten?

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Hmm, ik lees volgens mij nergens dat je evt. de jumpers op je nieuwe schijf goed hebt gezet? Master/slave etc. Misschien een stomme vraag... ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

willem169 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 09:31:
Ik heb geen idee of dat een oplossing zou bieden. Wat ik gek vind is dat de DVD met Leopard netjes start als ik op C druk tijdens het booten met de oude hdd, maar niet opstart met de nieuwe hdd. Opstarten vanaf een DVD-drive staat toch los van de partitionering van de harde schijf? Plus dat als je eenmaal bent opgestart om OS X te installeren, kun je alsnog kiezen voor erasen, formatten en partitioneren....

ikke nie snappe
Een tijdje terug heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt, echter was dit op een Macbook waar de partitietabel was vernaggeld met een WinXP Installatie. Ook daar kreeg ik op dat ding op geen manier de DVD met leopard / tiger gestart. Ook met alt booten bood geen oplossing, het bootmenu was in geen velden of wegen te bekennen.

Ik heb toen de hdd uit de Macbook gehaald, hem aan mn pc gehangen en mbv fdisk alle partities verwijdert en een fat32 partitie aangemaakt. Daarna kon ik wel van de Leopard DVD booten. Heel apart, maar waar gebeurd :P

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-02 21:24

Blonde Tux

<advertisement>

kijk eerst en of tie uberhaupt wel iets wil booten, mbv een linux dvd/cd.

btw de cube had toch een restrictie qua de grootte van de hdd's die hij kan 'zien'? Of zit ik er naast?

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb je trouwens wel de jumper op de schijf (master/slave) goed zitten?

Wat het ook kan zijn is dat de controller geen grote HD's ondersteunt, maar ik dacht dat je dan wel moest kunnen opstarten... even kijken op lowendmac.com, dat is een goede knowledge base voor dit soort upgrade projecten:
You should have the most recent firmware installed in your Power Mac G4. The newest version for the Power Mac G4 Cube is Power Mac G4 Cube Firmware Update 4.1.9, which is only for the Cube. To install this firmware update, you must boot into Mac OS 9.1-9.2.2 from a writable partition.
...
hard drive: 20 GB 5400 rpm Ultra ATA/66. Maximum IDE drive size is 128 GB without third-party support. See How big a hard drive can I put in my iMac, eMac, or Power Mac? for your options.
Verder kun je ook de Firewire modus gebruiken om te installeren (cmd-t bij opstarten). Volgens de Apple support moet dat op de Cube kunnen.

• Willem
Poeh dat zijn een flink aantal goeie suggesties in één keer! :)
Dank jullie wel, ik ga er (volgende week) mee aan de slag, eerst op vakantie!

Overigens over de grootte van de hdd, daar had ik al over nagedacht. Ik wist dat deze niet groter kon zijn dan 128 GB. Dus ik denk ik koop een 160 GB (PATA) en maak een partitie van 128 GB.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je weet overigens dat Leopard officieel niet kan worden geïnstalleerd op een Cube? Voor Leopard is minimaal een 867 MHz G4 nodig. Mocht je het dus uiteindelijk voor elkaar krijgen om de Cube te laten booten van de installatie DVD zal de installer vervolgens weigeren omdat je computer niet aan de minimale systeemeisen voldoet. Die controle is op een aantal manieren te omzeilen, door bijvoorbeeld de installatie DVD aan te passen, of te hacken in open firmware.

Daarnaast kan inderdaad een HD ervoor zorgen dat een Mac niet meer van DVD wilt booten. De 160 GB HD kan net teveel zijn :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@Daedalus:
Er kan tot maximaal 1.8GHz G4 in de Cube, met een Sonnet upgrade kit ;)
http://www.sonnettech.com/product/encore_stg4.html

@Willem169:
Het kan prima de grootte zijn van je disk die de boel nekt. Als OpenFirmware hier niet goed mee om kan gaan kan dit problemen opleveren. Je kan OpenFirmware echter uitleggen dat er toch echt aan 48-bits addressering gedaan moet worden. Boot je Mac met command+option+O+F ingedrukt. Je belandt in de OpenFirmware interface. Voer hier exact het volgende in.

nvedit
dev hd
dev ..
" " " lba-48" property
device-end

Druk nu ctrl+c om uit de nvedit modus te gaan, en voer vervolgens dit in:
nvstore
setenv use-nvramrc? true
reset-all

Als je nu boot moet de volledige disk zichtbaar zijn. Het is wel verstandig om je primaire partitie (voor OSX dus) op maximaal 128GB te houden, anders kan er data onleesbaar zijn als je ooit een NVRAM reset moet doen.

Let me know if this works :)

ps: als je een typo maakt: een PRAM reset brengt je weer terug bij af :)

[ Voor 7% gewijzigd door Whieee op 09-02-2009 12:21 ]

Launching containers into space

• Willem
Het is dat ik nu op vakantie ga, anders had ik het gelijk geprobeerd allemaal ;)

Overigens gaat er OS X server op komen te staan, maar ik probeerde het eerst met Leopard / Tiger

[ Voor 42% gewijzigd door Willem op 09-02-2009 12:41 ]

• Willem
En Leopard werkt (althans, de installatie is in gang). Het probleem was denk ik te wijten aan de jumper-setting (deze stond op cable select, ik denk dat de Cube daar niet mee om kan gaan).

• Willem
Overigens nu het volgende probleem :D

Ik wil OS X server installeren (ik denk ik begin met 10.4, 10.5 kan altijd nog); en als ik vanuit Leopard de installatie wil beginnen moet de setup rebooten om te beginnen. Dat doe ik, maar krijg dan het eeuwen oude 'ik-weet-niet-van-welke-source-ik-moet-booten-dus-laat-een-mapje-met-vraagteken-zien' verhaal.

Gek? Gezien Leopard vlekkeloos installeerde?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Och... waarschijnlijk doet de installer een nvram reset of zo. Het start toch vanzelf door na een paar seconden neem ik aan? En anders kom je met de alt-toets er wel doorheen? Zoniet, dan lijkt me de tip van Whieee wel toepasselijk hierop.

• Willem
Kan het proberen, maar, bij de installatie van OS X heb ik de hdd al op 128 GB gepartitioneerd. :)
Dus dat 48-bits verhaal zou nog op kunnen gaan, ik ga het proberen.
Pagina: 1