[debian] php5-gd zonder X dependencies

Pagina: 1
Acties:

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik wil graag gd in php gebruiken onder debian, alleen heeft het pakket nogal zware dependencies (een berg X11 onderdelen). Op andere distributies/OS ben ik dat niet zo tegengekomen (hetzij omdat ik daar toch al X op had hetzij omdat daar packages/ports zonder die afhankelijkheden te vinden waren. (o.a. Free-&OpenBSD))

Debians php5-gd geeft dus helaas wel dergelijke dependencies. En het lijkt er niet op dat dat wordt gefixed. Helaas geen niet op xpm bouwende package dus.

Nu heb ik een aantal vragen:
1: waarom zouden ze dat niet willen fixen (OK, dat kan ik beter aan de package maintainers vragen)
2: wat is de makkelijkste manier om zonder grote X11-meuk toch gd.so te kunnen gaan gebruiken?
a: ergens anders een module vandaan halen- waar? UIt andere distro... ?
b: zelf een module compilen? UIt de originele php-sources, uit de php5-gd sources van debian... ?

Verwijderd

1. Dat kun je inderdaad beter aan de package maintainers vragen.
2. Persoonlijk zou ik gewoon het standaard Debian package gebruiken. Als ik naar het package kijk vind ik het aantal X dependencies nog wel meevallen. Ik moet zeggen ik zie het probleem niet zo.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik pak inderdaad maar de debian package, je hebt eigenlijk gelijk, de moeite om een eigen php-gd te onderhouden (ik had de fork die in de php-sources is verwerkt gepakt) is het me niet waard.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:23

deadinspace

The what goes where now?

begintmeta schreef op maandag 09 februari 2009 @ 00:08:
1: waarom zouden ze dat niet willen fixen (OK, dat kan ik beter aan de package maintainers vragen)
Ik kan niet voor die maintainers spreken, maar waarschijnlijk levert het simpelweg meer gedoe op dan dat het goedmaakt.

Ze moeten dan waarschijnlijk een aparte package maken voor php5-gd zonder X support/dependancies, en van dependancies als libxpm4 moeten ze dan ook weer een aparte package maken zonder X support/dependancies. Als dat laatste uberhaupt al kan, anders moet die php5-gd zonder X xpm support missen. En voor de font-support gaat een soortgelijk verhaal op.

En als je kijkt wat dat oplevert, dan valt dat toch wel tegen. De X dependancies van php5-gd waar jij van af zou willen zijn volgensmij alleen maar libx11-6, libx11-data, libxau6, libxdmcp6, en x11-common. Die zijn bij elkaar geïnstalleerd nog geen 4 MB, en er zit ook geen X server bij of zo.
2: wat is de makkelijkste manier om zonder grote X11-meuk toch gd.so te kunnen gaan gebruiken?
De makkelijkste (en waarschijnlijk verstandigste) manier is verreweg om gewoon de Debian packages te gebruiken. Maar mocht je dat echt willen, dan kun je waarschijnlijk het beste zelf php5-gd compilen vanaf de Debian source packages, nadat je die aangepast hebt om niet op X te dependen.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Vermoedelijk hebben de maintainers dezelfde afweging gemaakt als ik inmiddels ;) , en jullie hebben zoals gezegd gelijk dat de 'X-dependencies' eigenlijk behoorlijk meevallen.