Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wat is de naam van deze schakelaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe schakelaar nodig voor de polarisatie van een 7.2v elektromotor (tbv linksom-rechtsomdraaien) Nu vond ik op ebay dit:

http://cgi.ebay.nl/30-Amp...7&_trksid=p3286.m63.l1177

Ik heb me rot gezocht op de website van conrad en google, maar kan de naam in het nederlands niet vinden en weet dus ook niet waar zoiets hier ergens te verkrijgen is. Kan iemand me uit de brand helpen? Alvast bedankt! ;)

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05
Wisselschakelaar?

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Verwijderd

Topicstarter
Een wisselschakelaar schakelt de fase van één contact naar een andere, de nul blijft daarbij de nul. Wat ik moet hebben is dat de nul en de fase van contact wisselen zeg maar zodat de stroomrichting wordt omgedraaid en daardoor de elektromotor andersom laat draaien.

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:30

lytjepole

Schier?

Ik zou zeggen 'kruisschakelaar'

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:21
Dat heet toch een tuimelschakelaar?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

't is stiekem gewoon een dubbelpolige wisselschakelaar, met een kruis over de contacten. Dit is de truuk:
Afbeeldingslocatie: http://www.boiseastro.org/images/switch-contacts.jpg
Wel een schakelaar met middenstand kopen, anders kan je je motor niet uitzetten :P

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 23:45:
[...]

Een wisselschakelaar schakelt de fase van één contact naar een andere, de nul blijft daarbij de nul. Wat ik moet hebben is dat de nul en de fase van contact wisselen zeg maar zodat de stroomrichting wordt omgedraaid en daardoor de elektromotor andersom laat draaien.
Ja, daarom zijn er ook meerolige wisselschakelaars.

code:
1
2
3
|_   _|      |_    _|
   \ - - - - - -\
   |            |

Die van real_FireFly dus.

[ Voor 2% gewijzigd door WEBsel op 09-02-2009 00:00 . Reden: zie boven ]

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• zandhuis
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-08 13:13
ompool schakelaar? zie ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/63383, die worstelt met een soortgelijk probleem (maar waarschijnlijk iets meer vermogen, hij lost het met een relais op. Ik dacht eerst aan kruisschakelaar, maar dat gaat niet goed.....

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ompoolschakelaar is inderdaad een toepassing van een dubbelpolige wisselschakelaar. Want zo heet hij natuurlijk, hij kan ook andere functies dienen. Als hij voldoet aan de vereiste stroomsterkte en spanning, kan hij daarvoor wel dienen, met één of twee relais doe je in feite het zelfde, de relais bepalen dan de maximum stroom en met het schakelaartje, bedien je alleen de relaisspoelen. Alleen een paar aandachtspuntjes:
  1. Als het een schakelaar is die geen nulstand heeft, dat is op het plaatje niet duidelijk te zien, dan is hij alleen geschikt voor héél kleine motortjes. De omschakeling naar de andere draairichting vindt dan plaats als hij gewoon draait. Het mag duidelijk zijn dat het abrupt omkeren van wat zwaardere motoren leidt tot zeer ongewenste effecten. Een nulstand voorziet daarin. En anders zet je er een enkelpolige schakelaar voor die je in geval van richtingomkering eerst uitzet. Je schakelt om en pas daarna schakel je de andere schakelaar weer in.
  2. Er zijn wisselschakelaars die te weinig overgangsruimte hebben. Ik bedoel daarmee dat het ene contact op het laatste nippertje, of bij sommige helemaal nog niet, verbroken is op het moment dat het andere contact sluit. Hangt van het type schakelaar af. In zo'n geval krijg je uiteraard gemakkelijk kortsluiting bij het omschakelen. Ook dan voorziet die enkelpolige schakelaar in serie er mee daarin.
Al met al erg lastig, want het vereist een zeer zorgvuldig gebruik en één moment van wat minder opletten .......
In al die situaties voorziet natuurlijk een professionele omkeerschakelinrichting.

Offtopic: Dit heeft niets met electronica te maken, maar hoort naar mijn mening meer in SG thuis.
Pagina: 1