[debian edge] fetchmal, procmail, courier: problemen

Pagina: 1
Acties:

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11-2025

constructie:

isp mailbox -- fetchmail -- procmail --> Maildir --> Courier-imap

Na een reinstall heb ik wat problemen met deze constructie. Ik heb dezelfde programma's geinstalleerd en de oude config files netjes op hun plek gezet, maar ik merk nu dat het niet meer werkt.

Fetchmail haalt wel degelijk mail op, verbose mode laat zien dat het werkt, maar de mail verschijnt niet in de inbox. Wel heb ik een tweetal vreemde bestanden gevonden in mijn homedir, zijnde _2X68O~Y en MT99MJ~6, beide 23.408 KB groot. Althans zo heten ze op mijn windowsbak via SAMBA. Via SSH zijn ze vreemdgenoeg onder die naam niet te vinden, ook niet als er met "ls -all" gezocht wordt. Openen van de bestanden laat zien dat hier gewoon de mail in zit die fetchmail zou moeten bezorgen, het lijkt gewoon mbox-format. Het lijkt erop dat fetchmail/procmail niet goed zijn mail bezorgd in de Maildir. Oude (van voor de reinstall) Maildir heb ik gewoon teruggekopieerd naar mijn homedir (zelfde path). Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

(deel van) procmailrc:
MAILDIR=$HOME/Maildir/
LOGFILE=$HOME/.procmaillog
DEFAULT=$MAILDIR/
VERBOSE=no

#INCLUDERC=/home/www/web1/user/testuser/.spamassassin.rc

#Keep a copy of e-mail in mail_backup
:0 c
$HOME/mail_backup

:0 fhw
| spamc
Een ander punt is dat courier wel werkt, maar dat er met een client (gebruik thunderbird en m'n ipod touch) alleen de inbox in te zien is (geen subdirs), deze verschijnen gewoon niet, terwijl de mappen wel degelijk in mijn Maildir staan, met inhoud en al. Zou het misschien een rechtenprobleem kunnen zijn? rechten staan nu op 755 en mijngebruiker:users

Ook dit probleem heb ik tot op heden niet weten te verhelpen.

Aurë Entuluva!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 21:51
Een suggestie voor je tweede probleem: ik neem aan dat je via IMAP connect. Ben je gesubscribed op de mappen? Sommige IMAP clients zien namelijk folders als submappen van je inbox, andere clients juist weer als aparte mappen naast je inbox. (rechtklikken op account --> subscribe ).

[ Voor 3% gewijzigd door lammert op 08-02-2009 23:40 ]

• Feanaro
Dat zou volgens mij goed moeten zijn...

Maar nu ik er even naar kijk... Zie ik dus dat mijn mappen wel in dat lijstje staan, maar zijn allemaal aangevinkt! Dat zou moeten betekenen dat ik ze in principe ook in mijn mail client zou moeten zien :S

Nu even alles uit- en aangevinkt en de mappen staan nu wel in de lijst, maar openen van deze mappen lukt niet :S.

pop-up:
Unable to open the summary file for **foldernaam**. Perhaps there was an error on disc, or the full path is too long.
Betreffende probleem 1 trouwens: "Cron daemon" en "root" bezorgen wel gewoon mail in mijn Maildir-inbox

[ Voor 45% gewijzigd door Feanaro op 09-02-2009 00:34 ]

Aurë Entuluva!

• imp-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik denk dat ik het probleem al zie in je procmail config. Nieuwe mails voor courier komen nu in de root van uw maildir toe, terwijl ze in de folder "new" moeten binnenkomen.

Wijzig dus het volgende in je procmail config:

DEFAULT=$MAILDIR/new

PS: het is Debian Etch :P

[ Voor 5% gewijzigd door imp- op 09-02-2009 09:38 ]

• Feanaro
Deze procmailrc heeft jarenlang gewoon gewerkt en nieuwe mail komt zeker binnen (van Cron daemon en "root" over systeem status) maar alleen de fetchmail-mail lijkt te worden bezorgd als mbox in mijn root, daar ligt volgens mij het probleem...

Wanneer je /new geeft, bezorgen ook deze daemons niets meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Feanaro op 09-02-2009 13:38 ]

Aurë Entuluva!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
imp- schreef op maandag 09 februari 2009 @ 09:37:
Ik denk dat ik het probleem al zie in je procmail config. Nieuwe mails voor courier komen nu in de root van uw maildir toe, terwijl ze in de folder "new" moeten binnenkomen.
De procmail van Debian heeft gewoon ondersteuning voor Maildirs en hij snapt gewoon dat nieuwe mail naar new/ moet. Het enige waar je op moet letten is dat je aangeeft dat het om Maildirs. Dat doe je door een slash achter de dir te zetten (als je dat niet doet gaat hij in mbox formaat deliveren). Enige wat ik raar vindt is dat TS nog een slash zet achter de $MAILDIR bij DEFAULT.

Ik denk dat je fetchmail config interessanter is. Die moet de mail netjes doorduwen naar procmail of je lokaal draaiende MTA, maar niet zelf als MDA gaan spelen. Dat lijkt hij nu te doen.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• imp-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-11-2025
gertvdijk schreef op maandag 09 februari 2009 @ 18:13:
De procmail van Debian heeft gewoon ondersteuning voor Maildirs en hij snapt gewoon dat nieuwe mail naar new/ moet. Het enige waar je op moet letten is dat je aangeeft dat het om Maildirs.
Daar heb je idd gelijk in dat dit volstaat, alleen had ik er eigenlijk nog nooit echt bij stilgestaan :)

Om nog eens terug te komen op het originele probleem: het enigste waar ik nog aan kan denken is dat mogelijk je file permissions/ownerships niet meer kloppen door het kopieren?

• Feanaro
Dit is mijn fetchmailrc:
poll pop.planet.nl with protocol pop3,
user x there is ralf here,
with password x;

poll pop.gmail.com with protocol pop3,
user x there is ralf here,
with password x,
ssl;

mda '/usr/bin/procmail -f fetchmail'
Vreemd genoeg als ik de boel nu run, lijkt het wel te werken! mail komt binnen... Maar kan nog niets met mail in andere mappen... Toch rechtenprobleem? Iemand die weet hoe die standaard horen te staan? Staan nu volgens mij op 755 en mijngebruiker:users Of zou die op de gebruiker van de imap-daemon moeten staan?

Heb trouwens het idee dat die mbox-bestanden het resultaat zijn van het commando dat ik gebruik om een back-up van de mail te maken... :) Heb die nu even naar mail_backup/ gezet, zou nu gewoon maildir-format moeten zijn...

[ Voor 16% gewijzigd door Feanaro op 11-02-2009 16:32 ]

Aurë Entuluva!

• Feanaro
De meeste rechten staan op rwxr-xr-x ralf:users (mijn gebruiker).

De rechten op bestanden in /cur/ (zijn dat niet de bestanden in mijn inbox?) staan op -rw-r--r-- (zelfde owner als boven)

In kan dus wel in de mails die in mijn inbox staan, de andere mappen mag ik niet in (zie boven). Kan iemand mij vertellen hoe de rechten horen te staan of hoe ik daar achter kom? Kan via google niets vinden...

Heb even geprobeerd een map op 777 te zetten, maar ook dit levert nog steeds dezelfde foutmelding op: map lijkt niet te bestaan of ik ben niet "subscribed." Beide zijn niet het geval, volgens mij, aangezien ik via SSH wel degelijk de mappen in kan en "subscribed" ben ik ook.

[ Voor 25% gewijzigd door Feanaro op 11-02-2009 17:10 ]

Aurë Entuluva!

• gertvdijk
Is het wel een goede/geldige maildir dan? Even maildirmake overheen laten gaan doet soms wonderen. Selectief mapjes uit backups terugzetten gaat misschien niet altijd goed.

[ Voor 27% gewijzigd door gertvdijk op 11-02-2009 17:44 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Feanaro
Hoe werkt dat? En worden mijn mails niet overschreven dan?

MIjn inbox is wel gewoon toegankelijk trouwens, alleen de mappen erin niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Feanaro op 11-02-2009 23:58 ]

Aurë Entuluva!

• gertvdijk
Hier staat een beschrijving van waar maildirs aan moeten voldoen:
http://www.courier-mta.org/maildir.html

Welke IMAP server gebruik je?

Maildirmake run ik altijd over maildirs voor het zetten van een soft-quota en maken van shared folders tussen users. Dan wordt de inhoud niet weggegooid. Misschien moet je het gewoon proberen (eerst backup maken - goed opletten met die hidden files). Zie de manpage voor de syntax enzo.

• Feanaro
Ik gebruik Courier. De maildirs hebben dus wel gewerkt, heb ze ooit met zo'n commando aangemaakt, zou op zich best maildirmake geweest kunnen zijn.

Heb de maildir gekopieerd en ga nu even kijken of het werkt...

Wat ik ook voor parameters meegeef: "maildirmake: file exists"

[ Voor 13% gewijzigd door Feanaro op 12-02-2009 12:03 ]

Aurë Entuluva!

Pagina: 1