Toon posts:

Group by and Order by probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,
Ik ben bezig met een site, en zoals zovelen heb ik een probleem met een gecombineerde GROUP BY en ORDER BY MySQL query.

Dit is hem:

PHP:
1
2
3
4
5
SELECT Messages.MessageID, Messages.time, Messages.Subject, Messages.Receiver, Messages.Sender, Messages.unread, Messages.ReplyTo, users.ID, users.First_Name, users.Last_Name, users.Thumblink
FROM (Messages LEFT JOIN users ON users.ID=Messages.Sender)
WHERE Messages.Receiver = colname AND unread != 3
GROUP BY Messages.ReplyTo
ORDER BY Messages.time DESC

Ik probeer dus om alleen de nieuwste van de berichten met eenzelfde ReplyTo te krijgen.

Ik heb het internet afgezocht en hier op het forum ook wat oplossingen gevonden, maar ik krijg het zelf niet aan het werk.
Heb het geprobeerd met een INNER JOIN, DISTINCT, MAX.
Misschien dat ik in de goede richting zat, maar mijn SQL is niet echt geavanceerd genoeg om zelf te dubuggen.

Hoop dat iemand kan helpen, echt heel erg!

Bedankt alvast!

groeten Ron!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:37

Dido

heforshe

Om te beginnen zou je eens kunnen kijken hoe je een GROUP BY gebruikt. Hint: als ik meer niet-geaggregeerde velden in de SELECT zie dan in de GROUP BY dan klopt er iets niet ;)

Of simpeler gezegd: als er 5 users.ID's gevonden zijn bij een Messages.ReplyTo, welke wil je dan zien?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

In al die andere topics stond een link naar dit FAQ-item. Ga eerst eens leren hoe je GROUP BY gebruikt en je query fixen voordat je over vervolgproblemen gaat nadenken.

En nee het kan niet wat je wil op de manier die je nu bent ingeslagen.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Begin inderdaad maar even met het lezen in de FAQ hoe het werkt zodat je vervolgens wél zelf genoeg weet om te kunnen debuggen. Als je daarna gedebugd hebt kun je hier altijd nog een topic openen. ;) We verwachten hier op GoT van gebruikers dat ze op zijn minst zelf aan de slag kunnen met debuggen en de moeite nemen om de inhoudelijke FAQ's (zoals de FAQ die Curry hierboven aanhaalt) door te lezen. Het topic dat hij aanhaalt lijkt verder ook je exacte probleem te behandelen. :)

Dit topic ga ik in elk geval dicht doen. Mocht je na het doorlezen van die FAQ en dat topic nog problemen hebben, dan kun je aan de hand daarvan een nieuw topic openen en uitleggen wat je geprobeerd hebt en wat daaraan mis gaat. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.