Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Boot sequence

Pagina: 1
Acties:

• CvDongen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11 10:27
Ik probeer hier op een oude computer XP te installeren, dit vanaf een cd.

Nu wil ik graag vanaf dat cdtje booten zodat ik weer een mooie schone installatie van XP heb.
In de BIOS de boot sequence aangepast naar:

First Boot Device: CDROM
Second Boot Device: Disable
Third Boot Device: Disable

Wanneer ik start krijg ik een zwart scherm met: Press any key if you want to boot from cd.......

Ik wat knoppen drukken, maar daarna boot hij hem gewoon van de harddisk (oude installatie van xp)

Moet ik verder nog iets instellen wat ik vergeten ben?

Alvast bedankt

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh is je cd wel lekker?
En heb je maar 1 cd-drive?

Verder: welke knoppen heb je geprobeerd?
Probeer eens een andere cd.

Wat voor mobo\bios is het?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Is het een USB toetsenbord?
Zo ja, soms werkt dat niet helemaal lekker (of helemaal niet) zonder dat windows draait.
Dan even een gewoon PS/2 toetsenbord proberen.

Andere optie is dat de CD niet bootable is of dat de cd-rom speler niet gezien wordt door het moederbord.

Alles kan stuk.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Meestal kan hij dan met datzelfde tobo ook de bios niet in, maar het is idd een eventuele optie.

• remco_k

remco_k

Boudewijn schreef op zondag 08 februari 2009 @ 19:39:
Meestal kan hij dan met datzelfde tobo ook de bios niet in, maar het is idd een eventuele optie.
Dat klopt inderdaad, maar ik dacht: laten we maar niet uitsluiten dat het ook nog net iets anders kan.
Hoewel dat wel erg vreemd zou zijn trouwens. Maargoed, niet geschoten is altijd mis.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 08-02-2009 19:45 ]

Alles kan stuk.

• CvDongen
cdeetje is goed

2 cd drives, een gewone en een rewriter. Ik kan in de bios geen onderscheid maken tussen deze 2.

Heb mijn halve keyboard geprobeerd, maar geen reactie. (usb keyboardtje trouwes, del werkt wel om in de bios te komen)

PS2 keyboard heb ik hier helaas niet liggen

Award Modular BIOS v6.00PG

Moederbord ga ik nu even kijken :)

edit:

mobo:

Model: Micro-Star International MS-6340
Chipset: VIA VT8363/5 KT133/KM133 System Controller

wat verdere systeeminfo: 1 Mhz AMD Athlon processor, 128 RAM, Geforce 2 MX.

wat bedoel je precies met probeer een andere cd? bootable, of gewoon een andere cd?

[ Voor 35% gewijzigd door CvDongen op 08-02-2009 20:16 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee een andere windows-cd, om dat te elimineren.
Haal eens alle cd-apparatuur op 1 na los, en stop je cd in die ene die dan nog wel aan het moederbord hangt (je mag zowel de IDE kabel als de voedingskabel loshalen, maakt niet uit welke van de twee).

• CvDongen
Ik heb helaas geen andere windows cd..
het zou me trouwens verbazen als het cdtje niet goed is, want deze werkte een maand geleden nog perfect.

Over de cdrom stations:
Ik heb ze beiden apart geprobeerd, maar dat werkt ook niet.

Bij de onderste zoekt ie hem wel, maar komt ie gewoon niet verder (hij start ook niet verder op) en bij de bovenste zoekt ie er niet eens naar en start ie meteen van de hdd op.

Het is me trouwens wel gelukt om via windows, windows xp opnieuw te installeren. Nu heeft ie alleen mijn schijf niet kunnen formatteren, wat ik eigenlijk wel wilde.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou, je had waarschijnlijk , na het verwijderen van 1 van beide optische drives, even je bios opnieuw in moeten stellen.

Mogen we uit je laatste bericht trouwens opmaken dat je 'klaar' bent? :)

• CvDongen
Ja,

Alleen jammer dat ik nu nog steeds niet weet wat er mis was.

In ieder geval: bedankt voor jullie hulp! :)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:01

MsG

Forumzwerver

Windows installeren in Windows is volgens mij niet zo grondig als de "echte" manier. Ik heb het geloof ik ook wel eens gedaan en hield hij veel bestanden van de vorige installatie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja inderdaad, en het is ook wel denkbaar dat er ergens eea aan rommel achterblijft, itt wanneer je een echte formatering uitvoert.

Maar goed, het issue is opgelost.

TS: wil je het nog uitzoeken?

• CvDongen
Ik denk dat ik het heb gevonden! Het toetsenbord.

Was windows update aan het draaien en krijg nu ineens allemaal blue screens enzo (dat is dan wel weer even minder..)

Nu vraagt ie hoe ik em wil booten (safe mode, safe mode met networking, normally, enzo) alleen ik kan niet omhoog of omlaag met mijn pijltjes... dus ik heb zon vermoeden dat het gewoon aan dat usbkeyboard ligt, maar dat bewaar ik nog even voor morgen.

Weltrusten! :z

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:56
Dat is hierboven al vaker gezegd, als je een usb keyboard gebruikt moet je in de bios USB legacy support inschakelen, anders werkt ie niet zonder dat een USB driver is geladen (dus in dos en net na de P.O.S.T.). In de bios kun je normaal gesproken wel komen omdat tijjdens de P.O.S.T. legacy support standaard wél aanstaat.

/edit: Check ook even goed op bolle/lekkende condensatoren, staat dit bordje bekend om en kan ook de blauwe schermen verklaren.

[ Voor 17% gewijzigd door Nielson op 09-02-2009 09:01 ]

• remco_k

remco_k

Mijn ervaring met BSOD's is dat het vrijwel altijd hardware gerelateerde oorzaken zijn. Maar dat kan ook software zijn natuurlijk. Condensator verhaaltje van hierboven is plausibel.

Verder dus gewoon even een PS/2 keyboardje pakken...

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 09-02-2009 09:24 ]

Alles kan stuk.

• CvDongen
Nielson schreef op maandag 09 februari 2009 @ 07:06:
Dat is hierboven al vaker gezegd, als je een usb keyboard gebruikt moet je in de bios USB legacy support inschakelen, anders werkt ie niet zonder dat een USB driver is geladen (dus in dos en net na de P.O.S.T.). In de bios kun je normaal gesproken wel komen omdat tijjdens de P.O.S.T. legacy support standaard wél aanstaat.

/edit: Check ook even goed op bolle/lekkende condensatoren, staat dit bordje bekend om en kan ook de blauwe schermen verklaren.
Wat stom zeg, nu werkt het gewoon :)

Ik weet niet waar die bsods aan liggen, kreeg ze nadat ik 38 windows updates in één keer deed, waaronder .net 1.1 .net3.5, ie7, media player 11 en nog wat ander spul, ga ze volgende keer denk ik 1 voor 1 doen :)

Ben nu in ieder geval windows xp weer aan het installeren, deze keer op de goede manier.

Bedankt voor alle hulp allemaal! _/-\o_

• CvDongen
Bluescreens worden veroorzaakt door een "essentiele" geforce update.
Kan nog net iets van nv4_disp ofzo zien en dan istie meteen weg. Ga even kijken of ik er met system restore uitkom (heb hier niet zon hoge pet van op), en anders wordt het toch maar weer een schone xp...

edit: oh, excuses, deze post had ook in een edit gekund.

edit2: werkt weer na system restore. Klein vraagje nog dan: Moet ik nu oppassen met automatische updates? Want dan installeert ie toch alle essentiele updates (dus ook die video driver)?

[ Voor 38% gewijzigd door CvDongen op 10-02-2009 00:15 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Om welke videokaart gaat het hier? En welke driver versie?
Verder: mischien slim om een nieuw ontopic topic te openen?

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 10-02-2009 00:20 ]

Pagina: 1