Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik las op de site van xs4all dat zij het toestaan om via internet VOIP te bellen. Iets wat ik bij andere mobiele providers juist las dat zij het niet toestaan! Enerzijds ook logisch, want ze willen natuurlijk niet te veel inkomsten mislopen op de normale mobiele telefoongesprekken :)

Iemand mij kan vertellen of het netwerk van xs4all ook een goeie korte latency heeft? En is het met een 1800 / 384 Kb/s ruim voldoende om te kunnen bellen via VOIP?

Verwijderd

Je bent je ervan bewust dat XS4ALL geen mobiele telefonie aanbiedt?
Maar alleen mobiel INTERNET?

Waar jij aan refereert zijn de mobiel internet pakketten voor gebruik met GSM telefoons, de zorgeloos online e.d. bundels van een 10tje.

Als jij een KPN mobiel data abo met dongel afsluit mag je daar naar hartelust mee VoIPen hoor, zolang je maar niet over je datalimiet komt.

De latency van HSDPA is sowieso crap, maar vlot genoeg voor VoIP.
Een upstream van 384 eveneens voldoende voor VoIP, zeker als je het over dingen als Skype.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2009 19:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 19:07:
Je bent je ervan bewust dat XS4ALL geen mobiele telefonie aanbiedt?
Maar alleen mobiel INTERNET?

Waar jij aan refereert zijn de mobiel internet pakketten voor gebruik met GSM telefoons, de zorgeloos online e.d. bundels van een 10tje.

Als jij een KPN mobiel data abo met dongel afsluit mag je daar naar hartelust mee VOIPen hoor, zolang je maar niet over je datalimiet komt.
Uiteraard ben ik er zeker van dat xs4all geen telefoonoperator is ;) Ik ben dan ook echt juist op zoek naar een mobiel internet abbo waar je zorgeloos via VOIP kan bellen. De enige belangrijkste vraag is of het met 1800 / 384 Kb/s snelheid + lage latency? goed te doen is? Het bellen zal dan voornamelijk via voipbuster gaan of een kloon ervan.

Het is bedoeld voor een kennis van mij die schipper van beroep is, en heel erg van baalt dat zijn mobiele telefoonkosten de pan uitrijzen. Misschien ook wel handig om te vermelden dat hij met zijn schip nooit in het buitenland komt (waardoor er gelukkig niet gekeken hoeft te worden naar abbo's waarmee je in het buitenland kan internetten).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2009 19:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 19:09:
[...]

Uiteraard ben ik er zeker van dat xs4all geen telefoonoperator is ;) Ik ben dan ook echt juist op zoek naar een mobiel internet abbo waar je zorgeloos via VOIP kan bellen. De enige belangrijkste vraag is of het met 1800 / 384 Kb/s snelheid + lage latency? goed te doen is?
384/384 is al ruim voldoende, zelfs voor de zwaardere codecs.
Voor Skype e.d. is 128/128 al genoeg.

Overigens moet je wel de datalimieten in het oog houden, het abo waar jij over praat heeft een datalimiet van 2 GB, iets wat je vrij snel haalt als je van plan bent alleen nog maar VoIP te gaan gebruiken. Boven je datalimiet zullen ze je afsluiten of een optie aanbieden voor betaling per MB.

Laten we zeggen dat een gesprek plaatsvindt op 256 Kbit/s, oftewel 1 Mbit/4 seconden, oftewel 1 MB/36 seconden, dus 2 MB/minuut. 2 GB is 2000 MB, dus heb je theoretisch 1000 minuten om te bellen met 2 GB.
Natuurlijk komt er meer dataverkeer bij kijken dan alleen het pure gesprek, dus laten we stellen dat je met 2 GB ongeveer 750 minuten kan VoIPen op die bitrate. Omdat het een mobiele dienst zal er ook wel wat packetloss zijn, en verbindingen zullen wegvallen, etc etc etc, dus 500 minuten is een realistischer schatting.

En daar betaal je dan 33,57 euro/maand voor.
Een SIM-only abo voor 500 minuten heb je al voor 18 euro.

Denk dus niet dat je het ei van Columbus ontdekt hebt ofzo, VoIP via GSM/UMTS is leuk, op vakantie e.d., maar geen stelselmatige oplossing om goedkoop te telefoneren.

Die vriend van je kan dan beter 2 SIM-only's afsluiten en 2 goedkope GSM'etjes kopen, dan kan je voor 30 euro per maand 1000 minuten bellen, OOK naar mobiele nummers.

VoIPBuster/Budgetphone e.d. zijn alleen goedkoop naar vaste nummers, tevens is de kwaliteit van GSM stukken beter dan VoIPBuster en soortgenoten, zeker als je op zee zit waar je waarschijnlijk geen perfecte dekking hebt en UMTS/HSDPA misschien niet eens voorhanden is en je dus op GPRS overgaat, waarbij je nog maar 64 Kbit/s haalt. Waardoor VoIP dus niet meer mogelijk is.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2009 19:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op GPRS met 64 kb/s kan je echt niet meer bellen via VOIP? Er staat mij iets bij dat bellen via voip toch niet veel bandbreedte vraagt?

Ik vraag mij ook af of je echt snel tegen de 2 GB aan gaat zitten met alleen maar bellen. Zelf heb ik ook voip thuis en zie in mijn logfiles dat het echt maar om een paar tiental mb's gaat in de hele week :? En wij bellen veel ;)

Voipbuster zelf is inderdaad duurder om naar mobiele nrs te bellen, maar een kloon van betamax (smsdiscount.com) vraag te 8 cnt per minuut voor. En ik weet dat mijn kennis mobiele gesprekken heeft van ongeveer 15 minuten elk. Met een beetje doorrekenen is dat een goedkopere oplossing dan een sim-only variant.

Hoe is de dekking van xs4all met mobiel internet? En staan zij bekend om hun lage latency? Hoe minder hoe beter voor voip, toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 20:01:
Op GPRS met 64 kb/s kan je echt niet meer bellen via VOIP? Er staat mij iets bij dat bellen via voip toch niet veel bandbreedte vraagt?

Ik vraag mij ook af of je echt snel tegen de 2 GB aan gaat zitten met alleen maar bellen. Zelf heb ik ook voip thuis en zie in mijn logfiles dat het echt maar om een paar tiental mb's gaat in de hele week :? En wij bellen veel ;)

Voipbuster zelf is inderdaad duurder om naar mobiele nrs te bellen, maar een kloon van betamax (smsdiscount.com) vraag te 8 cnt per minuut voor. En ik weet dat mijn kennis mobiele gesprekken heeft van ongeveer 15 minuten elk. Met een beetje doorrekenen is dat een goedkopere oplossing dan een sim-only variant.

Hoe is de dekking van xs4all met mobiel internet? En staan zij bekend om hun lage latency? Hoe minder hoe beter voor voip, toch?
Je zet allerlei twijfels bij mijn opmerkingen, zonder ze te onderbouwen.
Waarom ga je niet eens Googlen naar de dingen waar je over praat?
Dan zal je er namelijk achterkomen dat wat ik zeg zo gek nog niet is.

De type VoIP providers die jij omschrijft maken gebruik van SIP met een bepaalde spraakcodec.
De meest gangbare codec is G.711, ook wel ulaw of alaw genoemd.
Zie: Wikipedia: A-law algorithm en Wikipedia: G.711

G.711 heeft een bitrate van 64 Kbit/s.
Aangezien een telefoongesprek 2 kanten op gaat, is de minimale ruwe bandbreedte die je nodig hebt voor de spraakcodec dus 128 Kbit/s.
Voeg hierbij nog wat overhead toe, wat packetloss en wat SIP pakketjes, en je komt al gauw op een Kbit of 200 uit.
256 Kbit/s is dan ook absoluut geen luxe voor dit type VoIP.

Latency maakt niet zoveel uit voor VoIP, zolang het maar geen seconden zijn.
En zelfs dan duurt het gewoon even voordat je de ander hoort, het heeft weinig tot geen invloed op de kwaliteit van het gesprek.

Een latency van bijvoorbeeld 600 ms komt er dus op neer dat je een vertraging van 0.6 seconde hebt.
Je kan er vanuit gaan dat de latency van UMTS/HSDPA tussen de 200 en 400 ms ligt, mits je goede ontvangst heb. Bij slechte ontvangst schiet dit al gauw omhoog.
Dit heeft niks met XS4ALL te maken, maar is puur een gevolg van de techniek.
Elke UMTS/HSDPA provider heeft dit.

XS4ALL is overigens geen operator, het is dus ook niet hun dekking.
XS4ALL is gewoon reseller van KPN, dus waar KPN bereik heeft heeft XS4ALL bereik.

Je kan er vanuit gaan dat er rondom grote steden en bewoonde gebieden gewoon fatsoenlijke UMTS dekking is. Op het water (zee) kan je er eigenlijk vanuit gaan dat dit 0 is.
Zie deze kaart:
http://145.7.218.175/covcheck/

Ik heb zelf KPN, en ondanks dat ik op een treinreis van Amsterdam naar Rotterdam niet in groene spots kom valt mijn UMTS toch regelmatig weg. Dus deze kaart doet het veel rooskleuriger lijken dan het in werkelijkheid is.
Je kan ervanuit gaan dat UMTS rondom en in grote steden acceptabel is.

Verwijderd

Topicstarter
@ Fabio-c:

Bedankt voor je uitgebreide uitleg :) Ik heb achteraf het voipgebeuren iets te kortzichtig bekeken. Ik was in de veronderstelling dat het maximaal 64 kb zou zijn voor voip. Maar ik had het met 2 moeten vermenigvuldigen omdat een telefoongesprek 2 kanten opgaat.

In dit geval zou een Lite abbo er beter bij passen :)

ps: over de dekkingsgraad: Mijn kennis vaart altijd 1 vaste route. Van Eindhoven naar Maastricht en heel soms naar Arnhem. De dekking over de hele route is heel goed (HSDPA overal bereikbaar). Zijn zoon heeft een laptop en vaart zo nu en dan ook mee.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2009 22:48 . Reden: spelfautjes gecorricerd :) ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 22:44:
@ Fabio-c:

Bedankt voor je uitgebreide uitleg :) Ik heb achteraf het voipgebeuren iets te kortzichtig bekeken. Ik was in de veronderstelling dat het maximaal 64 kb zou zijn voor voip. Maar ik had het met 2 moeten vermenigvuldigen omdat een telefoongesprek 2 kanten opgaat.

In dit geval zou een Lite abbo er beter bij passen :)

ps: over de dekkingsgraad: Mijn kennis vaart altijd 1 vaste route. Van Eindhoven naar Maastricht en heel soms naar Arnhem. De dekking over de hele route is heel goed (HSDPA overal bereikbaar). Zijn zoon heeft een laptop en vaart zo nu en dan ook mee.
Zie ook deze pagina:
http://www.voip-info.org/wiki-Bandwidth+consumption

Zo kan je hier bijvoorbeeld uitrekenen wat een gesprek aan bandbreedte kost:
http://www.asteriskguru.com/tools/bandwidth_calculator.php

Als je dan G.711 kiest, SIP, voor beide kanalen, en 1 simultaneous call, dan kom je op:
Total bandwidth (incoming and outgoing):
159.26 Kbps
En dit is in een ideale situatie zonder packetloss etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2009 00:28 ]

Pagina: 1