Toon posts:

pc aan versterker, maar geen surround?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

ik heb een m2n sli deluxe (NVIDIA 570) moederbord.
Voorheen altijd mijn geluid gespeeld met mijn 2.1 pc setje.
Nu heb ik een nieuwe dolby surround set gekocht met een harman/kardon avr 137 receiver en wil ik graag mijn pc aansluiten op de versterker.
Ik heb een optische (geluids)kabel gekocht en deze aangesloten. (s/pdif ingang gebruikt)
Nu kan ik wel geluid krijgen, maar het is geen dolby. De surround speakers doen het wel als ik test via de versterker, maar als ik deze testfile gebruik, komt het 'rear geluid' gewoon uit de front speakers en ook de subwoofer doet het niet.

Wat me opviel als ik bij afspeelapparaten kijk ik de spdif interface (3e optie) kan zien, maar ik kan verder niks instellen. en bij de luidsprekers zelf (2e optie) kan ik wel configureren en instellen voor 2.1, 5.1, 7.1 etc

wat doe ik verkeerd? ik neem aan dat een optische kabel gewoon 5.1 geluid door moet kunnen geven.

alvast bedankt

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Stel het goed in in je decoder. Dat kan bijvoorbeeld ffdshow zijn of als je media player classic gebruikt dat programmatje zelf.

En dolby kan je alleen spelen met een echte dolby bron (DVD, dvix met 5.1 geluid). Dat wma bestand zou het ook best kunnen bevatten, maar dat is zo'n a-typisch bestand. Ik zou het liever met een goede film testen.

Ik denk dat de crux zit in het feit dat je het moet instellen in het programma (mediaplayer) of de decoder (waarbij veel mensen dus ffdshow gebruiken).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Meestal moet je een optie als sp/dif passthrough aanzetten in je afspeelprog. Dan wordt het geluid ongedecodeerd door gestuurd (afaik). Geen idee of Media player dat kan, maar VLC kan het iig. Als je dan gestotter krijgt, moet je een ander output device selecteren dan DirectSound (zie google). Heb het 2 weken geleden nog bij iemand gefixt, maar weet niet alle details meer.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-02 23:47
Je kunt over S/PDIF alleen surroundgeluid doorsturen als dit in Dolby of DTS vorm gebeurt. Veel films hebben Dolby of DTS geluid (originele DVD's testen graag, gedownloade .avi films hebben het niet voor zover ik weet), en als het afspeelprogramma en / of de decoder goed ingesteld staat, zou je surround geluid moeten krijgen over al je speakers. Je receiver zal dan ook laten zien dat er Dolby of DTS afgespeeld wordt.

Er is een grote maar. Namelijk: PC games zorgen vaak voor surround geluid, maar dit is niet in Dolby of DTS formaat. Dit geluid kan dus niet surround over S/PDIF verstuurd worden. Ditzelfde geldt ook voor elk ander geluid dat niet in Dolby of DTS formaat is, maar bij muziek maakt het eigenlijk niet uit omdat dit toch niet surround is opgenomen. Als je dus al het geluid in Dolby of DTS formaat afgespeeld wilt hebben, moet je een geluidskaart hebben die Dolby Digital Live of DTS Connect ondersteunt. DDL en DTS:C zorgen er namelijk voor dat het geluid dat je afspeelt eerst omgezet wordt naar Dolby of DTS, zodat het in surround over S/PDIF naar de receiver gestuurd kan worden.

Er is geloof ik ook wel software beschikbaar om dit te doen, zodat je geen nieuwe geluidskaart hoeft aan te schaffen. Ik ben niet bekend met deze software en ik weet ook niet of het net zo goed werkt, maar het bestaat volgens mij wel. Misschien een andere tweaker die je kan helpen met de naam van die software.

Ik weet van de geluidskaarten van Auzentech dat ze in ieder geval DDL en DTS:C ondersteunen, ik heb zelf de X-Plosion 7.1 DTS Connect kaart en hier werkt het goed.

[ Voor 31% gewijzigd door FreddyFish op 08-02-2009 18:53 ]

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 17:56

VIPER2001

[GOT]The Source

schakel op die ingang prologic 2 aan , komt er dd5.1 of dts schakelt hij vanzelf over.

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties.

de site waar ik het bestand vandaan heb is: http://www.lynnemusic.com/surround.html
deze persoon heeft het bestand dus speciaal voor het testen van een 5.1 set gemaakt.
Ik had gedacht dat ik het zou kunnen gebruiken, maar mss vergis ik me erin.

Ik heb geprobeerd het bestand in VLC te spelen, maar dat werkt niet. gewone WMA bestandjes wel.
Ik heb nog even geprobeerd Indiana Jones IV te kijken en zien of daar het geluid wel goed op gaat (het spoor is DTS) maar ook hier lijkt het niet goed te gaan. als het signaal op "a/52 over s/pdif" staat dan krijg ik gestotter. dat heb ik aangepast en nu doet ie het wel maar nog steeds geen surround naar mijn idee. idem voor de 5.1 optie.

Eventueel zou ik een audiokaart kunnen kopen, maar dan hoop ik wel dat dat het verhelpt.

de ingang op mijn versterker staat op het moment op prologic II

daarnaast heb ik wat DTS filmpjes gedownload (.vob) en geluisterd, maar ook dit lijkt geen surround te geven.
http://www.digital-digest...wnloads/trailers.html#vob

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 20:08:
[...]
Ik heb geprobeerd het bestand in VLC te spelen, maar dat werkt niet. gewone WMA bestandjes wel.
Ik heb nog even geprobeerd Indiana Jones IV te kijken en zien of daar het geluid wel goed op gaat (het spoor is DTS) maar ook hier lijkt het niet goed te gaan. als het signaal op "a/52 over s/pdif" staat dan krijg ik gestotter. dat heb ik aangepast en nu doet ie het wel maar nog steeds geen surround naar mijn idee. idem voor de 5.1 optie.
[...]
a/52 over s/pdif heet het, ja. De 5.1 optie idd niet.
- Maar wat heb je precies aangepast?
- Heb je de laatste versie van VLC?
- Heb je de audio output module op "Win32 waveout extension output" gezet (en VLC gerestart(!))?
Bij mij verhielp dat het gestotter en gaf de Onkyo receiver aan dat de audio source digital oid was. Dat was ook te horen. Volgens mij was de audio stream bij die film ac3 5.1 geluid. Ik had ook ac3filter (zie evt de meuktracker voor de laatste versie) geinstalleerd, maar ik weet niet of VLC die gebruikt.

De audio output module instelling fixt het niet voor iedereen.
- Voor sommige mensen werkt het wel met VLC 0.8.2 (evt met de waveout ext output + herstart VLC)
- Probeer voor ac3 audio streams in films eens Windows Media Player via de s/pdif passthrough van ac3filter.
- ffdshow zou het idd ook moeten kunnen.

Als geen enkel programma het goed doet, kan aan de audio driver liggen (updaten).
Probeer ook eens wat andere types film/audio.

Hopelijk krijg je het aan de gang. Dit is een veelvoorkomend probleem.

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-02 20:00

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Pro Logic is de stereo-bron surroundiseren over 2 speakers d.m.v. een software techniek. Wat jullie dus aankaarten als 5.1 ProLogic zal naar mijn weten dan ook niet werken.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:49
Bij mij is het zo dat in windows de speakers ingesteld moeten worden op stereoluidsprekers op het bureaublad, pas dan werkt mijn SPDIF goed.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lijkt me iets voor AUD

> AUD
Pagina: 1