• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Ik heb de laatste tijd zitten twijfelen tussen 2 nieuwe systemen, een met de Q9550 erin en eentje met een Phenom II 940 erin. Nu is het zo dat ik niet echt vertrouwd ben met AMD en zijn moederborden/chipsets maar ik heb me laten wijsmaken dat ik moet zoeken naar de 790X chipset met de 750 South Bridge. Na een beetje research werk beek dit ook daadwerkelijk het geval te zijn en heb ik me vervolgs verdiept in het zoeken naar een moederbrd voor mijn PII 940 build maar heb heelaas geen moederbord gevonden met een 750SB en 790X chipset maar wel een 790GX chipset met een 750SB wat in mijn ogen gewoon een 790X is maar dan met een integrated graphics chip.

Vervolgens heb ik dus de Asus M3A78-T als favoriet eruit gekozen maar nu lees ik sommige fora dat de PII 940 een BIOS update nodig heeft vooraleer deze naar behoren kan werken in een AM2+ chipset. Aangezien de Asus M3A78-T nu ook niet het nieuwste moederbord is denk ik dat deze inderdaad een BIOS update nodig zal hebben. Er is echter 1 nadeel. Blijkbaar heb je een processor nodig die de BIOS wel herkent vooraleer je de BIOS kan updaten en aangezien ik een nieuw systeem bouw en dus niet vertrek van een al bestaand AM2+ systeem wil dit zeggen dat ik ook een oudere AMD CPU zou moeten kopen.

Ik heb dit topic gemaakt omdat ik, na veel google werk, niet zeker weet of dit werkelijk zo is, indien dit het geval is is de Q9550 of 9650 de logische keuze natuurlijk. Ik denk gewoon dat de keuze tussen de PII en de 9550 in favor van de 940 is.

Alvast bedankt,

Tom

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Je zou vriendelijk kunnen vragen aan de zaak waar je het mobo koopt om het bios te flashen naar de juiste versie.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Met de M4A serie van Asus zul je zeker goed zitten, de M3A zal idd een PhII bios nodig hebben. Die zal het ook bijna zeker goed doen met een recente bios.

• n0valyfe
Als ik me niet vergis is de M4A serie voor de AM3 socket? Ik denk niet dat de Phenom II in die socket past.

Edit:

Na het lezen van onderstaand bericht ben ik helemaal in de war. De Phenom II is een AM2+ CPU ls ik me niet vergis en kan dus NIET in een AM3 socket aangezien deze niet backwards compatibel is. Wel omgekeerd, maar er kunnen geen oudere processors gebruikt worden met de AM3 socket.
Here are the initial offerings: M4A78 Pro and M4A79 Deluxe. The two are based on the AMD 780G and 790FX chipsets respectively. Both the motherboards use DDR2 memory. A complete range of AM2, AM2+ and AM3 socket CPUs are supported. Surprisingly neither support DDR3 memory, the one that makes AM3 stand apart from AM2+. The two are expected to be released in January, their prices are unknown at this point in time. Sources: OCWorkbench, FudZilla
Hier zeggen ze dus dat het bord AM2, AM2+ en AM3 CPU's ondersteund waardoor ik denk dat het eerder om een AM2+ socket gaat?
ASUS for one has two motherboards in the pipeline, under the M4A series. As the series name suggests, It's based on the AM3 socket (AM2+ was M3A) and based on AMD chipset

[ Voor 84% gewijzigd door n0valyfe op 08-02-2009 21:28 ]

• n0valyfe
Nevermind, zie dat het gewoon zeer nieuwe AM2+ socket moederbord is waardoor deze geen BIOS update nodig heeft.

Bedankt!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
De Phenom II 920 en 940 zijn AM2+ processors, Alle andere Phenom II processors zullen AM3 zijn. Alle andere (Phenom, Athlon en Sempron) processors zijn nog AM2/AM2+. Er zullen als het goed is wel enkele AM3 Athlon's en wellicht Semprons komen.

AM3 processors gaan wel in een AM2/AM2+ bord, AM2/AM2+ processors gaan niet in een AM3 bord.

That's it.

Verwijderd

Ik heb momenteel de ASUS M3A78-T icm met een PH-2 940. Ik heb de bios nog niet upgedate oid, maar toch werkt de PC prima. Echter mijn processor wordt niet herkend. Dus zal ik morgen ff een bios update doen en dan mijn verhaal hier posten.

Heeft 1 van de 3 mogelijkheden van een bios update de voorkeur??

1: Floppy (heb ik er niet bij gekocht dus geen optie)
2. Flashdisk (FAT 16 of FAT 32 geformateerd
3. Via website en Asus tool.

Verwijderd

Makkelijkste is om gewoon via een ASUS-tool + internet te flashen.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 20:16:
Makkelijkste is om gewoon via een ASUS-tool + internet te flashen.
Dat advies wordt niet gegeven door Asus, zij zeggen juist dat je ASUS EZ Flash moet gebruiken.
Hierbij de handleiding.
Dan moet je de knop gebruiken met de tekst "Using Asus AZ FLASH to update BIOS", daar vind je de handleiding achter.

[ Voor 12% gewijzigd door marquis op 28-02-2009 20:41 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

eeey,

ik heb vorige week me nieuwe pc binnen gekregen die ik samengesteld had, ik heb ook de PhenomII 940
en hem zitten op een (AMD 790FX) Foxconn A7DA-S SB750 moederbord.

Ik wist dat er mogelijk een bios update nodig zou zijn, na me pc inelkaar gebouwd te hebben en hem aan te zetten kreeg ik geen beeld of bios... ik hoorde van een maat dat ik dus ook mogelijk een oudere processor moest kopen en dat me pc dan wel zou opstarte om er een update op te gooien...

ik had eerst maar is de leverancier gebeld van me moederbord ( PCHut.nl ) en die vriendelijke man gaf 2 opties :
1. oudere processor kopen
2. de pc opstarten met 1 geheugen module.

Dus ik 1 geheugen module ( 1x 2 gb corsair dominator 1066 ) erin gezet, inplaats van 2.. en ja hoor ! hij starte op...
toen heb ik op de Foxconn site de bios updates op een CD gebrand en die CD geladen op me nieuwe pc...
want ik heb ook geen floppy meer, maar gewoon CDROM waar ik van boot..

na het instaleren van windows en de pc weer uit gezet hebben, het andere geheugen er bij gedaan en nu heb ik gewoon 4 gb geheugen...

Maar om ff terug te komen op het onderwerp...

dr is dus wel een moederbord te koop met de SB 750 voor je AMD PII 940, ik heb hem zelf ook...
dit is de link naar de site

En het updaten is goed te doen... als laatste hulp middel moet je idd een processor die op een AM2/AM2+ kan lenen, of kopen....

Hopelijk had je iets aan mijn verhaal :P
Groetjess Kickerrrrr

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Gigabyte MA-790GP-DS4H will do the job just fine.

Moet je wel de HD3300 onboard accepteren (ongeveer 7600 GS snelheid). En je bios flashen vanuit MS-DOS.

[ Voor 9% gewijzigd door Red-Front op 02-03-2009 23:52 ]

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

je kunt de Phenomll gewoon in een moederbord stoppen deze zal gewoon werken , echter wel weergegeven worden als "unknown amd cpu" (als t een am2+ plank is voor de am2+ procs en am3 procs of een am3 plank voor de am3 procs)

ik heb zelf een DS4H van gigabyte en gewoon geflashed na windows installatie :Y)

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 22:59
BIOS kun je flashen vanuit het BIOS zelf, gewoon de file op USB stick zetten, die kan gelezen worden vanuit de BIOS update functie.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:51
lazybones schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 02:48:
BIOS kun je flashen vanuit het BIOS zelf, gewoon de file op USB stick zetten, die kan gelezen worden vanuit de BIOS update functie.
Top, dankjewel!
Pagina: 1