Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

software voor songteksten

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een niet alledaags probleem, zo denk ik zelf:
Ik sta voor de klas, en heb een digitaal schoolbord tot mijn beschikking. Erg fijn, en ben dan ook constant op zoek naar toepassingen. Zo ben al een hele tijd op zoek naar een overzichtelijk en klein, liefst freeware/opensource programma waarmee ik liedteksten op het bord kan projecteren, terwijl ik er zelf op de piano bij speel.

Nu zijn er een heleboel oplossingen hiervoor, maar meestal zijn ze gericht op kerken, en vaak ook op dubbele schermen (een met de sheets/administratie, en één live, dus de beamer). Nu wordt het beeld op de computer in mij klas 1-op-1 doorgeprojecteerd door de beamer op het digitale bord.
Wat ik al geprobeerd heb aan programma.

Opensong: http://www.opensong.org (gebruikt 2 monitoren)
Dreambeam: http://www.dreambeam.de (veel te zwaar)
OpenLP: http://www.openlp.org (gebruikt 2 monitoren)

En zo heb je nog wel meer programma's die ongeveer hetzelfde doen, ik heb er al een stuk of 10 geprobeerd, maar allemaal niet wat ik zoek.

Ik heb al veel ervaring met powerpoint, maar dan moet je óf voor elk liedje een aparte presentatie in een map zetten (duurt lang met laden), óf je hebt een enorm bestand met alle liedjes, waar je steeds sheets tussen moet voegen en waar het lastig zoeken is. Al met al is powerpoint dus geen oplossing, zover ik weet.

Aan de ene kant heb ik ook al eens gekeken naar een simpele html pagina, maar dat is weer heel wat werk om het netjes te krijgen, en het bedienen gaat lastiger.

Kortom: ik ben al een paar maanden op zoek naar een programma wat me uit de brand helpt.

Mijn wensen zijn als volgt:

- interface moet er simpel en netjes uitzien
- je moet kunnen zoeken/sorteren op titel, en het liefst met tags werken
- het liefst heb ik de nummers in een lijst links, en rechts in het beeld de presentatie (zoals ook powerpoint heeft in het bewerkingsscherm)
- moet gebruik maken van templates, zodat iedere dia er 't zelfde uitziet.
- het moet heel goed met het toetsenbord te bedienen zijn
- door meerdere mensen te gebruiken (collega's, op het netwerk of via internet)
- liefst freeware/opensource

Misschien hebben jullie ideeën hoe ik dit zou kunnen doen, of kant-en-klare oplossingen. Van beide hoor ik graag!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En gewoon in een officeprogramma alle songteksten onder elkaar zetten en dan naar PDF exporteren met inhoudsopgave? In je PDF-viewer heb je dan links de inhoud en hoef je alleen op een liedje te klikken om op de juiste pagina te komen.
Ik heb al veel ervaring met powerpoint, maar dan moet je óf voor elk liedje een aparte presentatie in een map zetten (duurt lang met laden)
Dat snap ik niet helemaal. Waarom duurt het laden van een simpele PP-presentatie lang?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Winamp heeft een plugin die automatisch de songteksten bij nummers opzoekt aan de hand van de Tags, dit venster kun je apart op een ander scherm zetten, of de letter grootte ook aan te passen is weet ik zo niet, maar zo zou het kunnen werken. Zelf .lrc files aanmaken en toewijzen kan natuurlijk ook als je de boel inlaadt.

Voor je HTML-idee: maak een simpele PHP-pagina die .txt-bestandjes uit een map met je songteksten inleest, gooi er een .css overheen voor de opmaak en verplaats je browservenster naar het juiste scherm. Vervolgens vorige en volgende knoppen maken dat hij op alfabetische volgorde het volgende .txt-bestand inlaadt. Eventueel een zoekvak dat je makkelijk een ander .txt-bestand kunt openen.

Met beide heb je wel een "probleem" met "- door meerdere mensen te gebruiken (collega's, op het netwerk of via internet)"

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• koelkast
  • Niet online
Gizz schreef op zondag 08 februari 2009 @ 15:29:
En gewoon in een officeprogramma alle songteksten onder elkaar zetten en dan naar PDF exporteren met inhoudsopgave? In je PDF-viewer heb je dan links de inhoud en hoef je alleen op een liedje te klikken om op de juiste pagina te komen.

[...]

Dat snap ik niet helemaal. Waarom duurt het laden van een simpele PP-presentatie lang?
Het punt is dat het nogal eens wijzigt, dus dan blijf ik aan het bewerken en exporteren.... Leuke optie, maar voor mij niet geschikt, denk ik.....

En het laden elke keer opnieuw, kost gewoon veel tijd met die school-pc. Dat wil ik liever niet al te vaak doen.

• koelkast
  • Niet online
nog steeds ben ik op zoek naar een handige oplossing voor dit probleem.
Ik heb wat met google sites zitten prutsen, maar dat vind ik ook geen oplossing.
Ik zoek dus eigenlijk iets waarmee ik losse liedjes makkelijk kan weergeven, toevoegen. Ook moet het snel zijn en moet je in titels kunnen zoeken.
Iemand enig idee?