Nieuw systeem - vreemd audio probleem

Pagina: 1
Acties:

• M-audio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06-2025
Onlangs een nieuwe pc gekocht, waarop ik een M-Audio geluidskaart die ik al in mijn bezit had heb geinstalleerd. Heb op mijn vorige pc (P4) nooit audio problemen gehad, maar op de nieuwe last van het volgende.

Wanneer ik audio afspeel hoor ik bij bepaalde passages in de muziek cq bij bepaalde toonhoogten een soort hele zachte vervorming. Niet constant, maar bij bepaalde pieken of frequenties. Ook hoor ik deze vervorming (gekraak) tijdens het schuiven van de volumeregeling van bijvoorbeeld wm player, itunes of de software van mijn geluidskaart (maar niet als er geen geluid speelt).

Ik heb ondertussen het volgende geprobeerd:

- Windows XP Sp3 opnieuw geinstalleerd, alle hardware en drivers (van geluidskaart, videokaart, chipset, etc) opnieuw geinstalleerd. Ook geprobeerd oudere versies van drivers te installeren en met een zo 'kaal' mogelijk systeem getest.

- alle bekende xp tweaks voor audiobewerking, zoals hardware acceleration lager zetten, DMA inschakelen, etc.

- Nieuw moederbord geplaatst (van MSI P6NGM naar Asus P5Q Pro). Firmware van beide borden bijgewerkt.

- Nieuwe voeding geplaatst (Coolermaster ipv budget)

- Gezorgd voor goede aarding van systeem.

Wat erg vreemd is, is dat het kraken van de volumeschuiven zich zowel voordoet als ik audio afspeel via de M-Audio kaart, als via het onboard audio van de twee moederborden.

Nog vreemder is dat wanneer ik audio vanaf een gewone cd-speler via een lijningang van de M-Audio via de PC afspeel, het kraken van de softwarematige volumeschuif ook hoorbaar is als ik deze harder of zachter zet.

Ik heb echt bijna alles geprobeerd en werkelijk geen idee wat er aan de hand kan zijn. Iemand een idee?

Dank!

--
Specificaties: Intel Quad Q6600, Asus P5Q Pro, 4 GB Transcend ddr2 800, 2* Samsung Spinpoint, M-Audio Audiophile 2496, Nvidia Geforce 8400GS.

• chphe
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:35
Zeker dat het niet iets anders is als je computer en het probleem schuilt in de actieve speakers of je versterker? Heb wel eens gehad dat de aparatuur (inclusief kwaliteit van kabels) die ik aan een PC had hangen, de ruis buiten proporties uitvergrote.

Verder misschien heel stom, maar ik zeg het maar even. Je hebt toch niet toevallig een microfoon ofzo. eraan hangen die omgevingsgeluid (bijvoorbeeld schuiven van een muis) opvangt en mee versterkt. Maar als ik het zo lees zou jou dat niet overkomen.

• M-audio
iemand14 schreef op zondag 08 februari 2009 @ 15:56:
Zeker dat het niet iets anders is als je computer en het probleem schuilt in de actieve speakers of je versterker? Heb wel eens gehad dat de aparatuur (inclusief kwaliteit van kabels) die ik aan een PC had hangen, de ruis buiten proporties uitvergrote.

Verder misschien heel stom, maar ik zeg het maar even. Je hebt toch niet toevallig een microfoon ofzo. eraan hangen die omgevingsgeluid (bijvoorbeeld schuiven van een muis) opvangt en mee versterkt. Maar als ik het zo lees zou jou dat niet overkomen.
Thanks voor het meedenken.

Ik heb een semi-professionele studio met dito speakers en bekabeling. De distortion is op verschillende actieve speakersets en op een hoofdtelefoon hoorbaar, dus daar ligt het niet aan. En inderdaad hangt er geen microfoon oid aan :)

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Gewoon een beetje contactspray in de volumeregeling van de wmplayer spuiten! 8)7

Ja klopt een beetje flauw maar kon het niet laten.

Maar als ik zoek op kraak en m-audio ben je zo te zien niet de enigste met dit probleem voor zowel pci als usb uitvoeringen.

http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=42228
http://www.synthforum.nl/...3&highlight=maudio+kraakt

[ Voor 67% gewijzigd door Shaggie_NB op 08-02-2009 18:27 ]

• M-audio
Shaggie_NB schreef op zondag 08 februari 2009 @ 17:53:
Gewoon een beetje contactspray in de volumeregeling van de wmplayer spuiten! 8)7

Ja klopt een beetje flauw maar kon het niet laten.

Maar als ik zoek op kraak en m-audio ben je zo te zien niet de enigste met dit probleem voor zowel pci als usb uitvoeringen.

http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=42228
http://www.synthforum.nl/...3&highlight=maudio+kraakt
Goed idee. Heb ook meteen de harde schijf en processor even gesmeerd. Hij is nu wel een stuk sneller maar het kraken is nog niet opgelost helaas :)

De problemen waar je naar linkt zijn meer latency / audio processing issues . Dat is bij mij niet het probleem aangezien het kraken zich zowel voordoet op de M-audio als onboard audio, en ook hoorbaar is bij line-in bron.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Probeer eens even of het kraken hoorbaar wordt / van toon verandert als je load op de verschillende onderdelen zet, dus CPU, GPU, netwerk, HDD etc.

This can no longer be ignored.

• M-audio
Erik Jan schreef op zondag 08 februari 2009 @ 19:51:
Probeer eens even of het kraken hoorbaar wordt / van toon verandert als je load op de verschillende onderdelen zet, dus CPU, GPU, netwerk, HDD etc.
Heb je een tip voor een eenvoudig en vooral veilig programmatje om zulke testjes uit te voeren? Ik ben geen tweaker, (nog) geen ervaring met overclocken, stress tests, etc.

thnks

• M-audio
Nog iets: Als ik audio afspeel en start/stop klik in bijvoorbeeld Windows Media Player of ITunes, hoor ik bijna altijd een 'tik'.

• M-audio
Heb inmiddels opnames van het probleem gemaakt:

Schuiven van de volumeregeling van windows media player: http://www.zshare.net/audio/564669498b6cf8a6/
Afspelen van audio: http://www.zshare.net/audio/56467011d0e42236/

Ondertussen heb ik - naast alles wat ik al heb geprobeerd zoals vermeld in mijn eerste post - ook nog getest door andere speakers, kabels en een koptelefoon te gebruiken. Kraak blijft aanwezig.

Iemand enig idee?
Pagina: 1