Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Program Files map

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik had laatst een discussie met iemand over de locatie van de Program Files map. Volgens hem moest deze altijd perse op de C schijf staan maar het lijkt me toch dat (na een nieuwe windows installatie) je programma's op een andere schijf moet kunnen installeren? Waarom ik dat wil lees je hieronder.

Mijn situatie nu:

Ik heb Windows geinstalleerd op de C schijf (C:\Windows). Mijn Program Files staan nu ook op de C schijf (C:\Program Files) zoals bij de meeste mensen het geval is. Ik wil binnenkort mijn computer gaan formatteren en wat ik erg vervelend vind is dat ik na het installeren van alle programma's ook nog eens de instellingen in elk programma moet aanpassen om het helemaal naar wens te krijgen. Nu had ik het idee om na het formatteren alle programma's op een andere schijf te zetten als C (waar Windows staat) bijvoorbeeld op D. Dan komt de Program Files map dus op de D schijf te staan. Het voordeel hiervan is dat als ik weer opnieuw de C schijf ga formatteren ik de programma's opnieuw op de D schijf installeer maar met als voordeel dat ik de instellingen niet meer hoef te wijzigen. Omdat deze vaak niet overschreven bij een herinstallatie. Dit moet toch zonder problemen kunnen?

Gr,
Jeroen

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50

r0b

Dat was volgens mij niet de essentie van de vraag ;)
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 09:59:
Nu had ik het idee om na het formatteren alle programma's op een andere schijf te zetten als C (waar Windows staat) bijvoorbeeld op D. Dan komt de Program Files map dus op de D schijf te staan. Het voordeel hiervan is dat als ik weer opnieuw de C schijf ga formatteren ik de programma's opnieuw op de D schijf installeer maar met als voordeel dat ik de instellingen niet meer hoef te wijzigen. Omdat deze vaak niet overschreven bij een herinstallatie. Dit moet toch zonder problemen kunnen?
In dat opzicht zou je inderdaad gelijk hebben. Let wel dat 1) Er maar al te vaak nutteloze programma's opgehoopt worden in de 'Program Files' folder en dat deze maar in grootte blijft groeien, verder installeer je toch nooit weer 100% van wat je oorspronkelijk geinstalleerd had en blijf je dus met een tig aantal ongebruikte - maar ruimte innemende - folders zitten, etc.

Overigens zijn er ook een zat aantal slecht geprogrammeerde programma's die hardcoded naar C:\Program Files\ verwijzen (ipv %Program files% te gebruiken).

Wat slimmer zou zijn, imo, is om een lijstje te maken met alle programma's waar je de instellingen van wil backuppen, een batch script schrijven die de settings files van deze programma's naar een folder op D: kopieert, en vervolgens fijn aan je format C: beginnen.

offtopic:
Ik heb het ook een tijdje zo geprobeert, maar liep dus tegen bovenstaande issues aan. Heb er toen maar voor gekozen om _alles_ te verwijderen. Dan is een verse installatie tenminste echt vers :) .. alhoewel .. nu draai ik gewoon OS X :+

Dus in het kort: program files op C: verplicht? Nee. Aan te raden? Ja.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Plus dat men vergeet dat instellingen binnen programma's vaak niet in C:\Program Files\Whatever komen te staan maar in veel gevallen in C:\Documents and Settings\Whatever. Sommige programma's zetten zelfs settings weg in het register.

Succes met "een snellere situatie" zoeken maar ik denk dat je je meer bende op de hals haalt dan je lief is.

[ Voor 34% gewijzigd door MAX3400 op 08-02-2009 10:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als je een netjes geprogrammeerde app hebt zal deze inderdaad z'n settings in het register zetten. Dus deze methode is voor dit doel zeker niet echt toepasbaar.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Als je een unattended installatie doet, met een winnt.sif (zo uit mijn hoofd) kun je de Program Files map, maar ook de Documents and Settings map tijdens de installatie op een andere partitie zetten.
Documents and Settings is niet echt eenvoudig meer te verplaatsen achteraf.
Program Files kun je met reg setting wel vrij eenvoudig naderhand doen.

Deed ik vroeger wel eens om een systeem eenvoudig te kunnen restoren, zonder dat je gigantisch grote image files nodig hebt. Maar was wel in een situatie waar het ging om een setup met bepaalde programma's en waar verder niet veel meer aan wijzigde. Klant kon zo zelf een vernaggelde windows fixen.

Bijkomend voordeel was dat men de windows schijf op die manier niet zo snel vol kon zetten

Nu schijfruimte zo goedkoop is geworden, en ik steeds meer naar NAS backup, vind ik het een beetje teveel moeite.

[ Voor 5% gewijzigd door aZuL2001 op 08-02-2009 16:54 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???