JT schreef op maandag 09 februari 2009 @ 13:37:
[...]
Dus jij denkt dat een speaker waar 40w op staat, bij bas pulsjes van 41w doorbrand?

Dacht het niet. Je moet HEEL wat raars doen wil je een spreekspoel laten smelten. Sowieso zitten de meeste speakers allang aan hun maximale uitslag nog ver voordat je de spreekspoel laat smelten en dat hoor je _wel_.
[...]
Dat is clippen niet

Want ook bij hele korte stukjes waar die bij clipt wordt de versterker te zwaar belast en krijg je vervorming.
[...]
Clippen gebeurt omdat je speaker meer vermogen aan kan dan de versterker

No wai. Clippen gebeurd omdat je de versterker te hard gaat. Of daar nou een 2kw speaker op aangesloten is of 100 watt. Heeft verder niks met de speaker te maken. Enige oplossing is de volumeknop omlaag.
Sterker nog, je kan beter een 100w versterker op een 50w speaker zetten dan andersom. De eerste zal langer blijven spelen zonder kapot te gaan.
JT ik snap je commentaar niet op mijn verhaal, ik zeg namelijk exact hetzelfde als jou. Toch?
Ik zeg niet voor niets als je 10% meer voltage op een gloeilamp zet dat hij het wel uithoudt, als je meteen overdrijft en er 400 Volt opzet zal hij inderdaad meteen kapot gaan.
En ik zeg ook: Een stroboscoop kan kort pulsjes aan van een hoge belasting met dus als resultaat veel licht. Dat is dus de maximale uitslag van een speaker. Maar een continue spanning kan die niet aan, dat is toch precies wat bij clippen gebeurd, enige verschil zit hem in de aansturing. Bij clippen zit het probleem hem in de versterker die het niet aankan en bij een stroboscoop in de lamp. In dat opzicht heb je gelijk dat het geen goede vergelijking is. Maar het resultaat is hetzelfde

Edit: Beter deze

smiley als je dat resultaat hebt
Voodooless heeft me alles al eens uitgelegd toen ik mijn caraudio heb aangeschaft. En mijn versterker is dus inderdaad een klein beetje zwaarder als mijn Woofer, hetzelfde geld voor mijn middentoners en tweeters.
Als een speaker lichter is als een versterker wat ik dus zeg is dat hetzelfde dat de versterker zwaarder is als de speaker. Maar je moet niet overdrijven natuurlijk.
He he, kameraad van mij is dus zo'n typetje die alles kapot maakt. Al 3 woofers opgeblazen. Hij snapt gewoon niet dat als dat ding op een gegeven niet meer harder gaat als je aan de volumeknop draait dat je hem dan overbelast of er dus clipping optreedt. Bij een woofer is dat minder goed te horen als bij de middentoners vind ik. Afgelopen zaterdag zijn nieuwe geluid aangesloten. Als hij dit nog kapot krijgt is hij echt ziekelijk gestoord. Had na 15 min. al pijn aan mijn oren. Aansteker waait uit in de auto zei die gisteren in een sms, en ja het klinkt ook nog eens superhelder. Allemaal topline Rockford Fosgate spul. Dubbele Woofer zelfbouw met perfecte afmetingen. Koffer is helemaal geen plaats meer in

.
[
Voor 19% gewijzigd door
wiene op 09-02-2009 14:23
]