[Apache] *.domein.tld -> /var/projects/*/public_html/, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
Zoals de titel van deze thread al doet vermoeden ben ik op zoek naar een manier om m'n apache zo in te stellen dat ik in een /var/projects/ mapje alleen maar een nieuwe directory hoef aan te maken met een aantal subdirs (uiteindelijk met een zelfgeschreven 'makeproject' script) om zo gemakkelijk een domein in te richten voor website development doeleinden.

Ik ben al aan 't google'en geweest, en ik heb hier op GoT al 't een en ander gevonden, maar er word nooit gesproken over een soortgelijke setup als wat ik graag zou willen.. 't is ook lastig omdat ik niet precies weet wat ik zoek... 'k weet niet hoe het heet namelijk! :(

Wie kan mij op weg helpen?

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Verwijderd

Wat jij wil heet mass virtual-hosting. Dit kan je doen met mod_vhost. Hier een van de vele tutorials: http://www.atlantisdesign...alias-virtual-hosts_alias

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 20:37

zomertje

Barisax knorretje

Waarom stop je het trouwens in /var? Dat is normaal de plek voor logfiles en snelgroeiende bestanden. Als er ergens iets uit de klauw loopt en het loopt vol dan krijg je daar weer problemen mee.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:12
zomertje schreef op zondag 08 februari 2009 @ 10:56:
Waarom stop je het trouwens in /var? Dat is normaal de plek voor logfiles en snelgroeiende bestanden.
Euhm vziw is /var/www nog altijd Debian en Ubuntu default. Wat is een logischere plek dan?
@hieronder:
Ja, voor een groter projectje heb ik ook /var/www op een aparte LV staan. :)

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 08-02-2009 12:55 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 20:37

zomertje

Barisax knorretje

Ok, daar had ik nog niet aan gedacht inderdaad. Ik ben misschien teveel gewend om met bedrijfskritische toepassingen te werken en die zet ik altijd in een apart Logical Volume :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Eigenlijk horen websites volgens de fhs niet meer in /var/www thuis maar /srv/www. Debian loopt nog een beetje achter op dit gebied maar dat is een kwestie van tijd. Ik denk dat de volgende release van Debian /srv/www zal gaan gebruiken. Tot die tijd is de beste manier om /var/www op een aparte partitie of lvm te zetten.

Zie ook: http://www.pathname.com/f...RSERVICESPROVIDEDBYSYSTEM

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2009 15:35 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 11:48

TommyGun

Stik er maar in!

Toch zie je meer /var/www/ en /usr/local/www/ dan /srv/www/

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
TommyGun schreef op maandag 09 februari 2009 @ 12:45:
Toch zie je meer /var/www/ en /usr/local/www/ dan /srv/www/
Ik geef ze wel gelijk... /srv/ zou een veel logischere plaats zijn... vervolgens kun je hieronder naast een www dir ook een ftp dir zetten voor je directory root..

Ik zal 't zooitje eens op m'n raid5 setje zetten ^^

edit: hee! er staat al een /srv/ in m'n root :)

[ Voor 6% gewijzigd door cappie op 20-02-2009 03:38 ]

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 23:39:
Wat jij wil heet mass virtual-hosting. Dit kan je doen met mod_vhost. Hier een van de vele tutorials: http://www.atlantisdesign...alias-virtual-hosts_alias
Oooh nice... thnx voor de tip!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 11:48

TommyGun

Stik er maar in!

cappie schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 03:34:
[...]

Ik geef ze wel gelijk... /srv/ zou een veel logischere plaats zijn... vervolgens kun je hieronder naast een www dir ook een ftp dir zetten voor je directory root..

Ik zal 't zooitje eens op m'n raid5 setje zetten ^^

edit: hee! er staat al een /srv/ in m'n root :)
Je hebt gelijk, mijn excuses

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

gertvdijk schreef op zondag 08 februari 2009 @ 12:49:

Euhm vziw is /var/www nog altijd Debian en Ubuntu default. Wat is een logischere plek dan?
/srv/www is een betere plaats. Debian blijft sowieso van /srv af.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Ik heb kortgeleden de Debian-situatie bestudeerd en kwam ook tot de conclusie dat zelfs de Debian devs het algemeen eens zijn dat websites het beste in /srv/www/ thuishoren. De reden dat de packages van apache en andere webservers dit niet instellen is dat Debian een beleid heeft om van /srv/ af te blijven, zodat je er als gebruiker zeker van kan zijn dat wat je ook met /srv/ doet, dat het systeem het niet om gaat gooien. Een erg pragmatische en wellicht verwarrende status quo, maar ach, het werkt. ;)

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Pagina: 1