Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Bidirectioneele LPT poort beveiligen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag dat PC1 data gaat ontvangen van PC2 met behulp van een BiDirectioneele printerpoort,
Maar voordat PC1 data kan ontvangen op de datapinnen, moet hij eerst naar
INPUT modus (tristate) geschakeld worden.
Dit kan pas nadat PC1 is opgestart en de software de printerpoort in INPUT modus zet.
(Adres &h37A bit 5 hoog maken (Conrol register))

Hiervoor is het dus mogelijk dat de LPT van PC1 nog in OUTPUT modus staat en er dus pinnen hoog
kunnen zijn, hierdoor is het dus mogelijk dat de LPT poort van PC2 gesloopt word door hoge stromen die
er lopen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  PC1           PC2

D1.----        ----.D1  
D2.----        ----.D2
D3.----        ----.D3
D4.----    ?   ----.D4
D5.----        ----.D5
D6.----        ----.D6
D6.----        ----.D7
D8.----        ----.D8

Nu is mijn vraag hoe beveilig ik de LPT poorten van PC1 en PC2 dat als ze beide in OUTPUT modus staan
ze elkaar niet slopen, en nadat de LPT van PC1 in INPUT modus staat hij data kan ontvangen van PC2.

Ik zat zelf te denken aan de volgende oplossing.
Een Diode D1 om de LPT van PC2 te beschermen tegen eventuele pinnen die hoog staan
op de LPT poort van PC1 die dan nog in OUTPUT modus staat.

Een Weerstand van ~4,7K om eventuele hoge stromen te beperken.

Kan het zijn dat er ook nog een Pull UP/Down Weerstand gebruikt moet worden ?

code:
1
2
3
   PC1                          PC2
DatapinX.----|<---/\/\/\/\/----.DatapinX
             D1       R1

Uiteraard heb ook ook even gekeken in De Parralelle poort FAQ

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Voordat we eventueel op details ingaan: Waarom? Om data uit te wisselen kan je net zo goed serieel of netwerk gebruiken. Mocht je dan toch daadwerkelijk een goede reden hebben om de parallele poort te pakken, waarom doe je het niet met een Laplink cable en/of over PLIP?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
De reden waarom ik het graag op deze manier wil doen is dat PC2 eigenlijk een MSX Computer is die helaas geen serieel of netwerk aansluiting heeft, maar wel een Printerpoort.
Om het niet onnodig ingewikkeld te maken heb ik het gewoon PC2 genoemd omdat de MSX
een compatible LPT poort heeft met 8 uitgangen en 1 ingang...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2009 23:23 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ah, fair nuf, dat geeft ineens een heel eind meer context. Ik ben atm niet meer helder genoeg om het goed door te denken, maar die diode lijkt me geen oplossing: als pc1 de output laag aanstuurt terwijl de MSX 'm hoog maakt, heb je namelijk alsnog een probleem :)

Ik heb ergens het vermoeden dat je er iig qua veiligheid met die 4k7s er al bent: je hebt dan een max stroom van ongeveer 1mA en hoewel ik zo 123 geen specs van parallele poorten heb liggen zegt iets me dat ze dat wel aan moeten kunnen. Is vraag 2 alleen nog of die stroom genoeg is om de andere kant de inputs goed te laten aanvoelen... en dat kan ws het best dmv experimenteren bekeken worden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

De printerpoort is sowieso gefused hè. Als ik met m'n parport programmer een beetje een zwaar AVR-bordje probeer te programmeren en draaien flikkeren de multifuses er ook meer dan eens uit.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Die weerstanden lijkt me een prima oplossing.
En helaas, een MSX zal geen zekeringen aan de printerpoort hebben.
Waarschijnlijk heeft de MSX een 8255 als I/O poort voor de printer.
De specs daarvan zijn zeker nog wel te vinden.

Guus Assmann

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Lang geleden dat ik daarmee heb gewerkt, maar destijds volstond inderdaad een weerstandje in elke lijn.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

ssj3gohan schreef op zondag 08 februari 2009 @ 11:28:
De printerpoort is sowieso gefused hè. Als ik met m'n parport programmer een beetje een zwaar AVR-bordje probeer te programmeren en draaien flikkeren de multifuses er ook meer dan eens uit.
Nou ga daar maar niet van uit hoor, zeker oudere hardware heeft GEEN beveiliging op de parallelle poort.

• mux

mux

99% efficient!

Hm, hoe oud moet je het dan maken? Mijn meuk vanaf pentium1 heeft fuses... Het lijkt me dat 'PC1' van de TS een relatief modern apparaat is, of niet?

Verwijderd

Topicstarter
PC1 is een vrij oude laptop P3 1000Mhz maar heeft wel een BiDirectionele Printerpoort,
Ik ga het even uittesten of het goed gaat met de 4,7K weerstanden

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Zelfs een 8255 is kortsluitvast (max. 4 mA)

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het nog uit of het metaalfilm of koolfimweerstanden zijn ?

• mux

mux

99% efficient!

Neuh, er is niks kritieks aan, zolang ze maar weerstand hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas werkt het niet met de 4K7 Weerstanden, ik denk dat het signaal iets te zwak is.
Zou het beter gaan als ik het nu eens met 3K9 weerstanden probeer ?.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:53
Gebruik je ook een bepaalde handshake om de data te versturen en maakt deze gebruik van de control lijnen van je MSX poort. Zoja, dan zou je wel eens een paar pull-up weerstandjes nodig kunnen hebben. Als ik me goed herinner zijn deze als open collector uitgevoerd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik geen handshake, het is gewoon puur bepaalde pinnen hoog of laag maken.
De control lijnen worden niet gebruikt, de MSX heeft maar 1 control lijn (Strobe).

Als de printerpoort één maal in Input modus staat kan ik de lijnen van PC1 naar PC2 direct op elkaar aansluiten zonder weerstanden, dit werkt perfect.
Het probleem is dat als de printerpoort van PC1 nog in Output modus staat, je de poort van PC 2 moet beschermen tegen eventueel hoog staande lijnen.

[Edit]
Gevonden op deze site

For added safety, you might still wish to put 1k5 resistors in series with each data
line.
Don't fall into the trap of specifying a higher resistance
(supposedly for added safety) as this is likely to prevent the parallel port
(TTL) inputs from sourcing enough current to register logic low when
required!
TTL inputs source around 0.25mA: with a 10k resistor to ground the
input will still be at 2.5 volts!

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2009 22:34 ]

Pagina: 1