Ik wil graag dat PC1 data gaat ontvangen van PC2 met behulp van een BiDirectioneele printerpoort,
Maar voordat PC1 data kan ontvangen op de datapinnen, moet hij eerst naar
INPUT modus (tristate) geschakeld worden.
Dit kan pas nadat PC1 is opgestart en de software de printerpoort in INPUT modus zet.
(Adres &h37A bit 5 hoog maken (Conrol register))
Hiervoor is het dus mogelijk dat de LPT van PC1 nog in OUTPUT modus staat en er dus pinnen hoog
kunnen zijn, hierdoor is het dus mogelijk dat de LPT poort van PC2 gesloopt word door hoge stromen die
er lopen.
Nu is mijn vraag hoe beveilig ik de LPT poorten van PC1 en PC2 dat als ze beide in OUTPUT modus staan
ze elkaar niet slopen, en nadat de LPT van PC1 in INPUT modus staat hij data kan ontvangen van PC2.
Ik zat zelf te denken aan de volgende oplossing.
Een Diode D1 om de LPT van PC2 te beschermen tegen eventuele pinnen die hoog staan
op de LPT poort van PC1 die dan nog in OUTPUT modus staat.
Een Weerstand van ~4,7K om eventuele hoge stromen te beperken.
Kan het zijn dat er ook nog een Pull UP/Down Weerstand gebruikt moet worden ?
Uiteraard heb ook ook even gekeken in De Parralelle poort FAQ
Maar voordat PC1 data kan ontvangen op de datapinnen, moet hij eerst naar
INPUT modus (tristate) geschakeld worden.
Dit kan pas nadat PC1 is opgestart en de software de printerpoort in INPUT modus zet.
(Adres &h37A bit 5 hoog maken (Conrol register))
Hiervoor is het dus mogelijk dat de LPT van PC1 nog in OUTPUT modus staat en er dus pinnen hoog
kunnen zijn, hierdoor is het dus mogelijk dat de LPT poort van PC2 gesloopt word door hoge stromen die
er lopen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| PC1 PC2 D1.---- ----.D1 D2.---- ----.D2 D3.---- ----.D3 D4.---- ? ----.D4 D5.---- ----.D5 D6.---- ----.D6 D6.---- ----.D7 D8.---- ----.D8 |
Nu is mijn vraag hoe beveilig ik de LPT poorten van PC1 en PC2 dat als ze beide in OUTPUT modus staan
ze elkaar niet slopen, en nadat de LPT van PC1 in INPUT modus staat hij data kan ontvangen van PC2.
Ik zat zelf te denken aan de volgende oplossing.
Een Diode D1 om de LPT van PC2 te beschermen tegen eventuele pinnen die hoog staan
op de LPT poort van PC1 die dan nog in OUTPUT modus staat.
Een Weerstand van ~4,7K om eventuele hoge stromen te beperken.
Kan het zijn dat er ook nog een Pull UP/Down Weerstand gebruikt moet worden ?
code:
1
2
3
| PC1 PC2
DatapinX.----|<---/\/\/\/\/----.DatapinX
D1 R1 |
Uiteraard heb ook ook even gekeken in De Parralelle poort FAQ