GA-7AUM-DS2H RAID/AHCI probleem

Pagina: 1
Acties:

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 18:05
Dames en heren, ziehier mijn HTPC setup:

Power: Corsair VX450W
Mem: Kingston 4GB KVR800D2N5K2/4G
CPU: Intel Core 2 Duo E8400
Optisch: LG GGC-H20L Sata/NEC AD7173 Sata
Mobo: Gigabyte GA-7AUM-DS2H
HDD: WD green 1TB/Samsung Spinpoint 1TB

Het probleem: Het systeem draait alleen in IDE mode. in AHCI/RAID komt het systeem niet voorbij "verifying dmi pool data". Als ik de HDD loskoppel en windows vanaf DVD boot lukt dit wel, echter windows kan niet worden geinstalleerd. Ik kan wel de AHCI of RAID drivers installeren en partities maken/formatteren maar zowel win7 Beta als Vista X64 weigeren te installeren. Ik krijg een melding dat de schijf niet niet benaderen is, terwijl diezelfde setup wel gewoon partities aanmaakt.

In IDE draaien werkt wel, echter windows installeren duurt dan bijvoorbeeld een uur of langer. Als windows eenmaal geinstalleerd is draait alles best goed, totdat bijvooorbeeld een VGA driver word geïnstalleerd, dan is het weer wachten geblazen.

Wat heb ik geprobeerd?

Geheugen reepje voor reepje getest, in diverse banken.
Laatste BIOS
RAID/AHCI drivers van zowel de CD-ROM als website
Verschillende HDD's gebruikt (zie config)
Verschillende Optische drivers gebruikt (zie config)
HDD/Optical in andere S-ATA poorten geprobeerd

Ik gok: Mobo ------>RMA -O-

Zie ik toch nog iets over het hoofd? Een bios setting die ik misschien vergeet oid?

Thanks alvast!

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ook vreemd dat het systeem in IDE-stand ineens heel traag zou werken. Ik denk inderdaad een gevalletje RMA als je het laatste BIOS al geprobeerd hebt. (Zo te zien wel.) :)

[ Voor 8% gewijzigd door --MeAngry-- op 07-02-2009 19:43 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> OM

• westergas
--MeAngry-- schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 19:43:
Ook vreemd dat het systeem in IDE-stand ineens heel traag zou werken. Ik denk inderdaad een gevalletje RMA als je het laatste BIOS al geprobeerd hebt. (Zo te zien wel.) :)
Met read/write is ie niet eens traag...alleen soms is het net of ie hangt. Met windows install bijvoorbeeld, blijft ie gewoon een kwartier op het scherm "setup is starting" (of zoiets) staan. Nu windows er eenmaal op zit is er niets aan de hand.

Win7 draait als een zonnetje in IDE. Het is voor een HTPC dus dat hele kleine beetje extra performance van AHCI heb ik niet nodig. Maar ik twijfel toch of ik het bord terug zal sturen...RAID kan altijd nog van pas komen natuurlijk...

• westergas
Ik heb het bord al een tijdje terug van de RMA afdeling...waarschijnlijk omgeruild voor een nieuw exemplaar. Geen last meer van dit euvel iig, ook geen uitleg van de leverancier van de oorzaak van dit probleem.

Hoe dan ook...case closed :w