Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista 32] schijfconfig.probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal
Ik heb een notebook met Vista 32 erop. Nu wilde ik eens proberen om een bootable XP USB te maken. Ik heb de installatie gestart en alles verliep vlekkeloos tot de eerste herstart: Windows XP scherm komt in beeld, gevolgd door een BSoD met 0x0000007b melding.
Ik heb dus de betreffende USB verwijderd, waarna ik had verwacht in mijn "oude" systeem te kunnen. Niet dus, want ik krijg de melding: "Windows kan niet worden gestart vanwege een schijfconfiguratieprobleemk in de computer, controleer het pad en yaddayaddayadda". Bij een toetsaanslag wordt de computer herstart.
Normaal zou ik de windows CD (of in dit geval recovery CD gebruiken) om een schijfherstel uit te voeren. Echter, ik heb gedurende de boot alleen toegang tot het boot menu en zelfs als ik alleen de dvd rom speler selecteer als bootdevice, wordt de cd niet gelezen en krijg ik niet de gelegenheid om het systeem te herstellen.
Kortom: ik kan op geen enkele manier op mijn oude harde schijf komen.
Heeft iemand een idee hoe ik toch een schijftoegang kan krijgen (al is het alleen al om mijn oude betsanden over te kunnen zetten en indien die optie er al niet is: een volledige format door te voeren)?

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:26
Nouja als je de CD ook al niet kunt booten moet je toch eens even nakijken of je wel de juiste CD er in hebt en of deze niet beschadigd is (probeer em in een andere PC)
Waarschijnlijk is tijdens de installatie van XP de bootloader van vista overschreven (ik neem aan dat je een 'speciale' USB installer van XP gebruikt welke hier wel rekening mee houdt?) en probeert XP te booten maar dit lukt niet ergo deze foutmelding.
Je moet met Vista recovery de BCD bootloader opnieuw installeren, het recoveryprogramma van Vista zal dit waarschijnlijk automatisch doen maar dan moet je hier eerst zien te komen...
Dus even het CD/DVD boot probleem oplossen
Even voor de duidelijkheid, je kunt dit alleen doen met de Vista DVD

[ Voor 53% gewijzigd door Moning2 op 07-02-2009 19:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee recovery CD's (een voor Vista en een voor XP. Waarom de laatste meegeleverd is, weet ik niet aangezien vista voorgeinstalleerd is), maar geen van beide draaien en ik krijg ook niet de optie om de computer via cdrom op te starten. Ik heb wel een Vista DVD liggen (een OEM versie), maar ik betwijfel of ik die kan benaderen...

• Moning2
Kun je in de BIOS de bootvolgorde niet aanpassen? (F2 of Del of welke hotkey dan ook)
Probeer ook eens F8 tijdens POST (of een andere hotkey als dit staat aangegeven) om een boot keuzelijst voor je te krijgen.
Probeer beide Vista DVD's

[ Voor 53% gewijzigd door Moning2 op 07-02-2009 19:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de bootvolgorde aanpassen en heb alle toetscombi's geprobeerd die ik ken, maar dan nog geeft hij niet de mogelijkheid om vanaf cd op te starten.

• Moning2
Gaat de DVD wel draaien tijdens boot? (Probeert ie een bootsector te vinden op de DVD)
Werkt de DVD speler überhaupt nog wel? ;)

Kun je de DVD speler als enige boot device selecteren en de rest op None?

[ Voor 57% gewijzigd door Moning2 op 07-02-2009 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt erop dat de speler wel leest. Bovendien werkte hij vlak voor de USB installatie nog, want daar heeft ie zijn files vandaan.
Ik heb ook al geprobeerd alleen de speler als boot device te selecteren, maar ook daarmee krijg ik geen CD optie. Het lijkt er wel op dat ie via een lan kan booten, maar daar heb ik weinig aan omdat ik daar al helemaal geen kaas van heb gegeten (laat staan de spullen in huis heb)

• Moning2
Mja duidelijk doet iets niet wat het behoort te doen..
Daar kan ik denk ik vanaf hier weinig aan doen ;) Het is nu een kwestie van van alles proberen, USB stick erin of eruit, andere CD/DVD, bios reset, bios instellingen nalopen etc.

Even voor de zekerheid, tijdens booten gaat het lampje van de speler branden en je hoort em opspinnen? En daarna is het zwart en No Boot Device of iets dergelijks op het scherm?

[ Voor 27% gewijzigd door Moning2 op 07-02-2009 20:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
USB stick geeft wederom een BDoD (na XP opstartscherm), bios al meerdere malen gereset, diverse instellingen geprobeerd, geen resultaat.
Het lampje van de DVD brandt/knippert wel met opstarten, maar de duidelijke spin-up hoor ik niet

• Moning2
Probeer dit eens: http://neosmart.net/blog/...a-recovery-disc-download/

Als je die ook niet kunt booten, probeer dan eens elke mogelijke soort media om te booten. Een CD, een DVD, een usb stick... en probeer dat met een klein programma dat zeker zal werken (zoals memtest86)

[ Voor 57% gewijzigd door Moning2 op 07-02-2009 20:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
WOW, het werkt. I owe you one!
Deze pakte hij wel en na een seconde herstellen (wellicht twee) en een herstart werkt alles (voor zover ik weet) zoals het moet.
Dankdankdank!

• Moning2
Mooi zo *O*
Pagina: 1