[Samba] Submappen editten en oude rommel die niet weg te kri

Pagina: 1
Acties:

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 13:35
Ik zit ongelofelijk te kloten met Samba en snap 't echt niet meer. Ubuntu 810, desktop editie. Twee harde schijven, eentje met OS en eentje met 2 partities (SDB1 en 2) met data en muziek. Deze mounten handmatig via een snelkoppeling op de werkbalk.

Wat ik echter absoluut niet snap is dat ik alle shares (via shares-admin, sudo gedit /etc/samba/smb.conf en via rechtsklikken op de mappen) heb verwijderd. Du moment dat ik de partities echter mount worden de shares echter ook weer gedeeld en deze krijg ik met geen mogelijkheid verwijderd.

Daarnaast kan ik in een van de shares bestanden plakken en editten in de hoofdmap, in de rest van de mappen niet, ondanks dat ik al van alles heb geprobeerd. Wat onder meer:
[Data]
comment = Data
path = /media/sdb1
available = yes
writeable = yes
browseable = yes
create mask = 0777
Tevens via rechtsklikken op de mappen en sharen geprobeerd. Dus read and write en guest access. Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar om in de submappen te schrijven :/

Dus: Hoe verwijder ik oude shares en hoe kan ik schrijven (extern) naar een submap van een gedeelde map?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
Heb je samba ook gerestart na het aanpassen van smb.conf?
Autoreply schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 19:10:
hoe kan ik schrijven (extern) naar een submap van een gedeelde map?
Zorg dat de rechten op de onderliggende map voldoende zijn.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Autoreply
gertvdijk schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 19:17:
Heb je samba ook gerestart na het aanpassen van smb.conf?
Nee, wist niet hoe dit moest, dus de hele server maar ff herstart.
Zorg dat de rechten op de onderliggende map voldoende zijn.
Dat zijn ze, ik heb ze niet.

Ik heb ze gewijzigd (in dev/sdb1 en 2), maar deze worden schijnbaar weer teruggezet naar root zodra ik herstart. Geen idee hoe ik dat permanent laat?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 23:08
Misschien is Swat voor jou wat handiger in gebruik.

My favorite programming language is solder.

• gertvdijk
Autoreply schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 19:21:
Nee, wist niet hoe dit moest, dus de hele server maar ff herstart.
/etc/init.d/samba restart
Autoreply schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 19:21:
Ik heb ze gewijzigd (in dev/sdb1 en 2), maar deze worden schijnbaar weer teruggezet naar root zodra ik herstart. Geen idee hoe ik dat permanent laat?
In /etc/fstab zet je ze met je UUID (zoals ook je / gemount is) en dan staan ze er permanent.

En SWAT is zeker een aanrader voor Samba beginners.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 07-02-2009 19:25 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Autoreply
M'n belangrijkste vraag blijft staan, WAAROM draaien mappen die al lang niet meer zouden moeten worden geshared toch nog als share. Ik kan via SWAT (inmiddels geinstalleerd) alleen de share die ik heb aangemaakt (de eerste partitie, data) zien. De andere twee partities (van 't OS (dump) en partitie no 2 (muziek)) zijn niet te vinden in Ubuntu, noch in Swat (bij "shares". Wel zijn ze bij status te zien, maar ze eruit gooien lukt me op geen enkele manier. Samba is diverse keren herstart btw.

Het editten van submappen is nog niet gelukt, maar daar ga ik in SWAT mee aan de slag, dat ziet er iig hoopgevend uit.

• gertvdijk
Zet eens de default smb.conf terug en ga dan aan de slag met SWAT. :)

• Autoreply
gertvdijk schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 22:33:
Zet eens de default smb.conf terug en ga dan aan de slag met SWAT. :)
Daar ben ik nu mee bezig :) Lees, geformatteerd en opnieuw begonnen.

• Autoreply
Omdat het inmiddels niet meer over Samba maar over FSTAB gaat heb ik even een nieuw topic geopend

[ Voor 96% gewijzigd door Autoreply op 08-02-2009 12:32 ]

Pagina: 1