Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Studeren in belgie - eisen voertuig?

Pagina: 1
Acties:

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ik studeer in belgie en zit aardig wat tijd van het jaar in belgie, nu lees en hoor ik regelmatig als dat je meer dan 1/3e van de tijd in belgie bent dat je met je auto moet voldoen aan de eisen die belgie aan je voertuig stelt.

Betekend dit, dat ze mij kunnen aanhouden en bekeuren omdat ie verlaagd is, voorzien is van een remus uitlaat, gele h4 lampen en dat soort dingen?
Of geld het als je auto in nederland apk goedgekeurd is dat ze daar in belgie niks van mogen en kunnen zeggen.

Sowieso zijn ze in belgie erg strikt met tuning, en tuningsrapporten en documenten bij onderdelen kennen we hier niet dus ik maar me enigszins zorgen.

Vooral omdat ik nergens, maar dan ook nergens een duidelijk verhaal kan vinden. Iedereen zegt ook anders...

Iemand die mij dit kan verduidelijken?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Dit kan misschien helpen: http://www.how2tune.be/main.php?lang=nl
(website van de overheid over autotunen)

[ Voor 38% gewijzigd door YellowOnline op 07-02-2009 18:08 ]

Verwijderd

Volgens mij is het toch alleen als de auto belgische kenteken heeft je dan ook aan die wetten moet voldoen, dus ook overal rapporten voor hebben ed

Hoe het zit met de auto weet ik niet, kan nl best dat als je x tijd in een ander land bent je dan ook verplicht word gesteld de auto zgn over te laten schrijven naar belgisch grondgebied, maar dat weet ik niet zeker

geloof nl zoiets gehoord te hebben, omdat iemand toen wel daar was ingeschreven en nederlandse auto had, en toen moest ie invoeren of andere auto

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01

mace

Sapere Aude

Hoe willen ze dat in vredesnaam controleren?

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ok, dit klinkt al wat positiever.

Dus als ik een nederlandse auto rijd, die apk goedgekeurd en alles in nederland is en voldoet aan de nederlandse regels hoef ik dus niet bang te zijn voor problemen in het buitenland? :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:26
Soms zijn er nog extra regels in landen waar je je aan moet houden. Voorbeeld hiervan is winterbanden in scandinavische landen tijdens de wintermaanden. Ik heb een halfjaar doorgebracht in Noorwegen met een auto, heb daar eigenlijk nooit noemenswaardige problemen gehad. Ik had toen overigens geen winterbanden, iets met onwetendheid en nooit van de weg worden gepikt (en met sneeuwval of ijzel niet de weg op gaan).

Als je auto gewoon verzekerd is en gekeurd is met alle nodige papieren kan je weinig problemen verwachten in het buitenland. Let wel even op dat je verzekering zeer waarschijnlijk niet langer dan 3 maanden verzekert in het buitenland, dus mocht je langer dan 3 maanden met de auto gaan: neem even contact met je verzekering op.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

Dennahz

Life feels like hell should.

Maar als je in die 3 maanden weer een keer een dag in Nederland bent ben je weer veilig? Dat kunnen ze sowieso nooit controleren als je officiele adres gewoon nog in Nederland is. (en je komt er sowieso wel regelmatig eens denk ik :)).

Waar ga je studeren ?

Twitter

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:26
Geen idee of en hoe ze dat controleren, maar een verzekeraar doet er over het algemeen alles aan om zoveel mogelijk kosten te besparen bij het uitkeren van een schade. Ikzelf ga dat risico niet nemen als ik over 2 maanden mijn auto een jaar meeneem naar Noorwegen. Tijdens mijn stage in Noorwegen heb ik ook gewoon in de polis een dekking voor een halfjaar laten opnemen.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mace schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 23:49:
Hoe willen ze dat in vredesnaam controleren?
Wagen van straat pikken, naar het keuringsstation en daar dan de belgische wetgeving op toepassen om te kijken of het voertuig nog conform de EUROPESE richtlijnen voldoet. Indien dat niet zo is dan is het in het slechtste geval mogelijk dat het PVG vervalt maar dat is voor Belgische wagens.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 08-02-2009 09:47 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01

mace

Sapere Aude

Chevy454 schreef op zondag 08 februari 2009 @ 09:46:
[...]

Wagen van straat pikken, naar het keuringsstation en daar dan de belgische wetgeving op toepassen om te kijken of het voertuig nog conform de EUROPESE richtlijnen voldoet. Indien dat niet zo is dan is het in het slechtste geval mogelijk dat het PVG vervalt maar dat is voor Belgische wagens.
Dat snap ik, maar ik bedoelde meer te zeggen hoe ze willen controleren dat die auto voor meer dan 1/3 op Belgisch grondgebied rijdt. :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Dennahz schreef op zondag 08 februari 2009 @ 01:23:
Maar als je in die 3 maanden weer een keer een dag in Nederland bent ben je weer veilig? Dat kunnen ze sowieso nooit controleren als je officiele adres gewoon nog in Nederland is. (en je komt er sowieso wel regelmatig eens denk ik :)).

Waar ga je studeren ?
Ik studeer al bijna een jaar in maaseik, technisch instituut sint jansberg.
Chevy454 schreef op zondag 08 februari 2009 @ 09:46:
[...]

Maar als mijn auto nederlands gekeurd is voldoet ie toch ook aan de europese regels?

Zo ja hoef ik dan verder geen problemen ermee te hebben.

En of ze kunnen controleren dat je meet als 1/3e van de tijd in belgie rijd, dat licht er maar net aan, sta wel officieel ingeschreven en alles daar op school dus vandaar uit kunnen ze het zien. Maar als ze qua uren gaan rekenen zit ik ruim onder die 1/3e grens, qua aantal dagen is het een ander verhaal...

Maar ze kunnen me dus zowiezo niet naaien met de belgische regels en keuringsregels en alles. Dat scheelt al veel. :P

Verwijderd

Mja, dan zien ze dat JIJ in belgie zit, maar hoeveel van DIE tijd de auto OOK in belgie is, is lastig te zien

Je kan nl ook een auto geleend hebben waar je mee rijd, dat je auto in nederland staat, niemand die dat weet
Ze kunnen uiteraard wel PROBEREN natuurlijk :P

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Dat is waar, en als je dan laat merken dat je verstand van de regeltjes hebt en je je verder an de verkeers regels en snelheid en alles daar houd kunnen ze je verder niks maken. :)

Ok bedankt, stuk duidelijker nu! :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Random controles zijn zeldzaam. Controles als ze je toch al staande houden voor het een of het ander komen een stuk vaker voor :z

Overigens is maar de vraag of je met een of andere verlaagde bak in BE *wilt* rijden. Je auto ziet er een stuk minder 'cool' uit als je uitlaat eraf schraapt op moment dat je met een van je achterwielen in een kuil dendert :+

Oslik blyat! Oslik!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 11:55
Ze gaan er in België niks van zeggen zolang je domicilie in Nederland staat. Je auto moet wel voldoen aan de Belgische regels natuurlijk, anders zal je evengoed een boete krijgen (onmiddelijk te betalen uiteraard).
Voor jou auto zal het erop neerkomen dat je uitlaat geen hels kabaal maakt en je chassis van je wagen op minstens 11cm (9 cm met correctie) van de weg licht. je "ubercoole" bumper(s) en andere niet gevaarlijke uitsteeksels mogen evenwel de grond raken, dat maakt niet uit.

Voor "getunde" auto's hebben we hier wel veel vervelende regeltjes, maar er bestaan websites om je in te lezen.
Mijn wagen is "getuned" omdat ik de letterkes van mijn kofferklep heb gedaan 8) ,hiervoor moet je nog net niet naar de keuring. (voor zowat elke andere aanpassing wel).

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Dat met bodemspeling moet ik meten, dat kan nog wel krap worden met de lip eronder, maar dat had ik idd al eens eerder ergens gelezen. Verder rare tuning bumpers en rare spoilers heb ik niet.
Verder zorg ik gewoon dat ie goed onderhouden is, en iig aan de nederlandse eisen voldoet, dan kunnen ze me niet veel maken als ik mij goed aan de snelheid en alles houd. :)

Pagina: 1