Meerdere sessies in Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43
Ik weet niet helemaal of ik het goed in de titel heb verwoord maar ik zit met het volgende probleem:

Op een laptop draai ik thuis Ubuntu 8.10. Hier draai ik voornamelijk een Bittorrent- en een Newsclient op.
Nu connect ik via NXclient (www.nomachine.org) vanaf oa m'n werk naar de laptop en start dan ook wel eens een Bittorrent of Newsleech sessie.
Als ik dan weer thuis achter de laptop zit kan ik de vanaf elders gestarte Bittorrent sessie niet zien!?
De enige oplossing is om het programma te beeindigen en dan lokaal opnieuw te starten.

Eigenlijk wil ik op afstand kunnen inloggen op de laptop alsof ik er achter zit (en dan zie je ter plekke de muis bewegen ed).
Voorheen werkt ik onder Windows met Logmein als client en dat werkte wel zo.
Is het mogelijk om in Ubuntu iets in te stellen waardoor je zowel lokaal als op afstand in dezelfde "sessie" werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dat is het verschil tussen een 'normale' VNC server (vnc4 package) en een aan X11 gekoppelde VNC server (x11vnc of vine). Welke nu standaard in de nieuwste Ubuntu gebruikt wordt dat weet ik niet (ik heb de Ubuntu hier via dist-upgrade bijgewerkt). Zoek dus even op 'vnc' in je package manager en kijk welke er gebruikt wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door benoni op 07-02-2009 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Laatst online: 09-09 10:57
Standaard is vinerage, die op VNC-like manier werkt. NX werkt veel vlotter en heeft veel efficienter bandbreedtegebruik. Het start inderdaad een sessie naast die op je fysieke display actief is. Dit kan je zien als nadeel, maar dit is wel heel krachtig in grootschalige projecten. Je kan trouwens ook gewoon lokaal connecten met die sessie, dan moet je op de pc gewoon connecten naar localhost :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 08:44
Ah, het verschil tussen een multiuser, multitasking OS zoals Linux en een singleuser, multitasking OS (Windows) in een notedop! :)

Met NXclient start je vanaf afstand een nieuwe sessie op je machine. Dan loop je inderdaad tegen de door jou beschreven beperking aan. Met VNC / Vinagre kun je een reeds actieve X-sessie op je PC overnemen zoals bijv. MS SMS dat ook kan. Beide hebben uiteraard hun voor- en nadelen. In jou geval is VNC de oplossing.

Een andere mogelijkheid is om de bittorrent software als een server te draaien. Je kunt er dan via een webinterface o.i.d. bij. Ik ben er niet zo in thuis, maar weet zeker dat het bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43
gertvdijk schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 18:23:
Standaard is vinerage, die op VNC-like manier werkt. NX werkt veel vlotter en heeft veel efficienter bandbreedtegebruik. Het start inderdaad een sessie naast die op je fysieke display actief is. Dit kan je zien als nadeel, maar dit is wel heel krachtig in grootschalige projecten. Je kan trouwens ook gewoon lokaal connecten met die sessie, dan moet je op de pc gewoon connecten naar localhost :)
Geweldig!
Dit is de informatie die ik nodig had :-)
zordaz schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 19:52:
Een andere mogelijkheid is om de bittorrent software als een server te draaien. Je kunt er dan via een webinterface o.i.d. bij. Ik ben er niet zo in thuis, maar weet zeker dat het bestaat.
Die web interface kende ik maar die is toch wat beperkt en niet alle programma's hebben zoiets.

[ Voor 26% gewijzigd door Leader98 op 07-02-2009 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

zordaz schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 19:52:
Ah, het verschil tussen een multiuser, multitasking OS zoals Linux en een singleuser, multitasking OS (Windows) in een notedop! :)
Wikipedia: Terminal Services.

Windows is ook multiuser.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 08:44
Daar kun je lange discussies over voeren, is niet voor dit draadje :)
Het is inderdaad niet meer zo zwart-wit als 10 jaar terug, maar nog altijd enigszins gekunsteld en licentietechnisch vaak aan beperkingen gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Laatst online: 09-09 10:57
Er zijn trouwens nieuwe trucen met recente X.org versies om een running sessie op je fysieke display te hoppen naar de NX service. Toen ik er een jaartje geleden mee bezig was, was dat nog niet stabiel. Tegenwoordig ben ik niet meer zo met NX bezig, maar vet blijft het wel. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

De oplossing is er al maar persoonlijk ben ik wel blij met torrentflux, is met een webinterface maar werkt er soepel :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Pagina: 1